7 550 läst · 9 svar
8k läst
9 svar
Referenser/tips och råd gällande Götenehus, A-hus, Eksjöhus och Trivselhus
Hej
vi står i valet och kvalet inför rådande husbygge.
- Vi är främst(mer eller mindre utelslutande) efter totalentrepenad.
- Eksjöhus kanske ramlar bort direkt?
Tänkte höra lite här vad ni tycker om de olika hustillverkarna. Av ovan nämnda så sticker ju A-hus och Ekjsöhus ut rent säljstatistikmässigt.
Vad tycker ni generellt om ovan nämna hustillverkare
Vad tycker ni om deras respektive sätt att bygga tak, väggar (isolering) etc
- Till synes så har Götenehus och A-hus relativt snarlika väggar (ytter)
Vad tycker ni om deras sätt att tackla uppvärmningsutmaningar exvp bergvärme vs. FLVP ...
- Exv så använder sig TH av bergvärme medans de övriga inte har det i standard
Vad tror/tycker ni om deras utsikter rent ekonomiskt och om det potentiellt kan finnas någon risk framöver
Vad tror/ tycker ni om husen grundstandarder
- TH och Götenehus har väldigt god standard från "start"
Om någon har efareneheter av att dela med sig kring entrepenörer som använts vid husbygge av ovan nämnda tillverkare i stockholmsområdet så vore det väldigt tacksamt.
Mvh
Jenny
vi står i valet och kvalet inför rådande husbygge.
- Vi är främst(mer eller mindre utelslutande) efter totalentrepenad.
- Eksjöhus kanske ramlar bort direkt?
Tänkte höra lite här vad ni tycker om de olika hustillverkarna. Av ovan nämnda så sticker ju A-hus och Ekjsöhus ut rent säljstatistikmässigt.
Vad tycker ni generellt om ovan nämna hustillverkare
Vad tycker ni om deras respektive sätt att bygga tak, väggar (isolering) etc
- Till synes så har Götenehus och A-hus relativt snarlika väggar (ytter)
Vad tycker ni om deras sätt att tackla uppvärmningsutmaningar exvp bergvärme vs. FLVP ...
- Exv så använder sig TH av bergvärme medans de övriga inte har det i standard
Vad tror/tycker ni om deras utsikter rent ekonomiskt och om det potentiellt kan finnas någon risk framöver
Vad tror/ tycker ni om husen grundstandarder
- TH och Götenehus har väldigt god standard från "start"
Om någon har efareneheter av att dela med sig kring entrepenörer som använts vid husbygge av ovan nämnda tillverkare i stockholmsområdet så vore det väldigt tacksamt.
Mvh
Jenny
Allt hänger på vilket snickarteam du får... kolla upp vilka som monterar ditt hus och att de har yrkesbevis. Vi tänkte bygga A-hus men valde Eksjöhus efter attvi träffat säljarna på resp företag och sett vilka team man anlitar och lyssnat in folk som bygger och har byggt.
Hejtittibitti skrev:
tack för ditt svar!
Så ni upplevde att entreprenörerna som A-hus använde sig utav inte hade samma renome som Ekjös?
Om du vill så får du gärna ta det vidare via PM, tänkte mer på hur ni upplevde det entrepenörsteam etc som ni fick hos Eksjö.
Mvh
Jenny
Provade skicka meddelande, hoppas det funkade...
Hej,
Jag och min lilla familj bygger just nu hus med Götenehus på totalentreprenad i Uppsala. Det är den först erfarenheten vi har av husbygge vilket gör att jag inte kan relatera till de andra tillverkarna du nämner.
Vi har planerad inflyttning v6 2015 och hittills har allt flutit på mycket bra.
Tomten vi köpte var halvt villkorad med Götenehus men vi kunde säkert ha ändock ha konkurrensutsatt dem för att närmare jämföra andra tillverkare. Att vi inte gjorde det berodde på att säljaren gav ett mycket bra intryck, att vi tack vare forum som detta fick en hyggligt bra koll på prisbilden och att vi kollade rejält på nätet vad andra haft för erfarenhet av Götenehus. (Att jag som liten delvis växte upp i ett Götenehus påverkade inte heller negativt
)
Vad har då fungerat bra:
*Säljaren - mkt bra agerat och definitivt mån om att vi ska bli nöjda.
*Hög standard från början.
*Mycket flexibilitet i att ändra i planlösning, storlek samt yttre attribut på huset utan att det kostat en förmögenhet.
*Hantverkare med god vitsord.
*Bra med valmöjligheter att extrautrusta samt finna egna lösningar.
Vad har fungerat mindre bra:
*Glädjekalkyl på markarbetet - mer eller mindre standard från alla husföretag har jag förstått nu.
*Ibland lite seg återkoppling - dock alert efter att vi påmint.
Sammanfattat hittills är vi mkt glada och nöjda att vi valt Götenehus som leverantör av vårt nya hem. De är definitivt inte billigast men än så länge är känslan av pris - kvalitet väldigt bra.
Lycka till med husplanerna!
M.v.h.
GenRLee
Jag och min lilla familj bygger just nu hus med Götenehus på totalentreprenad i Uppsala. Det är den först erfarenheten vi har av husbygge vilket gör att jag inte kan relatera till de andra tillverkarna du nämner.
