Svara Nytt ämne
  1. 2005-11-07 12:19
    Svara | #1

nimheds avatar
    Senior medlem Inloggad Medlem: okt 2005
    Skåne
    1 174 inlägg
    Gillad 58 gånger
    20 bilder

Limma cellplast

Jag ska limma ihop några cellplastplattor för att få en 30 cm tjock skiva att ha som isolering ovanpå vindsluckan. Jag vill limma då jag tror att konstruktionen blir starkare då än att ta en tjock skiva. Vad jag förstår är det inte alla lim som lämpar sig för ändamålet. På konstruktionslimsflaskan står det t.ex "Limmar allt utom cellplast". Vad för lim bör man använda?

Edit: Kanske denna? http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=1527
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2005-11-07 13:20
    Svara | #2

3. 2005-11-07 13:35
    Svara | #3

nimheds avatar
    Skåne
    1 174 inlägg
    Gillad 58 gånger
    20 bilder

Re: Limma cellplast

Danke! Har du en prisuppgift också?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

4. 2005-11-07 13:56
    Svara | #4

Senior medlem Medlem: okt 2005
    878 inlägg
    Gillad 2 gånger
    1 bilder

Vanligt kontaktlim går bra.
    Onödigt att köpa något mer avancerat du behöver ju inte så stora mänder till vindsluckan.

/Patrik

5. 2005-11-07 14:26
    Svara | #5

nimheds avatar
    Skåne
    1 174 inlägg
    Gillad 58 gånger
    20 bilder

Det finns väldigt många kontaktlim som säger att det inte lämpar sig för cellplast/frigolit. ex. http://www.jula.se/Butik/docs/produk...f_id=SE-504025 Men visst har du rätt. Det gäller bara att hitta det limmet som fungerar. Det skulle dock kännas bra om det stod i bruksanvisningen att det fungerar.

6. 2005-11-07 14:47
    Svara | #6

ByggaNytts avatar
    Forumgud Medlem: feb 2003
    46 år
    Stockholm
    2 527 inlägg
    Gillad 6 gånger
    4 bilder

Som sagt, jag limmade (massor) med just PL 200 när jag satte upp Pordrän (cellplast) och det fungerade utmärkt.

Pris? Tja, ska vi säga 75:- / tub, kommer inte ihåg exakt...

7. 2005-11-07 16:49
    Svara | #7

Senior medlem Medlem: okt 2005
    878 inlägg
    Gillad 2 gånger
    1 bilder

Casco Vattenbaserat Kontaktlim. Mycket bra för porösa material, t.ex. läder, tyg, canvas m.m. även utmärkt för polystyren/Frigolit.

Casco Kontaktlim. Limmar gummi, skumplast, läder, plastplattor etc., mot metall, trä, bakelit, glas, papp m.m.

/Patrik

8. 2005-11-17 19:59
    Svara | #8

Senior medlem Medlem: feb 2005
    Stockholm
    1 188 inlägg
    Gillad 3 gånger
    4 bilder

Något vattenbaserat lim typ PL200 som näms här ovanför. eller cascos motsvarighet. bara det är vattenbaserat.

9. 2005-11-19 19:30
    Svara | #9

Senior medlem Medlem: nov 2004
    1 061 inlägg

11 bilder

Kontaktlim fungerar inte. Har byggt mkt i frigolit. kontaktlim gör att det bryter isär jättelätt.

Finns massa olika limmer man kan använda men jag rekommenderar fogskum. Faktiskt det bästa vad jag har kommit på. Och billigast.

10. 2005-11-22 15:35

Nykomling Medlem: jul 2003
    31 inlägg

Eller så kan man använda polyuretanlim, det är ju i princip limvarianten av fogskum, glöm bara inte att vattna lite på ytan, inte ta så mycket lim och sätta lite i press, blir hur starkt som helst och limmet är suveränt till en massa annat oxå....

/Andreas

11. 2005-11-28 22:53

Fullvärdig medlem Medlem: aug 2004
    118 inlägg

Lägg en skiva på och dra ihop det med några långa skruvar.
    Funkar bra hos mig, slipper du gegga på med lim

Robban

12. 2005-11-29 15:45

Fullvärdig medlem Medlem: dec 2004
    216 inlägg

Har en kompis som har limat frigolit på hela fasaden (runt hus, puts utanpå) med FOGSKUM, så det torde också vara ett alternativ..

13. 2005-11-29 17:48

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2005
    249 inlägg

Byggmax har ett lim som heter just cellplastlim, och det funkade för mig!!

Liknande ämnen

1. Limma cellplast på betong?
    av tjommeost i forum Grund & markarbeten
  2. Limma mineralull på cellplast?
    av Stenper i forum Isolering
  3. Limma cellplast
    av Åbacka i forum Isolering
  4. Limma cellplast mot betong?
    av Nybyggare_Gbg i forum Byggmaterial & byggteknik