Svara Nytt ämne
  1. 2005-01-25 12:47
    Svara | #1

Junior medlem Medlem: aug 2004
    93 inlägg

Garageplatta

Hejsan
    Funderar på att gjuta min egen platta till garaget.
    Vad kan jag räkna med att det behöver kosta om jag fixar formning, armering och beställer betong själv?
    Plattan är på ca 33kvm.
    Är det ekonomi i att hyra en blandare själv och blanda betongen på plats gentemot att köpa?

/Anders
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2005-01-25 18:55
    Svara | #2

Senior medlem Medlem: okt 2004
    892 inlägg
    Gillad 4 gånger

Re: Garageplatta

Även om du skulle tjäna några hundralappar på att blanda betongen själv (vilket jag är tveksam om du ens gör) så är det inte värt allt arbete! Färdig betong kostar ca 1000kr/kubik plus moms, och till ditt garage går det max 4,5 kubik... Eventuellet tillkommer transportavgift.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2005-01-25 20:53
    Svara | #3

cubixs avatar
    Senior medlem Medlem: mar 2004
    V-norrland
    643 inlägg
    Gillad 1 gånger

Håller med Magnus _Nordmark, du kan nog tjäna en slant, men det är hundgöra att blanda till så mycket betong.

4. 2005-01-25 21:10
    Svara | #4

892 inlägg
    Gillad 4 gånger

cubix skrev
    Håller med Magnus _Nordmark, du kan nog tjäna en slant, men det är hundgöra att blanda till så mycket betong.
    Ja, både slitsamt och långvarigt, det tar säkert ett par dagar för två man! Dessutom får du aldrig så bra betong som köpebetongen eftersom ofta har i alldeles för mycket vatten i betongen bara för att få den att flyta. Köpt betong innehåller flytmedel istället...

Kvalitet K30 är lagom för garage- och husplattor.

5. 2005-01-25 21:12
    Svara | #5

Junior medlem Medlem: nov 2004
    63 inlägg

Ska du stålglätta själv?

6. 2005-01-25 22:00
    Svara | #6

Junior medlem Medlem: aug 2004
    93 inlägg

Ja det hade jag tänkt mig.

7. 2005-01-26 13:00
    Svara | #7

Nykomling Medlem: maj 2004
    37 inlägg

Hej.

Jag har byggt ett garage på 60 m2.Min platta som ej är isolerad kostade ca 27000 kr i matrialkostnad.

Så er borde ju kosta runt 17-20000 kr.

Jag kunde använda ränna på betongbilen och inte pump .

MVH PUTTE.

8. 2005-01-26 13:52
    Svara | #8

892 inlägg
    Gillad 4 gånger

jureit skrev
    Min far var med och handblandade till en platta på ca 35 kvadrat förra året. På 3 gubbar tog det ca 4 timmar. Det som avgör är storleken på blandaren.
    Givetvis är det så. Enligt min mening så är det dock inte värt att snåla in ett par tusenlapar på betongen och få såpass mycket sämre, och ojämnare kvalitét på betongen. Köpbetong är betydligt bättre.

9. 2005-01-26 15:22
    Svara | #9

Nykomling Medlem: jan 2005
    21 inlägg

inte värt o blanda eget. Va hård med tiden på betongbilen också, dom har en tendens att säga tex 11 o komma 12.. =) kan va jobbigt o stå o vänta helt i onödan =)

mvh!

10. 2005-01-27 23:51

892 inlägg
    Gillad 4 gånger

towel skrev
    inte värt o blanda eget. Va hård med tiden på betongbilen också, dom har en tendens att säga tex 11 o komma 12.. =) kan va jobbigt o stå o vänta helt i onödan =)

mvh!
    Och att dom är sena kan i sin tur bero på att de som gjutit på stället före dragit ut på tiden.... Som "proffs" märkte man en klar skillnad på sommaren när många, mer eller mindre kunniga, privatpersoner skulle ge sig på att gjuta...

11. 2005-02-07 12:55

892 inlägg
    Gillad 4 gånger

annsan75 skrev
    Hej Magnus Nordmark!

Du verkar vara en kunnig en. Vi ska själv göra vår garageplatta till ett varmgarage på 49m2. Vet du ungefär vad det skulle kosta(betong, isolering, värmeslingor)? Det är uppe i NOrrbotten?

Och...är det ngn fara med att det står kallt dvs utan el under vintern innan huset kommer?

Tacksam för svar, Anna
    Hej!
    Jag gör så gott jag kan..

Priserna vet jag inte så mycket om. Betongen brukar ligga kring 1000kr/kubik plus moms. Kvalitét K30 då, som räcker gott för dig. För priser på materialet så ring runt till olika leverantörer och kolla. En idé är www.dorocell.se.

Njae vad beträffar kylan så är det ju viktigt att du håller plattan varm tills betongen brunnit klart, säg 2-3 dagar i alla fall. Gärna över 10grader. Men när betongen brunnit klart är det ingen fara.

12. 2005-04-01 13:35

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2005
    249 inlägg

Nybörjarfråga? Vad är stålglätta?

13. 2005-04-01 14:16

Immobils avatar
    Gudfader Medlem: okt 2003
    Blekinge
    7 580 inlägg
    Gillad 28 gånger
    11 bilder

svartjobbarn skrev
    Nybörjarfråga? Vad är stålglätta?
    Kolla bild 7: http://www.gardinpersson.se/tips14.htm

Liknande ämnen

1. Dyr garageplatta
    av _Valle_ i forum Grund & markarbeten
  2. garageplatta
    av thomasd79 i forum Grund & markarbeten
  3. Garageplatta
    av benganman i forum Småhus, garage, friggebod, m m.
  4. Garageplatta
    av koddas i forum Grund & markarbeten
  5. Garageplatta
    av Mangelito i forum Grund & markarbeten