Skriv svar Nytt ämne
  1. 2005-12-03 21:29
    Svara | #1

Junior medlem Medlem: sep 2005
    50 inlägg

5 bilder

Kostnad för dränering av källare

Hej,

jag har ett hus från 1921 där jag funderar på att dränera runt huskroppen med pordrän-metoden. Det är ett normalstort hus med normal källarhöjd, så jag tippar att det är ett standardarbete. Jag funderar på att låta en entreprenör göra allt, gräva upp, sätta på pordränplattor, etc., etc. Är det nån som gjort nåt liknande och kan berätta vad det gick på ungefär?

2. 2005-12-04 21:59
    Svara | #2

Fullvärdig medlem Medlem: mar 2005
    Blekinge
    240 inlägg
    Gillad 3 gånger

Re: Kostnad för dränering av källare

En bekant till mig dränerade runt sitt hus med källare och hela kalaset gick på 30 000 kr.

3. 2005-12-05 14:00
    Svara | #3

Fullvärdig medlem Medlem: apr 2004
    387 inlägg

Jag fick en offert på 2000 ink moms per löpmeter inklusive jobb och material. Var bara frågan om 10 meter kan komma ned i pris om det är ett helt hus det är frågan om skulle gissa på närmre 1500.

Stockholm

4. 2005-12-05 14:21
    Svara | #4

50 inlägg

5 bilder

Tack båda för information!!

Var detta samma konfiguration som jag tänkt, d.v.s. Pordrän-lösningen?

5. 2005-12-05 23:03
    Svara | #5

Fullvärdig medlem Medlem: mar 2005
    Blekinge
    240 inlägg
    Gillad 3 gånger

Jag är nästan säker på det, fast för säkerhetes skull ska jag ta reda på det.

6. 2005-12-08 21:48
    Svara | #6

Andjons avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: jun 2004
    Örebro
    126 inlägg

8 bilder

Jag tog in offerter från två firmor. 37lpm källarvägg, standardhöjd, isodrän priset blev 85000kr från bägge firmorna. exkl bortforsling av ev överblivna massor. *Blev att jag offrade sommaren istället. Anlitade försäkrad grävare totalt 4 dagar = 15000 kr. Material = 15000 kr. Det som tillkom var att jag passade på att byta vatten och avlopp också, men det *ingick ju inte i offerterna. Tjänade en hel del och*så blev det riktigt gjort!

7. 2005-12-09 06:39
    Svara | #7

50 inlägg

5 bilder

Spännande!

Du är nöjd idag tänker jag. Känner du att eventuell "källarlukt" har försvunnit exempelvis?

8. 2005-12-09 07:18
    Svara | #8

Fullvärdig medlem Medlem: nov 2004
    124 inlägg

Hejsan!

För ett år sedan så dränerade vi om vår källare. Vi anlitade en firma som tog 2000/m med isodrän.

Vad som är det svåra är ju att gräva så får man tag i någon som kan gräva upp och sedan gräva igen så kan man ju göra jobbet själv om man har tid. Blästring och lägga rör tar ju sin lilla tid.

Då vi hade fukt i väggarna för ett år sedan så är vi mycket nöjda med isodrän då det inte finns någon fukt kvar, det finns en "mysig" tråd angående spindlar i källaren och vi hade dessa "små" besökare också men efter dräneringen så har jag bara sett och dödat 2st under hösten.

Guran1

9. 2005-12-09 08:27
    Svara | #9

50 inlägg

5 bilder

Berätta gärna lite mer om följande saker:

1. Du säger att fukten reducerats i väggarna. Hur har du avgjort det, genom att bara se på väggen, eller har du haft någon hygrometer, eller nåt?

2. Hade du någon lukt innan och har den isåfall försvunnit?

10. 2005-12-09 08:43

124 inlägg

Hej!

1. köpte en mätare på CO (ingen proffs men man får ändå en uppfattning). på vissa ställen så blev man "blöt" när man drog med handen. Det var tapetserat sen tidigare och vissa delar av tapeten var inte torr.

