Svara Nytt ämne
  1. 2011-01-01 23:05
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: nov 2009
    Västra Götalands
    389 inlägg

43 bilder

Skorsten fundament i källare

Hej alla.

Hade hoppats få snabb hjälp av nån som har lite mer kunskap om detta än jag. Vet ej om jag postat i rätt undergrupp.. men provar ändå

Har skorsten av stålrör. Totalt 3 rör som går hela vägen från källaren till taket (ca 10 meter)

Har nyligen börjat renovera och bygga om källaren så har upptäckt lite mer brister under vägen

Nu ikväll såg jag att självaste topp lagret med cement var helt löst på denna betong "fundament" som dessa 3 stålrök rör vilar på.

2 av dessa står stabilt.. men den sista har väl kanske rostat sönder eller så har den bara suttit fast med denna cement som vart där. Men nu så var den lös.. tar man tag i röret så kan man röra på den ganska enkelt. Jag dammsög bort all skit som låg i roten av röret och tog bilder så ni får se vad jag menar.. Det har vart en del fukt i dessa rör då skorstenen inte haft nån tak på 20år. Monterade dock detta nyligen efter att jag köpt huset. Så det ska inte regna nått mer rakt in i skorsten rören

Så jag är tacksam för alla tips jag kan få!
    bild-6.JPG (26 visningar)  

bild-5.JPG (19 visningar)  

bild-4.JPG (21 visningar)  

2. 2011-01-02 15:55
    Svara | #2

Västra Götalands
    389 inlägg

43 bilder
    Ingen?? är i start groparna här och funderar på om man ska ge sig iväg och hämta en säck med cement så att man får nått och göra såhär en söndag kväll

3. 2011-01-02 20:54
    Svara | #3

Forumgud Inloggad Medlem: aug 2005
    Norrbotten
    2 937 inlägg
    Gillad 109 gånger
    50 bilder
    Vad används de till nu? Jag ser inga eldstäder, finns det eldstäder högre upp i systemet? Om så är fallet är det ju i stort sett bara ett fundament och en inspektions/sotlucka som behövs. Då kan du lika väl gjuta till detta och få det hela stabilt och stadigt. Det fungerar bra om det aldrig kommer att bli särskilt varmt (ingen längdutvidgning som spräcker bruket).

4. 2011-01-02 21:26
    Svara | #4

Västra Götalands
    389 inlägg

43 bilder
    Hej tack för ett snabbt svar.

Jo precis.. det är bara 2 av dessa rör som används (kamin på övervåningen och vedspis i köket på entre plan)

Så om jag förstår dig rätt så kan jag bara knacka loss det gamla lösa och gjuta lite. Hade dock lite funderingar på att svetsa fast de röret som lossnat i metall plattan i botten. Men vete fan om detta kan orsaka nån form av skorstenbrand.. då röret har en del sot i sig.

Men jag skriver ett svar så fort jag fått dit lite nytt cement... så ni får höra hur det gick

5. 2011-01-03 08:34
    Svara | #5

b8q
    Forumgud Medlem: jul 2009
    Stockholm
    2 543 inlägg
    Gillad 342 gånger
    30 bilder
    Ja, jag hade nog bara gjutit på en bit till för att få rören stadiga. Knacka bort lös betong, rugga upp ytan, kanske prima och borra i ett par dubb om man vill vara riktigt noga med att den nya gjutningen sitter ihop med det gamla fundamentet.

Liknande ämnen

1. Fundament till skorsten
    av tomtend i forum Grund & markarbeten
  2. Fundament
    av Apprentice i forum Grund & markarbeten
  3. Gräva ut källare och förlänga skorsten
    av Vråen i forum Byggmaterial & byggteknik
  4. spara fundament i källare...
    av kazagger i forum Golv
  5. Bergvärmepump - Fundament
    av Angelven i forum Värme allmänt