Byggahus.se
Hej !
ska precis nu börja mura upp grunden med LECA block, det är precis på gränsen att det börjar bli frost på marken, dock går det nog inte ner i "hålet" där vi ska mura...

men är det lämpligt att blanda i T-sprit eller SIKA i murbruket när det är runt nollan ???

hur mycket T-sprit per liter ska användas ?

varför jag frågar om T-sprit är för att SIKA var slut på bygghandeln.

//Niklas

Jag misstänker att det är frostskydd du är ute efter. Alltså ett medel som hindrar vattnet i bruket att frysa... Doseringarna står på flaskorna eller i ev. produktblad från tillverkaren. Vill du sen även ha hållfasthetstillväxt i bruket (den avstannar vid +5°c oavsett om du har frostskydd eller inte) så gör du bäst i att ha sedvanliga vinteråtgärder dvs. intäckning och tillförsel av värme.

så då måste jag använda SIKA accelerator i alla fall.... fast det är plus grader, ligger just nu på +5 grader ute.... skulle ni murat ändå (utan SIKA) ???
kommer att starta i alla fall, får väl täck in murandet...

Sikas accelerator är till för betong och inget man normalt använder i murbruk, men bästa svaret får du nog om du ringer Sika och ev. tillverkaren av bruket.

var finns det att köpa ??
som sagt var hos den lokala bygg handeln (inte cheapy eller lågprisvaruhusen) och letade men det var slut, dock SIKA produkter.
finns det på woody, beijers ?? får åka en sväng imorgon o kolla...

murade nästan ett lager idag, med inblanding av lite T-röd, nu är det ca 1 grad ute, dock är murningen övertäckt med stora plywood skivor, så får hoppas att det inte fryser på mer....

• Gilla
Voldemort
  • Laddar…
ok !!! lite rolig info...
nu har jag murat ett lager, dock så är murbruket helt sandig.... och löst, trots mer än 15 timmar....
nu till grejen, var inne hos cheapy och skulle köpa en byggfläkt, gick förbi hyllan de har murgrejer på och stannar till och kollar på produkten jag köpte (murbruk), till höger ligger en annan produkt... (murcement), jag frågade en av de som jobbade där igår vilken produkt jag kunde ta (var nogran med att poängtera att jag skull blanda i cement och sand) - ta murbruket det är ju lite billigare... sa de.
som tur var frågade jag igen om det var rätt jag köpt, nu sa en annan expedit en äldre herre... - nej för f-n du ska ju ha murcement om du ska blanda själv, murbruket är ju färdig blandad....

så nu har jag bytt, och skrapat bort det vi murade igår.... skit skoj, men kunde ju läst på paketen... nu ska jag på det igen...

:eek:
där hade varken t-röd lr sika hjälpt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.