11 240 läst · 14 svar
11k läst
14 svar
Byggplast i grund
Nu har jag läst en massa inlägg om pe-plasten i grunden.
Enligt supergrund vill de att plasten ska läggas på det första lagret cellplast. Den ska sedan stickas ner och dras under kantbalken. Det här känns jättesvårt eftersom man redan sätt ut kantbalkar och fogat samman dem.
Är det någon här som byggt med Supergrund? Ska jag fortsätta att dra dem på insidan av kantbalken istället? Då kommer den att hänga över balken från insidan.
Hur fungerar plasten som radonskydd?
- ska tejpa den och ha 30 cm överlapp
- tejpa noga och täta runt genomföringar.
Hjälper det att tejpa och täta när plasten sedan ska perforeras av alla cellplastspikar?
Enligt supergrund vill de att plasten ska läggas på det första lagret cellplast. Den ska sedan stickas ner och dras under kantbalken. Det här känns jättesvårt eftersom man redan sätt ut kantbalkar och fogat samman dem.
Är det någon här som byggt med Supergrund? Ska jag fortsätta att dra dem på insidan av kantbalken istället? Då kommer den att hänga över balken från insidan.
Hur fungerar plasten som radonskydd?
- ska tejpa den och ha 30 cm överlapp
- tejpa noga och täta runt genomföringar.
Hjälper det att tejpa och täta när plasten sedan ska perforeras av alla cellplastspikar?
Jag lånade en bok på biblioteket "fuktproblem i torpagrund" tror jag den hette. Enligt den, om man har bra ventilation så var cellplast på marken med byggplast på det tillräckligt för att säkra en torpargrund under förutsättning att ventilation är bra (som vanligt). I mitt fall har jag lagt på nya golvbjälkar 30cm, så jag kände att det var hyfsat viktigt att stoppa fukt eftersom läckvärmen neråt kommer att vara lika med noll.
Kan du inte lägga plast under L-blocken i samband med att dessa vägs in? Kanske skär remsor av plasten så det inte blir så mycket att hantera. Sedan vika upp och tejpa den när första lagret EPS är lagt.
Jag skulle ha lagt plast över hela flisytan när jag var färdig med avvägningen. Fast det står i arbetsmanualen att plasten ska läggas ovanpå första lagret cellplast. Nu är det försent att lägga ut en remsa under kantbalken...
Har inte så stor tilltro till plasten ändå efter att alla rör, cellplastspikar, armeringsjärn mm perforerat den. Får köpa gott om tejprullar inser jag.
Skulle vi få för höga radonvärden får vi gräva ner en radonbrunn, de ska tydligen vara effektiva och energisnåla.
Har inte så stor tilltro till plasten ändå efter att alla rör, cellplastspikar, armeringsjärn mm perforerat den. Får köpa gott om tejprullar inser jag.
Skulle vi få för höga radonvärden får vi gräva ner en radonbrunn, de ska tydligen vara effektiva och energisnåla.
Känns som det bästa vore att ha plasten över HELA första lagret men då frångår man ju manualen förstås. Bara av intresse, har du lagt radonrör under grunden med ett rör som dras upp på vinden?
Ska göra något liknande snart och bra att veta hur andra gjort.
Ska göra något liknande snart och bra att veta hur andra gjort.
Nej, jag läste om radonbrunn på www.ventilationsbutiken.se
Träffade en person på miljö och hälsa (kommunen). Han tyckte inte att man skulle lägga slang i schaktbädden när man bygger på mark med "normalradon".
Han föreslog pe-plast och sedan god ventilation. Väldigt sällsynt med radon i dagens välventilerade hus (så länge det inte är mark med högrisk för radon).
Jag har redan tänkt göra så som du föreslår... att vika upp plasten över kanten och fästa det på insidan av kantbalken (vi har u-block, inte L-block).
Träffade en person på miljö och hälsa (kommunen). Han tyckte inte att man skulle lägga slang i schaktbädden när man bygger på mark med "normalradon".
Han föreslog pe-plast och sedan god ventilation. Väldigt sällsynt med radon i dagens välventilerade hus (så länge det inte är mark med högrisk för radon).
Jag har redan tänkt göra så som du föreslår... att vika upp plasten över kanten och fästa det på insidan av kantbalken (vi har u-block, inte L-block).
Först och främst kan vi nog enas om att det finns många bud om plast eller inte tillsammans med cellplasten.
Thermisol och tydligen supergrund med (vilket jag missat) rekomenderar alltså diff-tät plast. Många andra nämner inte ett ord om plasten.
Går du sen och spionerar lite hur det byggs ute i landet så kommer du även då att få se bägge varianterna.
Jag har inte bestämt mig själv för hur jag ska göra.
Diffplast för att förhindra ev uppstigande markfukt, ej plast för att medge torkning nedåt.
Med dessa två alternativ måste man först bestämma sig för om man tror att marken alltid håller 100% rH eller inte.
Men om du misstänker markradon tycker jag inte att du ska nöja dig med diffplast som skydd.
I sådana fall tycker jag att du bör undersöka mer "riktiga" markradonlösningar, typ ventilerande slang i det kapillärbrytande lagret osv. För annars kommer du att ångra dig dig gruvligt.
Nu är jag inte säker på om du menar på någon större risk för radon, du kanske bara tänkte ha lite både hängslen och bälte, till overallen ...
