Skriv svar Nytt ämne
  1. 2008-03-11 19:14
    Svara | #1

Nykomling Medlem: feb 2007
    27 inlägg

kontreforer

Jag vet inte om det stavas kontreforer men jag chansar,
    Saken är den att när jag nu bygger mitt garage kommer ena långväggen att tjäna som stödmur 1200 mm hög, först hade jag tänkt gjuta klackar i 90 gr från plattan och mura 500 mm vinklar på dem jag har fått ett tips om att helt enkelt mura muren med 6 skift med Lecasten med armering i varannan fog och göra uppehåll i muren på 200 mm på tre ställen, låta armering sticka upp från plattan i mellanrummen. När muren är klar fäster man en bräda på varje sida om muren och fyller med betong, enkelt och bra tycker jag. Men hur skall armeringen vara utformad ? skall den fästas i armeringsmattan eller i botten på sulan.

Hälsningar
    Bengt

2. 2008-03-12 00:13
    Svara | #2

Fullvärdig medlem Medlem: mar 2007
    Jönköpings län
    156 inlägg
    2 blogginlägg

Så här gjorde jag

1-1,5 meter från källarväggen skall jag släppa upp betongbilar vid senare bygge á c:a 55ton/st. Därför gjorde jag contereforbalkar på var tredje meter i min nya murade källare. Jag gjorde ingen matematisk hållfasthetsberäkning. I fogarna under mark där belastningarna kommer sedan från betongbilarna dubbelarmerade jag varannat skift och enkel vartannat. Enkelarmering på insidan av muren. Jag fäste vinlebockqade järn i armeruingsmattan. 4st per contrefore. Contreforebalkar (eg. pelare) med fyra järn i varje.
    Efter murningen (leca 250mm armerad enligt ovan) najade jag fast de stående järnen dels vid de c_a 60cm som stck upp ur plattan och najade här och där i de horisontella järnen mellan lecaskiften. Betongfirmans åkare godkände utförandet för sina kommande bilar.
    I källarväggarna utan annat än jordtryck minskade jag armeringen och gjöt inga contereforebalkar.
    "Gammal byggnadsingenjör utan praktisk erfarenhet tidigare av utförandet"