Svara Nytt ämne
  1. 2004-09-23 08:29
    Svara | #1

Nykomling

Vanligaste misstagen vid LECA-murning

Tänkte börja med att mura upp ett par lager leca på garageplattan i helgen,
    Vad ska man tänka på?, har läst div. broschyrer om murning, men det finns säkert någon
    som har något bra tips.
    Tack på förhand
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2004-09-23 09:30
    Svara | #2

Nix
    Senior medlem

Re: Vanligaste misstagen vid LECA-murning

Ett vanligt? misstag är att man glömmer armera varannat/vart tredje varv.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2004-09-23 09:53
    Svara | #3

KarlXIIs avatar
    Forumgud

Och för den som undrar vad en stötfog är kommer här en förklaring:

Betydelsefull ur dekorativ synpunkt är ock
    behandlingen af fogarna i en vanlig tegelmur. Fogarna
    upptaga där icke mindre än omkring 20-23 proc. af
    ytan. Deras tjocklek, färg och form bli afgörande för
    murens utseende. Yrkesmannen kallar de horisontella
    fogarna liggfogar och de vertikala stöt-fogar. Vid
    all murning gäller den regeln, att en stötfog icke får
    anläggas midt öfver en stötfog i närmast underliggande
    skikt, d. v. s. att en sten alltid skall hvila på
    minst två underliggande stenar eller, med andra ord,
    att stenarna skola läggas i jörband. Felar en murare
    mot denna regel, säges han ha murat "futs i futs" och
    nödgas bjuda sitt lag på någon förtäring. Denna regel
    iakttages äfven vid uppförande af s. k. cyklopiska
    murar med oregelbundna block, vare sig dessa ha
    omsorgsfullt samman -huggna fogar, såsom i de flesta
    af de betydande appareljmurar af granit, som på
    senare tider uppförts i olika delar af Stockholm,
    eller mellanrummen mellan de råa blocken utfyllas
    med mindre stenar och skärf, s. k. "skol", såsom i
    alla våra af gråsten lagda grundmurar samt i äldre
    gråstensmurverk i kyrkor, fästningar o. d.

4. 2004-09-23 09:54
    Svara | #4

KarlXIIs avatar
    Forumgud

Ser ut som du har ett par bira att hämta in från murarn, Hammarn

5. 2004-09-23 10:12
    Svara | #5

KarlXIIs avatar
    Forumgud

Aha.
    Man sätter en käck titel på ett sämre beteende, så är det plötsligt OK?

Det verkar som om det förekommer i fler branscher än IT.

6. 2004-09-23 12:12
    Svara | #6

KarlXIIs avatar
    Forumgud

Jag tycker också det är fusk. Dessutom kan man inte tjäna speciellt mycket tid på det heller....

7. 2004-09-23 16:42
    Svara | #7

BAS
    Forumgud

Så här i efterhand borde jag hoppat över stötfogen. Den tillför inte mycket styrka. Armeringsjärnen sköter den biten.
    Det blir tätt sen då man lägger på putsskicktet ändå.
    Kom ihåg att inte göra för långa väggar utan stöd. Max 5 m rekommenderas.

8. 2004-09-23 16:43
    Svara | #8

BAS
    Forumgud

En sak till.
    Balkar ovan fönstren är dyra. Jag gjorde egna, 3 block långa. Lägg blocken upp och ner, gröp ur ca 10 cm. Lägg i armeringsjärn och fyll upp med betong (här behövs stödfogen )

9. 2004-09-23 18:57
    Svara | #9

jureit skrev
    Men det måste väl vara fusk eller? Har faktiskt aldrig sett något liknande tidigare.
    KarlXII skrev
    Jag tycker också det är fusk. Dessutom kan man inte tjäna speciellt mycket tid på det heller....
    Bjäbb, bjäbb, bjäbb.. Vad ni ska hålla på och tramsa... Allt som inte innebär att man bygger hus med timmer eller hemsågat virke är väl fusk om man frågar er... ;D

Jag använde "stötfogsfri strängmurning" som tekniken heter. Murlåda krävs att sprida bruket med. Finessen är att det som redan påpekats ger en bättre isolering och det går åt mindre bruk. Hållfastheten blir dock något lägre, men i mitt fall så tyckte jag att det inte spelade någon roll eftersom vi inte har källare (5 skift på högsta stället) så jordtrycket blir ju noll. Det går säkert att mura på samma sätt även om man har källare, men hade det varit aktuellt hade jag nog sett till att fråga en konstruktör om råd...
    Bara för att du inte är paranoid längre ska du inte tro att de har slutat jaga dig.