Vi har planerad inflyttning v6 2015 och hittills har allt flutit på mycket bra.
Tomten vi köpte var halvt villkorad med Götenehus men vi kunde säkert ha ändock ha konkurrensutsatt dem för att närmare jämföra andra tillverkare. Att vi inte gjorde det berodde på att säljaren gav ett mycket bra intryck, att vi tack vare forum som detta fick en hyggligt bra koll på prisbilden och att vi kollade rejält på nätet vad andra haft för erfarenhet av Götenehus. (Att jag som liten delvis växte upp i ett Götenehus påverkade inte heller negativt
Vad har då fungerat bra:
*Säljaren - mkt bra agerat och definitivt mån om att vi ska bli nöjda.
*Hög standard från början.
*Mycket flexibilitet i att ändra i planlösning, storlek samt yttre attribut på huset utan att det kostat en förmögenhet.
*Hantverkare med god vitsord.
*Bra med valmöjligheter att extrautrusta samt finna egna lösningar.
Vad har fungerat mindre bra:
*Glädjekalkyl på markarbetet - mer eller mindre standard från alla husföretag har jag förstått nu.
*Ibland lite seg återkoppling - dock alert efter att vi påmint.
Sammanfattat hittills är vi mkt glada och nöjda att vi valt Götenehus som leverantör av vårt nya hem. De är definitivt inte billigast men än så länge är känslan av pris - kvalitet väldigt bra.
Lycka till med husplanerna!
M.v.h.
GenRLee
Robo: Menar du mitt svar? Får jag inte tycka till bara för att jag är ny medlem?
När det gäller ekonomi är det en tuff bransch.
Götenehus går inget vidare, förlust de tre senaste åren. Inte alarmerande stora men ändock.
A-hus går inte heller något vidare. En liten vinst 2013 men förlust 2011 och 2012. Inte heller moderbolaget Derome Hus AB går strålande men Derome som koncern har stabilt resultat
Eksjöhus är kanske den som i sina årsredovisningar ser starkast ut.
Trivselhus har gått med förlust fem år i rad. Någon direkt fara för att de skall försvinna tror jag dock inte att de är. De ägs av Södra Skogsägarna som är en stabil ägare. Dessutom vill skogsägarna få avsättning för sin skog.
Götenehus går inget vidare, förlust de tre senaste åren. Inte alarmerande stora men ändock.
A-hus går inte heller något vidare. En liten vinst 2013 men förlust 2011 och 2012. Inte heller moderbolaget Derome Hus AB går strålande men Derome som koncern har stabilt resultat
Eksjöhus är kanske den som i sina årsredovisningar ser starkast ut.
Trivselhus har gått med förlust fem år i rad. Någon direkt fara för att de skall försvinna tror jag dock inte att de är. De ägs av Södra Skogsägarna som är en stabil ägare. Dessutom vill skogsägarna få avsättning för sin skog.
Medlem
· Västra Götaland
· 120 inlägg
Götenehus är börsnoterat. De har haft eget kapital på över 100 Mkr 2012-2013. De pumpar in med nyemissioner varje år. Så länge aktieägarna ställer upp så skulle jag kalla götenehus för stabila. Götenehus mår nog som branschen. De ser ju ut att få en trevlig vinst 2014 om man ser på delårsrapporterna.
Däremot skulle jag varna för riskapitalägda eller familje ägde husföretag. Det kan gå fort om det egna kapitalet inte är på topp.
Däremot skulle jag varna för riskapitalägda eller familje ägde husföretag. Det kan gå fort om det egna kapitalet inte är på topp.
Hej,
Jag har erfarenhet av Eksjöhus efter som vi byggde ett för ett par år sedan. Huset har kantats av problem. Det man blir mest besviken på är Eksjöhus agerande när något är fel på det som de har levererat. Trots att det är garanti på huset möts man av fullständig nonchalans. Eksjöhus har ingen som helst förståels för kundens problem efter de fått betalt.
Så visst gillar man hus som aldrig blir klart och MÅNGA sömnlösa nätter med grubblande på hur man ska få rätsida på sitt hus så är helt klart Eksjöhus något att rekommendera.
Jag har erfarenhet av Eksjöhus efter som vi byggde ett för ett par år sedan. Huset har kantats av problem. Det man blir mest besviken på är Eksjöhus agerande när något är fel på det som de har levererat. Trots att det är garanti på huset möts man av fullständig nonchalans. Eksjöhus har ingen som helst förståels för kundens problem efter de fått betalt.
Så visst gillar man hus som aldrig blir klart och MÅNGA sömnlösa nätter med grubblande på hur man ska få rätsida på sitt hus så är helt klart Eksjöhus något att rekommendera.
Liknande trådar
-
Gjuta betonghandfat - tips och råd om färgsättning
Byggmaterial & Byggteknik -
Hjälp med hobbytips till teknikintresserad tonåring
Teknik -
Någon som har installerat trådlösa termostater till (vattenburet )golvvärme,som har nått bra tips tillnågot system eller köpt själva ?
Säljes, Uthyres & Skänkes -
LLVP - köpråd och tips
Värmepumpar -
Spackelråd och tips beckers rullspackel
Färg, Måla & Tapetsera