2. Det var ju lite rått i källaren så när värmen inte var på så kunde man ju uppfatta en viss lukt, men den kunde nog bero på att det inte var någon speciell ventilation.

Guran1

11. 2005-12-09 09:59

Fullvärdig medlem Medlem: aug 2004
    273 inlägg

Jag gjorde ett liknande jobb förra hösten. Jag anlitade en grävare som grävde upp och fyllde igen och sågjorde jag resten av jobbet själv, ca 40 löpmeter blev det.

Grävningen kostade ca 15 000
    Materialet kostade nog ca 10 000 (köpte via grävaren och hnas priser var betydligt lägre än mina)

Dessa var de stora kostnaderna vad gäller dräneringen. Det som tillkom var 20 ton grus och bortforsling av lite material. Dessa kostader har jag lite sämre kontroll på efterssom jag gjorde en ganska stor omdisponering av tomten. Det som blev dyrt var kostnaderna för att gräva fram och transportera bort massor.

Resultatet i källaren blev bra. Det är betydligt torrare, syns bla på att tapeter släpper från väggarna samt en upplevd torrare känsla. Sammanfattningsvis kan jag säga att det går att spar mycket på att göra en del själv men det är lerigt och tungt.

/Zeb

12. 2005-12-09 10:05

50 inlägg

5 bilder

Lite bilder i en sån här tråd hade varit kul. Tillverkarna har ju alltid såna bilder där allt ser så enkelt ut, men man vet ju att när man skall göra det stöter man på problem från dag 1 som inte tas upp i produktblad.

Jag kommer definitivt dokumentera jobbet noggrannt med digitalkameran, kul för en själv att komma ihåg hur det ser ut under marken och även för att visa eventuella framtida köpare hur jobbet är gjort.

Är det nån som har lite kul bilder?

13. 2005-12-09 10:08

50 inlägg

5 bilder

Några frågor till:

1. En grej jag nästan är säker på är att jag kommer få problem med min utsida av källaren, jag tror den kan vara mycket ojämn med utskjutande stenar och sånt. Är det nån som hade problem med det?

2. Man sätter helt enkelt inte tillbaks växter, va? Inte ens att tänka på , eller? (Vi har så fina buskar och grejer nu runt huset, men man får väl helt enkelt prioritera)

3. Som sagt, någon som har bilder?

14. 2005-12-09 16:03

124 inlägg

Hej!

Jag hade inte problem med stenar men problemet med stenar är att vattnet rinner ner i isodränet och då måste det vara så tjockt att vattnet inte kommer fram till stenarna, svårt att förklara någon annan kanske kan.......

Växter skall man inte sätta tillbaks med tanke på att rötter drar till sig fukt och rötterna kan skada matrialet, man har ju i o f en duk ivägen så rötterna skall inte komma igenom men ändå

Guran1

15. 2005-12-10 22:58

Andjons avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: jun 2004
    Örebro
    126 inlägg

8 bilder

Bilder:

Ny rörgrav för nytt VA

Vattnet trängde fram inom en timme efter grävningen var klar.

Plastfolien som skymtar här ovan är till för att hindra ev nedrinnande vatten att inte hamna på sulan. Denna metod är hämtad från Isodräns mont.anv. innebär att man inte kletar asfalt på sulan = Utorkning kan ske. Skivorna som användes heter Dränisol och tillverkas av Thermisol.

Satte 20 cm tjockt så långt det räckte.

Liknande ämnen

1. Dränering av källare
    av joakimk64 i forum Grund & markarbeten
  2. Dränering källare
    av MatsT i forum Vatten & avlopp
  3. Dränering källare
    av lagre i forum Grund & markarbeten
  4. Dränering av hus med källare
    av Crille_arko i forum Grund & markarbeten
  5. Kostnad - Dränering
    av Mangelito i forum Grund & markarbeten