Svara Nytt ämne
  1. 2005-07-13 15:43
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: jun 2005
    484 inlägg

5 bilder

Träpanel istället för gipsskiva, innervägg...?

Hej,

skall snart sparka igång ett nybygge. En teknisk fråga bara: om jag vill ha träpanel på väggarna i ett rum (typ råspont), är det då bara att fimpa gipsskivorna? Gäller det isåfall även den väggen som är fönster/yttervägg? (har ingen koll på ifall det blir annorlunda ur isolerings-synpunkt...?)

Funkar det så tänkte jag fästa korta horisontella reglar mellan de vanliga reglarna för att spika panelen i, blir det bra? Eller skall de horisontella reglarna tvunget fästas utanpå befintliga reglar (vill inte bygga ut väggen för mycket) 8)
    Nyligen inflyttad i egenritad enplanare med loft
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2005-07-20 00:10
    Svara | #2

Nykomling Medlem: mar 2005
    29 inlägg

Re: Träpanel istället för gipsskiva, innervägg...?

Går väl fint att spika kortlingar mellan stolparna, trä eller gips spelar väl ingen roll ur iso synpunkt. Frågan är väl snarare vindpapp eller plast innanför.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2005-07-20 16:00
    Svara | #3

484 inlägg

5 bilder

Okej? Nu sitter jag som en fågelholk

Så du menar att när man skippar gipsskivorna och istället vill ha stående träpanel så skall det på plast eller papp bakom?

Min plan inför det stundande husbygget är att kortla och fixa den sista isoleringen själv i de aktuella utrymmena (eftersom jag vill bygga ut väggen minimalt och därför kortla mellan reglarna och skära till isoleringen, drar ner på snickartimmarna...) men då skall det alltså på papp sen också.. vanlig vindpapp?

4. 2005-07-21 18:56
    Svara | #4

29 inlägg

Nja det beror väl på hur du har det för övrigt i huset, papp, plast eller inget?? En del vill ju ha plast i väggarna i alla lägen, andra föredrar vindpapp innerst. Det handlar ju om att dels skapa stillastående luft i isoleringen och dels stoppa fukt från varm luft som kondenseras i väggen. Jag har ett renoverat gammalt torp med ventilation lite här o där alltså lite otätt och jag förespråkar vindpapp fast det vågar man kanske inte uttrycka här?!! Ska du ha plast så är det att rekommendera att regla ut 45mm för att undvika att man gör hål i plasten.

5. 2005-07-22 12:19
    Svara | #5

484 inlägg

5 bilder

Det är en modern vägg med plast mitt i väggen. Då kanske det bara är att spika på panelen direkt på reglarna/innersta isoleringen där gipsskivorna skulle suttit, eller skall det på papp i alla fall?

6. 2005-07-23 00:19
    Svara | #6

29 inlägg

Svåra frågor, har du redan plast så räcker väl det, är själv lite vilsen i de olika tillvägagångssätten, men jag hade nog skippat och kört med gips eller panel direkt. Fast det blir ju lite bökigt om du ska kottla för hela väggen, trodde först du menade bröstpanel, det är ju enklare att spika glespanel på lämpliga c/c mått och sen stående panel, men det stjäl ju nån centimeter.

7. 2005-07-23 09:06
    Svara | #7

484 inlägg

5 bilder

Här skall hela väggen täckas ;D skall se lantligt ut säger frugan, då får det väl bli så... Jo, det blir nog lite jobb att kortla mellan reglarna men det kan det vara värt, förhandlar lite med tanten om att ha liggande panel också, då slipper jag ju kortla, men det blir nog stående till sist om jag känner henne rätt

Tack för hjälpen, det lutar nog åt att skippa pappen då, ett moment mindre

8. 2005-07-23 22:15
    Svara | #8

Moderator Medlem: jan 2004
    Västernorrland
    10 452 inlägg
    Gillad 140 gånger
    64 bilder

Ursäkta en dum en då men om jag fattar dig rätt så består din vägg av 145r eller dylikt med påspikade 45r innanför. Varför inte lägga dem då så har du ju underlaget klart för panelen?

9. 2005-07-24 08:46
    Svara | #9

484 inlägg

5 bilder

Huset är inte byggt än (lösvirkesfirma som fixar allt man vill), jag bara förbereder mig mentalt på vad jag skall be snickarna att göra, respektive inte göra. Ytterväggarna består av 170, plastfolie och 45r. Byggsatsen kommer med färdigkapade stående reglar till det invändiga, sen skall det till mineral-ull plus 13mm gipsskivor. Men i vissa väl valda utrymmen vill vi ha träpanel eftersom huset skall byggas på landet, då var alltså min tanke att själv kortla, isolera och spika panel för att spara en slant där. Det frågan rör sig om är bara om jag kan tänka så som överskriften säger, byta ut gipsskivorna rakt av mot spontad panel (13 eller 17mm). Det verkar som att jag kan göra det, eller är det någon som tycker det skall vara papp bakom det spontade virket?

10. 2005-07-24 16:44

Moderator Medlem: jan 2004
    Västernorrland
    10 452 inlägg
    Gillad 140 gånger
    64 bilder

Nix Det ska inte behövs nån papp där inte.

Plasten står ju för fukt och vindspärren så skivornas funktion är ju att stabilisera väggen lite och täcka isoleringen. Detta hanterar panelen lika bra.

Tilläggas ska att jag är glad amatör och intebyggproffs

11. 2005-07-24 23:20

484 inlägg

5 bilder

Huvudsaken är att man är glad ;D

12. 2005-07-25 14:47

29 inlägg

Bara ett tips, fixade sovrummet för lite sen, hittade panel 9*140 (eller nåt sånt) på byggmax för 40:- kvadraten. Fasad i kanterna, ingen pärla alltså. Valde att spika liggande och det blev mycke bra. Var lite skeptisk till dimensionen och mycket riktigt har den böjt sig en del men det funkar ändå. O billigt blev det...

Liknande ämnen

1. Väggmaterial istället för gips på innervägg
    av rcloket i forum Byggnadsvård
  2. Innervägg av lättbetong: putsa eller gipsskiva?
    av MartinT i forum Byggmaterial & byggteknik
  3. Gipsskiva på plankvägg?
    av larssonjoa i forum Färg, måla & tapetsera
  4. Gipsskiva på kakel
    av edholma i forum Badrum
  5. Träpanel istället för gipsskivor vid innerväggar?
    av Pedda_P i forum Byggmaterial & byggteknik