Svara Nytt ämne
  1. 2004-08-10 13:52
    Svara | #1

Nykomling

Re: Reglar direkt på plattan.... urkorkat!

pelle.mia skrev
    Har köpt ett 1½-planshus med platta, byggt 1977. Reglarna på nedervåningen är inte bara lagda på plattan, utan t.o.m. ingjutna i betongen!
    På den tiden var de tvugna att kunna spika fast reglar för väggar etc i något som var fast och detta var lösningen då. Smart? Njae, inte så...
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2004-08-10 20:46
    Svara | #2

Fullvärdig medlem

Otroligt vanlig lösning på massor av hus, kanske främst en massa villor från 60 och 70-talet då det var mer regel än undantag.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2004-08-10 20:55
    Svara | #3

Fullvärdig medlem

Har samma lösning hemma i min villa byggd -79. Även den är byggd på krossten och reglarna verkar fortfarande friska (peppar,peppar) där de ligger. Ingjutna.
    Jag har sågat upp golvet inne i köksskåpen och i en garderob och kikat ner. Ser friskt ut och luktar nästan inget. Lite trä kanske.
    Har det hållt så här länge kanske det håller ett tag till. Besiktningsmannen sa dock att jag inte skall bli förvånad om vi behöver ett nivell-golv eller liknande efter ett par år. Beror även på hur dreneringen av tomten fungerar. Som tur är har vi bara denna typ av golvkonstruktion i halva undervåningen. Klinkers/badrum i resten...

Varför har du rivit upp det? Ligger mattan rakt på betongen???? Jag har spån på reglarna.

4. 2004-08-12 20:54
    Svara | #4

Nykomling

plattan är naturligtvis underisolerad dvs. som man bygger idag.

5. 2004-08-18 11:57
    Svara | #5

Junior medlem

Behöver inte vara så, jag var med och rev ett hus som var byggt -82.
    Det hade flytande golv ovanpå isoleringen som låg på plattan, väggreglarna (trä) var spikade direkt i betongplattan !
    Hittade dock varken mögel eller skador på dem.
    Under grunden fanns i stort sett bara sand.

6. 2004-08-18 18:03
    Svara | #6

Senior medlem

Har ett flertal gånger observerat då jag passerat byggen att virket ligger helt oskyddat utan press o.s.v. Vi har haft en regning sommar........
    Så bygger man in detta blöta virke i väggarna!
    Väggar som blir ganska täta......
    Inte bra >

7. 2004-08-18 19:38
    Svara | #7

Forumgud

SnickarPelle skrev
    Har ett flertal gånger observerat då jag passerat byggen att virket ligger helt oskyddat utan press o.s.v. Vi har haft en regning sommar........
    Så bygger man in detta blöta virke i väggarna!
    Väggar som blir ganska täta......
    Inte bra *>
    Det ska inte vara någon fara så länge som man torkar ut virket ordentligt innan man isolerar. Vid lösvirkesbyggande är det nästan oundvikligt att det regnar innan man fått huset vattentätt. Fast man borde nog försöka täcka över det liggande virket med en presenning för att minimera torktiden.

mvh
    David

8. 2004-08-18 20:12
    Svara | #8

Senior medlem

Man får verkligen hoppas att virket får tid att torka!
    Man kan bara gissa att isolering & väggskivor kommer på ganska omgående efter regling.
    Men har man tur så är elektrikern försenad vilket ger extra torktid

9. 2004-08-19 07:39
    Svara | #9

ylvens avatar
    Senior medlem

Det finns skräckexempel på ovanstående byggmetod i Mantorp utanför Linköping. Där är det iofs fråga om byggfusk, det skulle vara plastfolie under regeln, men det var det inte, dessutom byggt på blöt mark. Många hus har fått byta ut nedersta halvmetern eller så, alltså väggarna runt om hela huset inkl alla golv på bottenvåningen! Platta på mark är bra så länge det inte krånglar...

10. 2004-08-22 22:12

TN
    Fullvärdig medlem

pelle.mia skrev
    Detär en mellanvägg som skulle bort. Fyllde sedan det gamla regel-spåret med ny betong * (varför ändra på det nu....)