10. 2004-09-23 19:00

Senior medlem

Ö-byggaren skrev
    Optirocs hemsida har utförliga anvisningar och dimensionerings-tabeller. Annars är det ett tungt jobb så ett rejält lass gröt på morgonen och lite noggrannhet med murarsnöre och vattpass så blir det bra...
    Jag strävade efter att garaget skulle likna en gammal ladugård, murade kvällstid med belysning endast inifrån och utan både pass och snöre, när helgen kom såg jag att ena väggen var murad som i en båge........eftersom jag strävade efter gammalt utseende så vart jag inte direkt missnöjd ;D
    Nu när det är klart så är vissa övertygade om att jag med flit murade snett.......så proffsigt ser det ut 8)

11. 2004-09-23 19:07

Fullvärdig medlem

Hej

Om stötfogfri murning är "fusk" är jag en riktig fuskare

När snart alla ytterväggar (med innerväggar i förband) är färdigmurade (stötfogfri murning) tycker jag att det har fungerat jättebra. En gången (hittils) har jag bara lyft bort tre block eftersom jag glömde armeringen.

Med murlådan är det en dans på rosor.
    1: Fyll lådan med murbruk
    2a: Dra lädan så att två strängar med murbruk lägger sig
    2b Lägg på armering
    3: Släng på blocken
    4: Kontrollera med vattenpass.

Jag måste nästan gå mot strömmen och säga att det visst spar tid. I alla fall med murlåda.

Enda kruxet kan vara att armeringen är i vägen ibland.
    Och att i mitt fall blir det en hel del sågande. Men lat som man är använde jag tigersågen tillsammans med ett lecablad som är ca 45 cm. Fick tipset av personalen på Fredells. Fungerar jättebra.

Ska försöka lägga upp ett par bilder på hemsidan "inom kort"

Said
    (som nu kan kalla sig amatörmurare)

12. 2004-09-23 22:58

KarlXIIs avatar
    Forumgud

Ja, jag får nog ge mig också.
    Jag är ingen fantom på murning, det ska sägas.
    Men när jag murar jordkällaren kommer det nog att bli en klutt bruk på sidorna också.

13. 2004-09-24 12:02

Nykomling

Armeringsjärnen -
    Var lägger man järnet? i blockets mitt eller har man två mot båda kanterna?

Hur gör man med anslutning av mur mot en befintlig murad vägg? Ska vi borra in järnen i befintlig vägg för att på så sätt förstyva konstruktionen eller är det bra om den inte är det (lerbotten)? Hur murar vi med anslutning mot befintlig vägg?

Hälsningar
    Rosa

14. 2004-09-26 21:53

Fullvärdig medlem

Vi borrade hål i plattan och petade i armeringsjärn som sen stack upp mellan stenarna (murade med stötfog) på det första skiftet för att fästa muren i plattan. Järnen stack upp mellan varannat block. Vet inte om det var nödvändigt, men killen som gjöt grunden sa att vi kunde göra så och eftersom vi den delen av väggen skall vara under mark så gjorde vi det.

Vi har både gjutna och murade väggar och de murade väggarna har fästs i de gjutna genom att vi på samma sätt borrat hål i den gjutna väggen och petat in armeringsjärn som murats fast mellan lecablocken.

15. 2004-10-12 23:46

Fullvärdig medlem

Vilken storlek på LECA-block använder ni?

Liknande ämnen

1. Värsta misstagen, dvs Biktbåset
    av snickarboden i forum El
  2. Vanligaste cad-programmet?
    av elelelelev i forum El
  3. Leca murning
    av niclasella i forum Stenhus
  4. Armering vid murning med "leca"
    av lassemajja i forum Grund & markarbeten
  5. Vanligaste tjafset?
    av Lycke i forum Hustillverkare