5 616 läst · 5 svar
6k läst
5 svar
Byggplast i marken
Vi har ett hus med platta på mark som grund, byggt 1969. Förra ägarna hade anlagt en rabatt vid en husvägg och den ska jag flytta ut en bit. Närmast husväggen tänkte jag lägga en ca 20 cm bred sträng med grus.
Började gräva idag och en bit ner kom det fram nån sorts byggplast som var rätt trasig. Under det var det småsten och sen kom ett plastdräneringsrör. Vad var plasten bra för? Nu tar jag bort den, är det dumt? Ska jag gräva ner till dräneringsröret och lägga gruset ovanpå det? Som det är nu så var det både jord och grus/småsten ovanpå dräneringsröret. Blir det igentäppt av jorden så att det inte funkar som det ska?
Hoppas nån kan svara!
Började gräva idag och en bit ner kom det fram nån sorts byggplast som var rätt trasig. Under det var det småsten och sen kom ett plastdräneringsrör. Vad var plasten bra för? Nu tar jag bort den, är det dumt? Ska jag gräva ner till dräneringsröret och lägga gruset ovanpå det? Som det är nu så var det både jord och grus/småsten ovanpå dräneringsröret. Blir det igentäppt av jorden så att det inte funkar som det ska?
Hoppas nån kan svara!
En till fråga... hur viktigt är det egentligen med dränering av ett hus utan källare?
Citerar från en artikel på denna sajt:
"Vid platta på mark och krypgrunder är det sällan brister i dräneringen som orsakar fuktproblem. Grundläggningsdjupet är litet och grundvattennivån når sällan upp till betongens underkant."
(Se http://www.byggahus.se/bygga/dranering.htm)
Citerar från en artikel på denna sajt:
"Vid platta på mark och krypgrunder är det sällan brister i dräneringen som orsakar fuktproblem. Grundläggningsdjupet är litet och grundvattennivån når sällan upp till betongens underkant."
(Se http://www.byggahus.se/bygga/dranering.htm)
Liknande trådar
-
Stupröret i marken helt fryst. Vad gör man?
Vatten & Avlopp -
Vattnet har frusit. Hjälp att lokalisera var. I huset, pumpen eller i marken mellan brunn och hus?
Vatten & Avlopp -
Sänka marken nära syrenhäck
Häckar, Buskar & Träd -
Synliga märken i vägg efter målarjobb
Färg, Måla & Tapetsera -
Byggplast i marken runt sockel?
Grund & Markarbeten