Svara Nytt ämne
  1. 2006-11-01 17:11
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: okt 2004
    169 inlägg

17 bilder

Hur snabbt härdar betong??

Jag skall dra om mitt avlopp pga att jag bygger en köksö och därmed måste flytta ut avloppet och vatten samt lite el, därför har jag sågat en ränna ca 4m lång och 15 cm bred och 15cm djup i plattan. När avlopp,vatten och el är lagd skall jag gjuta igen rännan för att lägga värmegolv och klinkers. Nu till min fråga: vad skall jag använda för att gjuta igen rännan, grovbetong??

Huset är byggd på en oisolerad platta med lecakulor i botten.

Nu det värsta ; jag var inne på K-rauta och hörde vad jag skulle gjuta igen det med, han svara grovbetong men att jag måste tänka på att det HÄRDAR MED 1MM/DYGN, kan dett averkligen stämma????????? I så fall tar det 150dygn att härda min lilla ränna vilket jag tycker verkar väldigt konstigt :-/

2. 2006-11-01 17:59
    Svara | #2

Moderator Medlem: jan 2004
    Västernorrland
    10 431 inlägg
    Gillad 132 gånger
    64 bilder

Re: Hur snabbt härdar betong??

Det låter synnerligen märkligt. Grovbetong borde väl vara den färdigblandade varianten av vanlig betong man snor ihop i blandaren själv. Det må vara att den behöver lång tid för att torka ur ordentligt men härdar det gör den betydligt snabbare. Vanlig betong kan man gå på efter en dag och husfirmorna kan resa stommar efter 3 dagar

3. 2006-11-01 21:07
    Svara | #3

169 inlägg

17 bilder

Jag tycker också det verkar märkligt, någon mer som har någon åsikt, när tror ni man kan börja lägga värmeslingorna? en vecka borde väl räcka???????? Skall ha isolerinsplatter under.

/Dadde

4. 2006-11-01 22:42
    Svara | #4

Eld
    Senior medlem Medlem: mar 2003
    Stockholm
    1 443 inlägg
    Gillad 34 gånger
    16 bilder

Betongen håller definitivt att gå på efter ett dygn men den ska hållas fuktigt i minst tre dygn för att få en hård och hållbar yta. (Täck med plast eller vattna.) Sedan får du ju inte täta ytan förrän betongen torkat ut ordentligt. Så hur fort du kan fortsätta med jobbet beror ju på hur tätt nästa skikt är. Betongen har uppnått cirka 90% av slutlig hållfasthet efter cirka fyra veckor och den fortsätter att långsamt bli starkare i åratal.

Tänk också på att vattna den gamla betongen som den nya ska fästa mot ordentligt. Den ska hållas blöt minst ett dygn innan gjutning så att den blir mättad och inte sedan suger vätska ut den våta betongen. Om du gjuter mot torr betong så kommer den inte fästa ordentligt och dessutom blir kvaliteten på den nya betongen dålig i kanterna.

5. 2006-11-02 09:06
    Svara | #5

169 inlägg

17 bilder

Tackar för ditt svar! Det var mkt jag lärde mig på en gång, Men när tror du betongen har torkat ut? Nästa skikt ovan den nya betongen blir först en primer sedan lite flytspackel för att fästa isolerplattan (frigolit, ebeco caleboard) sedan värmeslingor sedan flytspackel osv....

Är det grovbetong jag skall använda?

Nu är det ca -2 grader ute, spelar det någon roll föe härdningen?
    Försöker bifoga en bild på rännan så det lättare att förstå. Det är bara ca 1,20m som kommer att beläggas med värmegolv resen är under köksön.

MVH/ Dadde

Eld skrev
    Betongen håller definitivt att gå på efter ett dygn men den ska hållas fuktigt i minst tre dygn för att få en hård och hållbar yta. (Täck med plast eller vattna.) Sedan får du ju inte täta ytan förrän betongen torkat ut ordentligt. Så hur fort du kan fortsätta med jobbet beror ju på hur tätt nästa skikt är. Betongen har uppnått cirka 90% av slutlig hållfasthet efter cirka fyra veckor och den fortsätter att långsamt bli starkare i åratal.

