Svara Nytt ämne
  1. 2007-01-07 10:19
    Svara | #1

ylvens avatar
    Senior medlem Medlem: jul 2004
    Östergötland
    1 290 inlägg
    Gillad 3 gånger
    1 bilder

Boracol, Bor-ex, Mögel-Fri el Virkon? Pris?

Vi håller på att sanera våran källare från gamla synder i form av dålig dränering, spånskivor, plastfärg och plastmattor. Försöker klargöra vilken typ av anti-mögel-medel man ska använda. Boracol har jag hört om, butikerna har Bor-ex eller Mögelfri, men en liter räcker bara till ca 6 kvm med literpris på dryga hundralappen!

Är det någon som kan ge mig lite mer kött på benen om följande produkter:
    Boracol, Bor-ex, Mögel-Fri och Virkon

Vad det är för skillnad mellan dem? Vilken man ska välja och varför? Samt naturligtvis, vad kostar de?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2007-01-07 11:53
    Svara | #2

Gudfader Inloggad Medlem: nov 2003
    6 612 inlägg
    Gillad 117 gånger
    1 bilder

Re: Boracol, Bor-ex, Mögel-Fri el Virkon? Pris?

tror inte du behöver använda någonting alls . Puts och betong är alkalisk i sej och detta egenskap stoppar mögel effektivt . Är källaren torr och varm idag så kan man knappt vänta någon mögelodling där. Att engöra ytan med vatten, börsta dammsuga räcker långt. Spårer finns i luften hela tiden men om dom inte hittar rätt miljö så blir det inga bekymmer. Om mögel växer på cement så hämtar den näring från all organisk smuts som fastnat innan på den fuktiga betongytan. Är ytan ren och torr så finns det ingen näring att hämta
    Vad ska du ha boracol till?
    Träplankor i fuktig miljö behöver litet hjälp eftersom dom är en bra grogrund ( näringsmagasin) och har ingen egen skydd men torr puts/betong klarar sej bra utan dyr och knappast nödvändig behandling... tycker jag.
    Om du tror på det så har jag sparat några hundralappar för dej . Hoppas du söker mer info om mögel och cement ..... om jag nu har fel ...
    gaia
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2007-01-07 13:29
    Svara | #3

MathiasSs avatar
    Gudfader Inloggad Medlem: jan 2003
    Stockholm
    17 808 inlägg
    Gillad 1 449 gånger
    196 bilder

Några av produkterna du räknar upp är nog samma sak men olika produktnamn/tillverkare.

En viktig skillnad mellan Boracol och Mögelfri är att Boracol tränger in i träet medans Mögelfri stannar kvar på ytan. Jape´s support berättade att i extremfallet kan man få problem med boracol om man använder det fel - Boracol sugs normalt in i träet och verkar på djupet. Det finns då en risk att det blir rester kvar på ytan som fungerar som gödningsmedel - tvärtom mot vad man vill om det är svartmögel man har problem med.

Ring Jape´s support - dom har (som vanligt hos tillverkarna) järnkoll på sina produkter och hur dom bör användas. I butiken får man i bästa fall hjälp med att läsa vad som står på flaskan....

4. 2007-01-08 19:07
    Svara | #4

Fullvärdig medlem Medlem: jun 2002
    stockholm
    252 inlägg

1 bilder

MathiasS skrev
    I butiken får man i bästa fall hjälp med att läsa vad som står på flaskan....
    Då har man tur.
    I vanliga fall får man höra att:

- Kolla på hyllan där nere vad som finns kvar. Det kan man nog använda.

Eller:

-Visst kan man gör så, eller .....??

Said

5. 2007-01-09 09:38
    Svara | #5

ylvens avatar
    Senior medlem Medlem: jul 2004
    Östergötland
    1 290 inlägg
    Gillad 3 gånger
    1 bilder

Jo, jag har varit i butikerna och frågat, och de visste ju som förväntat lite...

Vi ska slipa bort den gamla plastfärgen på väggarna och kommer då att få fram ren beton, som sedan ska målas med lämplig genomsläpplig färg, så jag hoppas att det är som Gaia säger, i såfall blir det ju åtskilliga hundralappar (snarare tusenlappar) mindre i kostnad och eftersom det är ett lågbudgetprojekt så är det välkommet

Gaia: Hur är det med mögelbarheten när man har målat med någon genomsläpplig färg? Har du förresten några länkar där man kan läsa om betong och hur mögel tycker om det?

6. 2007-01-09 18:25
    Svara | #6

Gudfader Inloggad Medlem: nov 2003
    6 612 inlägg
    Gillad 117 gånger
    1 bilder

ylven skrev
    Gaia: Hur är det med mögelbarheten när man har målat med någon genomsläpplig färg? Har du förresten några länkar där man kan läsa om betong och hur mögel tycker om det?
    Måla med silikatfärg som är starkt basisk och i sej kan döda vilken levande växt som helst ( skyddsglasögon och handskar ett måste) men sen när färgen härdat kan man spola och skura väggytan utan att färgen flaggnar . Silikatfärgen är inte gratis men drygg och hållbar. Silikatfärg och betong är det säkraste kort i en källare, tycker jag.

Behandlar du dina väggar med undermedel av alla det mögeldödande slag så vet jag inte hur färgen reagerar/ binder till dom kemikalier sen.

Håller du väggarna rena och torra så blir det garanterat ingen påväxt. Som sagt mögel ska ha organisk näring ( damm och smuts som samlas *med tiden) och fukt i rikliga mängder åtminstånde då och då ( över 70% luftfuktighet) för att kunna frödas på en betongyta. Mögelsporer i små mängder finns alltid i luften och du kan ju inte bli av med dom om mögelmedel *hamnar under väggfärgen när du är klar med jobbet .... så jag vet faktiskt inte vad är meningen att pensla så många mögeldödande kronor på betongväggar? Betongen ruttnar ju inte så du riskerar inget, som jag bedömmer det.

Att antimögelbehandla omålade träplankor på vinden och i kryppgrunder ger ju nytta men betongen skulle jag låta bli.
    Nej, jag har inga netsidor att stödja mej på .... enbart litet kemi och en smula sund förnuft ;D.
    Jag skulle inte vara så mögelsäker om det gällde väggar av gipsskivor, tapetserade väggar och väggar målade med en annan färg där organisk material *finns redan serverad på väggen i form av papper, lim, gips och spackelblandningar och i fuktig miljö har man snart en mögelodling igång.
    Vill du nödvändigtvis *mögelbehandla något så pensla på alla omålade trähyllor och bakstycken av möbler som ska stå mot väggen om du är osäker på att din källare är torr.
    Nog finns det säkert andra som inte håller med mej så vänta på fler svar för säkerhets skull
    Lycka till!
    gaia
    vk123 gillar detta.
    gillar

Liknande ämnen

1. Boracol 20
    av fidelie i forum Byggmaterial & byggteknik
  2. Mögel på vind - Penetrox s eller Boracol?
    av Kevorkian i forum Tak & vind
  3. Skillnad på Boracol / Bor-EX ?
    av MMR i forum Färg, måla & tapetsera
  4. Borsyra boracol???
    av opelhenke i forum Byggmaterial & byggteknik
  5. Boracol!
    av General_Failure i forum Tak & vind