Plastmattan i köket ligger mycket riktigt direkt mot betongen. (Hur lite pengar fanns det på 70-talet, egentligen?)
    På 70talet trodde man att betongen var tät mot fukt och därför finns det många konstruktioner som idag anses helt åt skogen

11. 2004-08-23 09:42

Fullvärdig medlem

e: Reglar direkt på plattan.... urkorkat!

Hej.
    Vårt hus är byggt -76 med reglar i betongen.
    Nu under en 2års period har vi total renoverat insidan och då tagit bort de ingjutna reglarna fyllt på med betong. De gamla reglarna var inte fukt skadade men det känns mycket bättre nu att ett framtida problem är borta.

12. 2004-09-19 19:59

Fullvärdig medlem

Jag har just hittat en ingjuten regel som ligger precis under en innervägg jag just rivit (mellan badrum och tvättstuga). Regeln ligger direkt på den gjutna bottenplattan i källaren och sedan är det uppfyllt med ytterligare betong på båda sidor om den. Regeln verkar vara hyfsat fräsch. Jag undrar vilken risk jag löper om jag låter den vara. Det verkar vara ett jättejobb att hacka loss den ur betongen. Borde det inte räcka att ta loss, säg, de översta 2 centimetrarna och hälla på betong. På så sätt "begraver" jag regeln i betong, och ev. framtida mögel kanske inte sprider sig. Huset är byggt 1980.

Idéer? Kommentarer?

13. 2004-09-20 15:35

Junior medlem

Geosmin är en gas som bildas i mikroorganismernas (mögel/bakterier)ämnesomsättning.Tyvärr så är inte en betong tät nog utan gasen samlas i luftfickor. Inte ens plast klarar att hålla bort lukten. Om din platta inte är isolerad underifrån så kan vatten stiga kapillärt och din träregel bli fuktskadad och där igenom kan det bildas mögel. Förr trodde man även att mögel inte kunde växa på betong detta pga att betong räknas till oorganiskt material. Tyvärr så är inte betongen helt steril utan det kan finnas mögelsporer som gror när fukt finns tillgänglig. Ang mattan direkt på betongen, om betongens Rh var under 70% när mattan lades så bör det inte finnas någon fara.
    En fråga till Fredrik _J menar du att du har spån mellan reglarna? Isåfall ligger spånet direkt på plattan?
    Mickesgv hur vet du att reglarna inte har vart fuktskadade bakåt i tiden?

14. 2004-09-21 18:26

Nykomling

Tips till Vargklo
    Använd din syn och lukt, samt låna en fuktmätare. Om du inte ser något fel på regeln, inte känner någon anmärkningsvärd lukt och om det inte är någon hög fuktighet i regeln, så varför lägga ner ett "jätte-jobb" på en träregel som hittills klarat sig i mer än 20 år. Dessutom trivs inte mögel i basisk miljö och mycket mer basiskt än betong går inte att hitta (ph c:a 12).

Å andra sidan förstår jag även mickesgw som vill "sova lugnt" i framtiden, vilket är mycket värt det också.

15. 2004-09-22 14:11

Junior medlem

Mögel haRe: Reglar direkt på plattan.... urkorkat!

Mögel har förmåga att anpassa sig även i basisk miljö. Mögel lever i porer i fuktig betong och använder damm från omgivningen som näring.
    Därtill gasformiga ämnen från mikrobiell aktivitet kontaminerar alla porer i betong.
    Ulrika

Liknande ämnen

1. Klinkers direkt på plattan?
    av Arson82 i forum Byggmaterial & byggteknik
  2. OSB och gips direkt mot plattan?
    av KingHippo i forum Byggmaterial & byggteknik
  3. Klinker direkt på plattan i källaren?
    av jwredin i forum Golv
  4. Heltäckningsmatta direkt på plattan
    av Macke202 i forum Golv
  5. Golvvärme i plattan, tidigare direkt-el
    av Anncha i forum Värme allmänt