Tänk också på att vattna den gamla betongen som den nya ska fästa mot ordentligt. Den ska hållas blöt minst ett dygn innan gjutning så att den blir mättad och inte sedan suger vätska ut den våta betongen. Om du gjuter mot torr betong så kommer den inte fästa ordentligt och dessutom blir kvaliteten på den nya betongen dålig i kanterna.
    KK_30.JPG (256 visningar)  

6. 2006-11-04 17:38
    Svara | #6

Nykomling Medlem: aug 2006
    46 inlägg

3 bilder

det finns ju betong som brinner fortare också, minns inte vad det hette men det var ju inte nåt ovanligt eller dyrt.

7. 2006-11-05 11:24
    Svara | #7

Senior medlem Medlem: aug 2006
    887 inlägg
    Gillad 1 gånger
    9 bilder

Tänk på temperaturen, när man gjuter stora mängder kan man arbeta i många minusgrader eftersom betongen blir varm när den härdar.

Skall du gjuta en liten ränna bör du nog se till att du har några plusgrader på intilliggande golv och isolera under härdningstiden.
    Jag brukar använda varmvatten när jag blandar för att få i gång hädningen fortare,
    ej för varmt dock max 40 C.

Gjuter man mindre mängder vid endast några plusgrader kan härdningen ta lång tid

*

8. 2006-11-05 11:25
    Svara | #8

Linus_Es avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: sep 2006
    Skåne-Land
    491 inlägg

2 bilder

150 dagar låter inte alls omöjligt för o få den total bränd.

dekommer ta ca 1 dygn innan du kan gå på detta
    men ränan kommer bränna under många många många dagar efter att
    du laggt ut den. och främsta är att den även kommer avge fukt i
    massor med dagar. men då du har oisolerad sula så är detta inga problem
    då fukten kommer ta sig ut från sulan ändå..

det jag däremot reagerar på i din fråga är att du ska lägga golvärme
    på en oisolerad sula. vet inte om du säkt så mycket om de men du
    kommer slösa oehörda mängder värme på o värma marken under huset då
    sulan är oisolerad. räkna med 1/3 av effekten du för in går ut i intet tak vara
    sulan. sen finns de en faktor till som många inte tänker på när de gäller
    golvärme i äldre hus. då sulan är oisolerad och du värmen den så kommer
    den fulkt som normalt sät är fördelad på hela sulans yta kommer du nu att flytta
    til ställen i huset du inte har golvärme i och kan om man har otur flyta ut fukten i yterväggar mm mm. så golvärme är inte enbart bra o skönt utan kan ställa
    till problem om man har en jäkla otur (händer sällan men man bör ha de i åtanke)
    samt att de i oisolerade sulor försviner en oehörd massa energi till ingen nytta alls..
    räkna på de hur mycket effekt du för in o sen kastar du 1/3 till ingen stans o såkolla
    vad detta kostar dig i långa loppet...

aja nu blev detta rena romanen men kanske fick en "aha" och tänker om...
    "-Allt går ! bara tiden som sätter stopp"

Gammalt hus som förmodligen aldrig blir klar :/
    ideérna och bilderna i huvet finns men tiden och pengarna är emot en....
    (ovanligt va :D :D)

www.LinusE.se

9. 2006-11-05 11:37
    Svara | #9

Senior medlem Medlem: aug 2006
    887 inlägg
    Gillad 1 gånger
    9 bilder

Betong blir hårdare och starkare i ca 100 år för att sedan börja försvagas

Liknande ämnen

1. Härdar betongen så länge det är plusgrader?
    av Anders_Nilsson i forum Grund & markarbeten
  2. Snabbt svar
    av rimic i forum El
  3. Snabbt Beslut!
    av Jess i forum Bygglov