Svara Nytt ämne
  1. 2005-04-26 08:38
    Svara | #1

Junior medlem

plintar i lerjord

Jag håller för fullt på med att gräva hålen för plintarna till altanen och har lite frågor:
    Marken består av 30 jord sedan lera, är det tillräckligt att gräva ner färdiga 70 cm plintar? Är 70 cm tillräckligt för att slippa tjälskador på altanen eller behöver jag isolera runt plintarna och i såfall hur ska detta ske? Kan jag lägga frigolit runt om plinten ca 20 cm ner i jorden? måste alla plintar isåfall isoleras eller bara de yttre?

Om jag använder fördiga plintar behöver jag gjuta till en "fot" längst ner för att sprida blastningen från plinten?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2005-04-26 18:03
    Svara | #2

Fullvärdig medlem

Re: plintar i lerjord

Jag har samma situation som du, altanbygge på lerjord. Jag har lagt en grusbädd på ca 200 mm, därpå lägger jag lecablock med bärlinorna på. Inga plintar alltså. Jag tror inte att det funkar i vår lermark. De kommer antagligen tjälskjuta varje år. Lägger man bjälkarna på lecablock går det att justera om det rör på sig. Jag tror också att det rör sig mindre än om man har plintar.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2005-04-26 18:31
    Svara | #3

Junior medlem

hur gör jag om jag inte vill justera altanen pga tjäle varje år? dvs lägga den flytande på leca stenar?

4. 2005-04-28 11:56
    Svara | #4

Junior medlem

är det ingen so vet något om detta?

5. 2005-05-04 09:38
    Svara | #5

Fullvärdig medlem

Påla till berg.....

Möjligen kan man ha justerbara balkskor på plintarna. Justeringsmånen på några cm borde räcka åtminstone några år om det inte rör på sig för mycket. När det inte går att justera mer får man gräva upp och göra om plintarna.

6. 2005-05-04 10:59
    Svara | #6

Junior medlem

Var detta ett svar?

7. 2005-05-04 13:50
    Svara | #7

Fullvärdig medlem

Ja, vill du vara bombis på att slippa justera höjden någonsin måste du påla till berg. Nu är det väl inte så vanligt att påla för en altan men det förekommer nog.

Annars får man nog acceptera vissa rörelser och istället göra det så enkelt som möjligt att justera höjden.

8. 2005-05-04 14:04
    Svara | #8

Fullvärdig medlem

Lugn i stormen nu. Man behöver inte dra ner pålar till berg. det viktiga är att du förlägger dina plintar på frostfirtt djup. Det finns kartor för hur djupt just du har. I Göteborg tror jag det var 1,2 meter. Därefter skall man justera för att man har lera i marken vilket är en reduktionsfaktor på 0,6. Totalt sett skall alltså plintarna ner till 1,2 x 0,6 = 0,72 m.

Beroende på belastning skulla jag gjuta en fot under. Exempelvis till en friggebod med betongtak skulle jag gjuta en fot. Troligtvis skulle jag gräva ut 1 meter, lägga makadam i botten, gjuta en fot och på dena sätta plinten.
    Ska det vara en veranda så skulle jag göra likadant men endast gräva ut 0,8 m och skippa foten.

Om man inte kommer ner till tjälfritt djup så blir det rörelser i plinten när tjälen går i och ur jorden...

9. 2005-05-04 21:13
    Svara | #9

Fullvärdig medlem

Min svärfar använde prefabricerade plintar som han grävde ned på ca 70 cm djup för en spalje. De skjöt upp mer än 5 cm första vintern. Jag tror inte ett dugg på plintar i lermark.

10. 2005-05-04 21:26

Fullvärdig medlem

Jag tror svärfar gjorde fel. Han grävde inte ner tillräckligt djupt. Man måste ner till mark som får någon tjäle på vintern. Om man gräver tillräckligt djupt så får man endast tryck på sidan av plinten (av tjälen alltså). Om man gräver för grunt fryser vattent som finns naturligt i leran till is (=tjäle) och orsakar ett lyft av hela plinten.
    Plintar i lera fungerar alltså under förutsättning att man gräver tillräckligt djupt!!!
    fredriksson90 gillar detta.
    gillar

11. 2005-05-04 22:19

Junior medlem

skönt att få lite råd... jag bor i Örebro och har tyvärr ingen karta på tjäldjup i lerjord. Jag har idag gräft ner plintarna på 70 cm och gjutit en fot ca 20 ut från plinten. Behöver jag lägga frigolit runt plinten för att vara säker på att slippa tjälskjutning och isåfall hur tjockt och hur långt ut från plinten?

12. 2005-05-04 22:41

Senior medlem

Nisses bygg skrev
    Plintar i lera fungerar alltså under förutsättning att man gräver tillräckligt djupt!!!
    Hur djupt är tillräckligt djupt?

13. 2005-05-05 07:45

Fullvärdig medlem

Tabellen över hur tjälfarlig marken är just hos dig kan du hitta på tex följande länk:

http://www.dow.com/styrofoam/europe/...e/swisgr09.htm

Kola kartan för att se vilket djup du har där du bor och multiplicera därefter med korrektionsfaktorn för vilken jordart du har. Klart!

14. 2005-05-05 18:47

Fullvärdig medlem

Möjligen hade svärfar djupare kjäle pga lokala förhållanden. Han hade endast ca 1,5 m djup till berg och bergytan lutade och var synlig 5-6 m från plinten. Kan det ha varit så att kylan leddes ned i marken via berget och därför bottenfrös leran?

15. 2005-05-08 18:22

Fullvärdig medlem

Ja, det är ganska troligt att det var därför svärfars plintar gick åt väders. På något sätt så utgår ju tabellerna från att man har liknande förhållanden runt om...

Liknande ämnen

1. Bortforsling av lerjord
    av schmidt i forum Trädgård allmänt
  2. Vad gör man av schaktmassor & lerjord
    av di98mase i forum Grund & markarbeten
  3. Plintar till altan i lerjord
    av McCLint i forum Altan & uteplats
  4. plintar i lerjord
    av sveag i forum Altan & uteplats