Svara Nytt ämne
  1. 2010-07-30 13:47
    Svara | #1

Nykomling Medlem: dec 2009
    västra götaland
    6 inlägg

Skillnader på kallasfalt och tips vid lagning?

Garageinfarten lagd 1990 har fått några svackor på 0-3 cm.
    Förra året fixade jag till det runt brunnen i vändplan som vi delar med grannen, använde kallasfalt från Jula och asfaltkitt från ByggMax för att limma kanterna.

Initialt var det mjukt men nu ett år efteråt är det stenhårt.

I år har jag rensat bort grus/gräs som lagt sig i sänkor mot aco-dränen som vi har 4 meter av. Testade en ny variant, först sopa bort allt oönskat med sop och stål borste.
    Grundade med asfaltklister från ByggMax, lade ut kallasfalten och använde en liten slägga samt en stump av en I-balk för att komprimera kallasfalten.
    Slutligen försökte jag limma kanterna direkt med asfaltkitt (det var en solig och varm dag) men då flyttade jag på asfaltstenen så istället använde jag asfaltlim till kanterna för då låg asfaltstenen/gruset stilla.
    Troligen är det smartare att lägga kallasfalten, vänta några dagar och sedan limma kanterna med asfaltkitt för jag gissar att det "torkar/härdar" fortare med kitt.
    Diesel användes för att då och då rengöra verktygen vilket proffsen sägs göra vid asfaltering. Slutsanering skedde mha lacknafta (white spirit).

Q1 PRISER och SKILLNADER
    Har sett att priserna på kallasfalt varierar från säg 250 kr till 800 kr för en burk på 20 kg och då undrar jag vad som kan skilja?
    Tid innan det blir hårt, hållbarheten eller vad kan motivera dessa skillnader i kg-pris.

Q2 TIPS
    Är det någon annan som har erfarenheter att laga asfalterade garageinfarter som kan ge tips?

//Stefan
    Senast redigerad av stefan_o 2010-07-30 13:53
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2010-08-25 19:40
    Svara | #2

Fullvärdig medlem Medlem: jul 2004
    31 år
    Skaraborg
    140 inlägg
    Gillad 21 gånger
    1 bilder
    Skiljer väldigt mycket i prisklass och de som använder det säger även att skillnaden är stor, så initialt får du nog vad du betalar för med vissa reservationer så klart.

Nästa alternativ är gjutasfalt för sprickor och liknande, men har ju en helt annan struktur är vanlig- och kallasfalt.

Personligen gillar jag inte kallasfalt och tycker det är värdelöst, men så håller jag ju på med varmt hela dagarna så lite partisk är man ju.

Verkar dock som du kommit på ett bra sätt så kör på det, tänk på att rengöra ytan ordenligt innan och klistra gärna någon dag innan för bästa "klibb effekt"
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

Liknande ämnen

1. Är kallasfalt alltid kallasfalt?
    av traktor05 i forum Grund & markarbeten
  2. diskmaskin -tips om lagning??
    av Ilam i forum Kök
  3. diskmaskin -tips om lagning??
    av Ilam i forum Vatten & avlopp
  4. Kallasfalt
    av Ulf_35 i forum Grund & markarbeten
  5. Borttagning kallasfalt
    av Erik79 i forum Färg, måla & tapetsera

Taggar