Svara Nytt ämne
  1. 2007-02-09 21:52
    Svara | #1

Nykomling

Vill veta ALLT om Vårgårdahus!

Vi är i husbyggartankar och har funderingar på Vårgårdahus.
    Vi vill således veta ALLT om dem, bra och dåliga erfarenheter, priser, standard mm.
    Om det finns någon som har bilder från sitt Vårgårdahus vill vi gärna se de med

Ullis
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2007-02-09 23:38
    Svara | #2

Nykomling

Hej!

Jag har byggt ett Vårgårdahus utanför Helsingborg. Kan gärna maila några bilder om ni är nyfikna. Jag tror att dom har rätt så bra standard jämfört med många. Går ju tex inte att jämföra med Älsbyhus o Smålandsvillan och dom företagen. Men sen så är det ju så som med alla andra husföretag, allting handlar om vilka hantverkare som kommer till ert bygge, det kan ju avgöra om det ska bli ett bra eller dåligt hus. Och sen vad det är för säljare, men dom är nog lika goa allihop misstänker jag, dom försöker ju tjäna så mycket pengar som möjligt, det är det enda dom bryr sig om, sen om du som kund är nöjd tror jag är av mindre intresse. Dom är intresserade fram tills den dagen du skriver på pappren, sen börjar dom jaga nya kunder. Men det kvittar nog vilket företag man bygger med när det gäller det, det gäller bara att sätta hårt mot hårt och inte ge sig, och få allt på papper man kommer överens om. Skriv om ni undrar mer, min mail är zanoj11@hotmail.com
    Mvh Jonas!
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2007-02-13 08:50
    Svara | #3

Fullvärdig medlem
    Kan bara hålla med Jonas, allt hänger mycket på vem som i slutändan bygger huset. Vi hade en hel del entreprenörstrul, men hade en hel del direktkontakt med fabriken och jag måste säga att de var väldigt bra att ha att göra med. Vi hade inga problem att snabbt få fram material då det saknades och/eller var fellevererat.

Nu är det över tre år sedan vi byggde så det kan ju ha hänt mycket sedan dess. Vi byggde ett Ekängen och jag tycker att standarden är bra, vi kände oss inte tvingade att välja bort en massa saker utan kunde gå mycket på standard.

4. 2007-02-15 11:50
    Svara | #4

Nykomling

Vårgårdahus

Vi håller på att bygga ett barn och tonår J-141 hus. Det beräknas vara klar i maj. Vårgårdahus som leverantör känns bra. Men som de andra har sagt så beror det sedan mer på hantverkare som har blivit anlitade. Viktigt därför att kolla upp referenser osv. innan ni skriver kontrakter.

5. 2007-02-16 18:56
    Svara | #5

Nykomling
    Hejsan!

Tack för alla svar :-)
    Hittills har kontakten med Vårgårdahus varit god och husen är så fina, ja i alla fall på ritningarna!
    Men det är inte alls lätt att välja husleverantör.

6. 2007-02-19 00:10
    Svara | #6

Junior medlem

Priser...

Sitter med en prislista på Vårgårdahus som låg på Husknuten i Gbg i deras visningshus.
    Slogs av att den ser billig ut?
    Kan det stämma att de tar 1,7 Nyckelfärdigt exkl målning och schaktning på tomten. Detta med INREDD OVANVÅNING!!
    Detta på en hustyp som Exkl ovanvåningen kostar ca 1,8 hos andra. Det innebär att de ligger ca 300-400 tusen sek BILLIGARE än exkl Myresjöhus och Eksjöhus.

I min värld där jag efter att ha suttit en hel dag med excel och blivit besviken inte har några illusioner om att få ihop ett hus som vi behöver ha för de pengarna vi har råd med...

7. 2007-02-19 16:10
    Svara | #7

Massas avatar
    Junior medlem
    Vi har byggt med Vårgårdahus.
    Vi utgick från ett Kastanjen men ritade om det så att det passade oss. Vi valde bland många husföretag men tyckte att Vårgårdahus gav absolut mest för pengarna! Dessutom så kom vi bra överens med hussäljaren. Planlösning gick att ändra utan extra kostnad, något som verkar vara VH:s grej. Vi är jättenöjda med kvaliteten på byggsatsen. Bara en sån liten detalj som att panelen har snedsågat ändträ och givetvis riktig takspånt. Slutresultatet beror ju som alltid på hur bra jobb de lokala hantverkarna gör. I vårt fall gick även detta bra!

Totalt hamnade vi på 1,9 milj (inkl schakt och grund men utan tomt och kommunavgifter). Tillval vi gjorde var dubbelgarage, kupa, förhöjt väggliv, braskammin, extra köksval, dyrare kakel och klinker och innerdörrar. Vi tittade faktiskt även på Smålandsvillan men de blev dyrare när vi valt till de tillval vi ville ha!

Kika gärna in på vår hemsida så ser ni lite bilder...