Thermisol och tydligen supergrund med (vilket jag missat) rekomenderar alltså diff-tät plast. Många andra nämner inte ett ord om plasten.
Går du sen och spionerar lite hur det byggs ute i landet så kommer du även då att få se bägge varianterna.
Jag har inte bestämt mig själv för hur jag ska göra.
Diffplast för att förhindra ev uppstigande markfukt, ej plast för att medge torkning nedåt.
Med dessa två alternativ måste man först bestämma sig för om man tror att marken alltid håller 100% rH eller inte.
Men om du misstänker markradon tycker jag inte att du ska nöja dig med diffplast som skydd.
I sådana fall tycker jag att du bör undersöka mer "riktiga" markradonlösningar, typ ventilerande slang i det kapillärbrytande lagret osv. För annars kommer du att ångra dig dig gruvligt.
Nu är jag inte säker på om du menar på någon större risk för radon, du kanske bara tänkte ha lite både hängslen och bälte, till overallen ...
Byggfolie/diffspärr är att rekommendera eftersom cellplasten inte är diffusionstät. I likhet med andra material kommer dess isolerande egenskaper att försämras med ökad fukthalt. Som kuriosa kan jag nämna att i höstas när jag hjälpte till med en grund, så kunde man tydligt se kondens på undersidan av nedersta lagret cellplast som hunnit ligga på bädden ett par dagar.
Det optimala hade varit byggfolie nederst, dvs direkt på bädden. Då hade man sluppit punktera folien med hullingar som man fäster EPS-skivor med. Dessvärre, lägger man folien direkt på makadammet kommer den ofrånkomligen att perforeras av vassa stenar och hela idéen blir meningslös. Jag har funderat på om man inte kunde lösa problemet med liggunderlag på rulle (ungefär som markduk), men har inte kommit till skott. Med all sannolikhet kostar en sådan lösning långt mer än den smakar.
Det optimala hade varit byggfolie nederst, dvs direkt på bädden. Då hade man sluppit punktera folien med hullingar som man fäster EPS-skivor med. Dessvärre, lägger man folien direkt på makadammet kommer den ofrånkomligen att perforeras av vassa stenar och hela idéen blir meningslös. Jag har funderat på om man inte kunde lösa problemet med liggunderlag på rulle (ungefär som markduk), men har inte kommit till skott. Med all sannolikhet kostar en sådan lösning långt mer än den smakar.
Jag tycker att det borde räcka att låsa cellplasten med hullingar i skickt 2-3. Var ska cellplasten ta vägen? Det nedersta lagret ligger ju så exakt att det inte kan röra sig åt något håll. Om man sedan fäster hullingar i 3:e lagret som håller 2:a lagret på plats borde det gå. Ovan på det ligger ju sedan armeringen som trycker till cellplasten.
Jag har som sagt lagt cellplast med byggplast ovanpå, och även jag noterade avsevärt med markfukt under byggplasten när jag några dagar senare la in plintbotten, så nog gör det nytta alltid! Nackdelen enligt vad jag har läst mig till är ju om man skulle få en vattenskada uppifrån eftersom det då blir betydligt svårare att torka ut i grunden.
Jag fick för mig att man la byggplast under/i plattan för att hindra radon att komma upp genom plattan? Behövs verkligen en diffspärr om man bygger en modern platta (för stigande fuktens skull alltså)?
Vår entreprenör la 50mm cellplast i botten, på makadammet. Sedan plast, sedan 50mm till. Sedan kläddes "väggarna" med 50mm också. Tyvärr ligger plasten inte under balkarna, det hade kanske varit att föredra, vad vet jag. Å andra sidan finns ju möjlighet att eftermontera plast så att den går in under balken, tyvärr inte så långt eftersom det ligger makadam på utsidan av balken. Utan att vara någon expert i ämnet så tror jag (och har hört) att det viktigaste är inte att det är "supertätt" överallt utan att det stoppar helheten, dvs det mesta stannar kvar.
Nu pratar du krypgrund, eller hur?imported_Anders_S skrev:Vår entreprenör la 50mm cellplast i botten, på makadammet. Sedan plast, sedan 50mm till. Sedan kläddes "väggarna" med 50mm också. Tyvärr ligger plasten inte under balkarna, det hade kanske varit att föredra, vad vet jag. Å andra sidan finns ju möjlighet att eftermontera plast så att den går in under balken, tyvärr inte så långt eftersom det ligger makadam på utsidan av balken. Utan att vara någon expert i ämnet så tror jag (och har hört) att det viktigaste är inte att det är "supertätt" överallt utan att det stoppar helheten, dvs det mesta stannar kvar.
Och supergrund är en platta på mark, eller hur...
Insåg nu att jag var ute och cyklade. Trodde vi pratade krypgrund förstås. Sorry.
Liknande trådar
-
Makadam nödvändig under byggplast i krypgrund för att bli kvitt radon?
Ventilation -
Avloppsrör i betong under byggplast i krypgrund
Grund & Markarbeten -
Fiberduk eller byggplast i krypgrund
Grund & Markarbeten -
"Aeroreflexduk" eller byggplast för att isolera krypgrund?
Byggmaterial & Byggteknik -
Byggplast i krypgrund
Byggmaterial & Byggteknik