Svara Nytt ämne
  1. 2006-08-09 15:59
    Svara | #1

Senior medlem Medlem: okt 2003
    värmland
    854 inlägg
    Gillad 1 gånger
    10 bilder

Måste man lägga grus över dräneringsslang?

Jag ska lägga ett dräneringsrör från stupröret på min altan. Lägger röret bara ca 15-20cm ner i backen, pga att det är så fruktansfärt mycket rötter i marken. Röret blir ca 7m långt. Kan man bara fylla över med jord eller måste man ha grus? Och i så fall vilken sorts grus och hur tjockt lager? Mvh anders
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2006-08-09 21:48
    Svara | #2

Moderator Medlem: jan 2004
    Västernorrland
    10 452 inlägg
    Gillad 140 gånger
    64 bilder

Re: Måste man lägga grus över dräneringsslang?

Är det ett tätt rör så kan du fylla med jord så länge du plockar bort stenarna. Är det ett dränerande rör så ska du ha 8-16 grus runt röret och geoduk runt hela korven.
    15-20 låter dock grunt. hur har du det med frostrisken
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2006-08-12 21:10
    Svara | #3

gadebergs avatar
    Forumgud Medlem: jan 2006
    Jönköping
    1 977 inlägg
    Gillad 17 gånger
    11 bilder

Tätt rör kan du fylla på med jord eller sand, bara det inte är stora stenar i.
    Frostrisken bör väl inte vara någon fara. Det ska väl aldrig stå vatten i röret.

4. 2006-08-13 08:45
    Svara | #4

värmland
    854 inlägg
    Gillad 1 gånger
    10 bilder

Tack för era svar. Slangen jag köpt är sån med hål i. Så då får det bli grus, men vad menas med 8-16 grus? Är det grovt grus eller? Mvh anders

5. 2006-08-13 12:16
    Svara | #5

Västernorrland
    10 452 inlägg
    Gillad 140 gånger
    64 bilder

Med 8-16 menas att gruset ska gå igenom ett galler med 16 mm maskor och stoppas av ett 7 mm galler. Dvs stenarna ska vara mellan 8 och 16 mm i det tunnaste snittet.

Anledningen till att du ska ha den här typen av grus är att det blir lagom mycket mellanrum mellan stenarna som vattnet kan rinna genom

Det rör sig alltså om relativt fint grus enligt min uppfattning

6. 2006-08-13 15:35
    Svara | #6

gadebergs avatar
    Jönköping
    1 977 inlägg
    Gillad 17 gånger
    11 bilder

Men är det reng vattnet du ska leda bort från huset måste det väl vara bättre med ett tätt rör?

7. 2006-08-13 19:22
    Svara | #7

Västernorrland
    10 452 inlägg
    Gillad 140 gånger
    64 bilder

Tätt rör de 2-3 första metrarna och sen perforerat bör bli optimalt. Då bör det hela luta nedåt från huset också så att man får bort vattnet en bit från huset innan man börjar dränera av röret/slangen

8. 2006-08-13 21:29
    Svara | #8

gadebergs avatar
    Jönköping
    1 977 inlägg
    Gillad 17 gånger
    11 bilder

Bästa måste väl vara att koppla på det kommunalt eller stenkista. Blir ju mycket vatten från ett tak så de måste ju hinna rinna undan

9. 2006-08-13 23:00
    Svara | #9

Senior medlem Medlem: jul 2005
    Gävleborg
    1 007 inlägg

11 bilder

Så här ska det se ut :

10. 2006-08-15 21:47

värmland
    854 inlägg
    Gillad 1 gånger
    10 bilder

ok tack för alla svar. Ska man alltså ha vanligt avlopps rör först och sedan dränerings rör? hur skarvar man mellan plast röret och dränerings slangen då?

MVH Anders

11. 2006-08-16 08:29

gadebergs avatar
    Jönköping
    1 977 inlägg
    Gillad 17 gånger
    11 bilder

Finns färdiga skarvar. Men jag skulle nog inte använda dränerings slang till dagvattnet. Det komer många lite snabbt från taket så det måste verkligen hinna rinna undan då.
    Själv har jag kopplat ihop min dränering och dagvatten i en rensbrunn och sen vidare över åkern ner i en bäck. Antingen får du göra så, göra en stenkista eller koppla på kommunalt. Ska du avsluta med dräneringsslang känns det som den måste vara ganska lång och ligga i ett långt brett dike med en massa makadam i

12. 2006-08-17 20:55

värmland
    854 inlägg
    Gillad 1 gånger
    10 bilder

har ett dike lite längre bort jag kunde änvända.
    Men vad är annars en stenkista?
    Och vilken sorts rör ska jag ha, finns det böjbara rör som tex dränerings slang fast utan hål? eller måste jag använda avloppsrör?

MVH Anders

13. 2006-08-17 21:17

gadebergs avatar
    Jönköping
    1 977 inlägg
    Gillad 17 gånger
    11 bilder

En grop fylld med makadam. Är som att ha en tunna under stupröret fast denna är under jord och tömmer sig själv.

Ska du koppla på med dräneringsrör. Måste du nog lägga ner en ganska lång sträcka och stor dike. Blöir nog mindre arbete och billigare med en stenkista eller allra helt bort i bäcken med det. Gör du så ska du ha täta rör. Tror inte det finns böjbara.

Liknande ämnen

1. ångrat mig med grus..kan man lägga marksten???
    av Twixer i forum Grund & markarbeten
  2. Lägga ut grus nu?
    av tnt i forum Träd, buskar, häckar & gräsmattor
  3. Lägga gräsmatta över grus...
    av pirrepirre i forum Träd, buskar, häckar & gräsmattor
  4. Lägga grus under altan
    av sankaboy i forum Grund & markarbeten
  5. Grus över avloppsrör
    av fredand44 i forum Vatten & avlopp