8. 2007-02-19 23:30
    Svara | #8

Senior medlem
    Stellemark skrev Visa original
    Sitter med en prislista på Vårgårdahus som låg på Husknuten i Gbg i deras visningshus.
    Kan det stämma att de tar 1,7 Nyckelfärdigt exkl målning och schaktning på tomten. Detta med INREDD OVANVÅNING!!
    Detta på en hustyp som Exkl ovanvåningen kostar ca 1,8 hos andra. Det innebär att de ligger ca 300-400 tusen sek BILLIGARE än exkl Myresjöhus och Eksjöhus.
    Dela med dig! ;-D Jag har inte deras prislista. Har du priser på några 1,5-planshus med och utan inredd övervåning?

Tack på förhand!

9. 2007-02-20 00:31
    Svara | #9

Junior medlem
    kungkokos skrev Visa original
    Dela med dig! ;-D Jag har inte deras prislista. Har du priser på några 1,5-planshus med och utan inredd övervåning?

Tack på förhand!

Ekliden (motsv Kvadraten eller Aria av andra tillverkare) DOCK med inredd ovanvåning
    999 000 för byggsats
    1 708 500 Nyckelfärdigt minus sckatarbeten och yttre målning men inkl färg)

Kastanjen (det som jag just nu lutar mest åt)
    Oinredd ovanvåning
    845 000 för byggsatsen
    1 396 000 NF
    Inrett
    938 000 Byggsats
    1 651 300 med inrett

NF I Gbgs trakten

Har alla priserna så messa om det gäller speciella hus.
    Är jag knäpp som tycker detta verkar prisvärt??

10. 2007-02-20 08:00

Massas avatar
    Junior medlem
    Nej...Tycker absolut inte du är knäpp!
    Vi tyckte de var mycket prisvärda.
    Som för de flesta andra så är ju priset ganska avgörande när man köper något. Det svåra som lekman är att jämföra olika hus med varandra.
    Efter mycket jämförande kom vi fram till att VH byggsatser håller mycket hög kvalitet och är gedigna. Det intressanta var att VH lätt kunde konkurrera med de andra husfabrikanternas lågprisserier (typ Eksjöhus egna hem). Vi trodde hela tiden att det skulle dyka upp någon dold kostnad men det gjorde det aldrig, fasta priser rakt igenom!
    Vi besökte även fabriken och såg på när just vårt hus byggdes vilket var toppen. VH är väl ännu så länge en ganska liten hustillverkare, tror att de bygger mellan 300-400 villor per år.
    Bor i ett egenritat hus byggt av Vårgårdahus våren 2006!

11. 2007-02-20 08:34

Junior medlem
    Ja just det du säger med att man känner att man letar fel stämmer... Det är just det jag kännde när jag såg priset.
    Har dock "hittat" en och det är de på ovanvåningen "bara" användeer elvärme, inte vattenburna radiatorer som så många andra.

12. 2007-02-20 09:31

Massas avatar
    Junior medlem
    I priset jag angav ingick vattenradiatorer på övervåning. Det var ett av våra tillval. Detta var inte speciellt dyrt, tror det rörde sig om knappt 10000:- extra.

Isolerade innerväggar frågade vi om. Vår säljare hade dock redan lagt in detta som "standard" i sitt pris. Annars så blir kunderna så missnöjda när huset är klart om de valt bort detta tillval, var svaret
    Bor i ett egenritat hus byggt av Vårgårdahus våren 2006!

13. 2007-02-20 11:58

Junior medlem
    Massa skrev Visa original
    I priset jag angav ingick vattenradiatorer på övervåning. Det var ett av våra tillval. Detta var inte speciellt dyrt, tror det rörde sig om knappt 10000:- extra.

Isolerade innerväggar frågade vi om. Vår säljare hade dock redan lagt in detta som "standard" i sitt pris. Annars så blir kunderna så missnöjda när huset är klart om de valt bort detta tillval, var svaret

O fan.... Bra ;-) trodde det var en sak som kunde rusa iväg i pris ;-)
    Isolerade innerväggar :-) Varför ljuddämpningen elelr??
    Det kan ju vara bra att komma ihåg i alla fall ,-)
    Skall bli intressant resa detta ,-)

14. 2007-02-20 19:54

Nykomling
    Stellemark skrev Visa original

I min värld där jag efter att ha suttit en hel dag med excel och blivit besviken inte har några illusioner om att få ihop ett hus som vi behöver ha för de pengarna vi har råd med...
    Du har möjligtvis inte några priser på Skogsliden och Sandeln!?
    Tackar på förhand!

15. 2007-02-20 20:02

Junior medlem
    Trodde att Vårgårdahus skulle vara billigare .... tills jag fick priset för Nova (Pinjen) på 2.644000 kr i Stockholm

Liknande ämnen

1. Vill veta Veta gammal färgtyp
    av Håkan.E i forum Fasad
  2. Vill veta allt om Skidstahus!
    av ullis i forum Hustillverkare
  3. Mobalpa- vill veta allt!!
    av Pet i forum Kök
  4. Vill veta allt om Skidstahus
    av Pet i forum Hustillverkare
  5. vill veta allt om hjältevadshus
    av salma i forum Hustillverkare