Svara Nytt ämne
  1. 2009-03-21 00:23
    Svara | #1

Junior medlem Medlem: aug 2008
    Östergötland
    82 inlägg

Skydd mot insyn nedifrån och upp

Finns det någon som har något snyggt tips på någon gardin eller liknande som man kan ha som skyd dmot insyn? Den ska gå nedifrån och upp. Bra om den går att justera lätt. Beroende på hur mkt ljus och insyn man vill ha.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2009-03-21 00:38
    Svara | #2

Immobils avatar
    Gudfader Medlem: okt 2003
    Blekinge
    7 580 inlägg
    Gillad 28 gånger
    11 bilder
    Upponervänd rullgardin.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2009-03-21 01:08
    Svara | #3

Östergötland
    82 inlägg

Immobil skrev Visa original
    Upponervänd rullgardin.
    Snyggt sa jag

4. 2009-03-21 03:08
    Svara | #4

7310070025302s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: dec 2006
    Stockholm
    297 inlägg
    Gillad 10 gånger
    18 bilder
    Klassiker frän några decennier sedan är väl annars en sån gardin som sitter nertill på den här bilden:
    http://www.sparkop.se/Images/ProductImages/101798_3.jpg

Borde gå att hitta en massa spännande retromönster i secondhandbutiker (eller kanske hos mor- och farföräldrar).

Har för mig gardinstången den sitter på är en sån som kallas "café-stång".

5. 2009-03-21 03:40
    Svara | #5

Östergötland
    82 inlägg

7310070025302 skrev Visa original
    Klassiker frän några decennier sedan är väl annars en sån gardin som sitter nertill på den här bilden:
    http://www.sparkop.se/Images/ProductImages/101798_3.jpg

Borde gå att hitta en massa spännande retromönster i secondhandbutiker (eller kanske hos mor- och farföräldrar).

Har för mig gardinstången den sitter på är en sån som kallas "café-stång".
    De där ser för omoderna ut
    Inte för att jag vill ha något som är super modernt.. men lite lagom sådär.
    Vill kunna justera och och ner.. var kanske lite otydlig med det

6. 2009-03-21 14:54
    Svara | #6

de.zoegas avatar
    Junior medlem Medlem: mar 2008
    Stockholm
    69 inlägg

1 bilder
    Butiker som säljer kontorsinredning kan ha stilrena jalusier som kan dras upp och ned i olika höjd efter behov. Snyggare än en rullgardin. Vet att det finns, men inte vart.

7. 2009-03-26 08:51
    Svara | #7

Östergötland
    82 inlägg

*Puttar upp*
    Jag vill ha fler idéer

8. 2009-03-27 13:55
    Svara | #8

pinebars avatar
    Forumgud Medlem: aug 2005
    Stockholm
    2 820 inlägg
    Gillad 8 gånger
    59 bilder
    Det finns ju olika varianter på matt plast som man kan klistra på fönstret, bl.a. med pelargoner. De tar man ju inte så lätt bort, men de är rätt snygga och skyddar mot insyn, men inte mot ljus.

Finns ju också en del små designade skärmar som man kan ställa i fönstren. Eller blommor, apostlablomma?

9. 2009-03-27 17:59
    Svara | #9

Östergötland
    82 inlägg

pinebar skrev Visa original
    Det finns ju olika varianter på matt plast som man kan klistra på fönstret, bl.a. med pelargoner. De tar man ju inte så lätt bort, men de är rätt snygga och skyddar mot insyn, men inte mot ljus.

Finns ju också en del små designade skärmar som man kan ställa i fönstren. Eller blommor, apostlablomma?

Jo vi har funderat på plast som man kan klistra på fönstret. Men vi vill ha något mer justerbart. Helst i tyg.. som man kan hissa upp o ner..

10. 2009-03-28 02:07

7310070025302s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: dec 2006
    Stockholm
    297 inlägg
    Gillad 10 gånger
    18 bilder
    Vertikala "gardinstänger" på var sida om fönstret och en gardin med öljetter eller kanaler som hissas upp/ner a la flaggstång.

Eller återanvänd rullgardin/insynsskydd från en kombi-bil.

Eller 2-3 knoppar/hängare på var sida om fönstret och gardin på rundstav som går att hänga olika högt upp.

11. 2009-03-28 02:14

Senior medlem Medlem: feb 2007
    Skåne
    628 inlägg

66 bilder
    Jag måste säga att lamellgardiner gillar jag skarpt. Vi har dem för att hindra insyn, och att ibland få in lite mer ljus. Till dem vi har har vi två snören, med det ena snöret kan du vinkla dem så att du ser ut/in och med det andra snöret kan du snabbt dra ihop dem så att fönstret blir helt öppet.
    Vi har vitt men sett att det finns lamellgardiner i olika färger och även mönster.

12. 2009-03-28 07:29

Östergötland
    82 inlägg

7310070025302 skrev Visa original
    Vertikala "gardinstänger" på var sida om fönstret och en gardin med öljetter eller kanaler som hissas upp/ner a la flaggstång.

Eller återanvänd rullgardin/insynsskydd från en kombi-bil.

Eller 2-3 knoppar/hängare på var sida om fönstret och gardin på rundstav som går att hänga olika högt upp.
    Hmm ditt första förslag låter bra.. Det kanske kan vara något! Jag ska framföra till sambon.
    Alt 3 kan nog oxå funka.. men hänger man på nedersta knoppen så blir det väl massa hängande tyg som bara hänger rakt ner? Eller har jag fattat fel då?

13. 2009-03-28 07:30

Östergötland
    82 inlägg

maggan9 skrev Visa original
    Jag måste säga att lamellgardiner gillar jag skarpt. Vi har dem för att hindra insyn, och att ibland få in lite mer ljus. Till dem vi har har vi två snören, med det ena snöret kan du vinkla dem så att du ser ut/in och med det andra snöret kan du snabbt dra ihop dem så att fönstret blir helt öppet.
    Vi har vitt men sett att det finns lamellgardiner i olika färger och även mönster.
    Lamellgardiner går inte för de går ju inte justera i höjd

14. 2009-03-28 08:00

mycke_nus avatar
    Gudfader Inloggad Medlem: feb 2008
    Gotland, Sudret
    12 144 inlägg
    Gillad 1 650 gånger
    535 bilder
    Det finns uppochnedvända persienner.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

15. 2009-03-28 08:47

Östergötland
    82 inlägg

mycke_nu skrev Visa original
    Det finns uppochnedvända persienner.
    Jasså gör det.. vart hittar man såna`?

Liknande ämnen

1. Fönsterfilm som förhindrar insyn?
    av Baukommendant i forum Fönster & dörrar
  2. glas utan insyn ?
    av emerson i forum Fönster & dörrar
  3. Fönster utan insyn
    av Lovi i forum Fönster & dörrar
  4. Tända vedbrasan nedifrån eller uppifrån?
    av AndersG i forum Biobränsle