Svara Nytt ämne
  1. 2008-02-13 11:07
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2008
    Skåne
    162 inlägg

7 bilder

Golvplattor på källargolv

Har ett par källargolv som är försedda med limmade och en del ej limmade plastmattor. Detta är ju som jag har förstått inte alls lämpligt med tanke på fukt, lukt och mögelrisk. Alla talar positivt om klinker, men jag har en fundering. Rummen dessa mattor ligger i är rent förråd och hobbyrum. Anser att klinker är för "lyxigt" i förrådet och i hobbyrummet får jag räkna med att tex. tappa verktyg osv. Hur ska man ställa sig till plastplattor liknande de på bilden? Lätt att lägga, billigt och släpper väl igenom fukt/ventilerar? Några erfarenheter/synpunkter? Tacksam för alla tips. I "gillestugan kommer jag dock att lägga klinker, där spelar ju utseendet större roll.

http://www.jula.se/EsaImages/item/preview/290110_c.jpg
    platta.jpg (1557 visningar)  

2. 2008-02-13 16:44
    Svara | #2

Forumgud Medlem: jan 2007
    norrbotten
    1 590 inlägg
    Gillad 13 gånger
    49 bilder
    vad kostar det per kvadrat?...jag hade lagt klinker...kan ju köpa för 99:-/kvm....och då slipper du plocka upp golvet 2ggr/år och skura under samt spola golvet med högtryck för att slippa unken lukt. Tror inte det kommer skilja många kronor dock så blir det lite mer jobb, men räknar man med vården på dessa "klick" plattor så är nog klinker tidssparande....
    /
    M

3. 2008-02-13 16:49
    Svara | #3

Skåne
    162 inlägg

7 bilder
    Ok, priset på klinker 99kr/m2 verkar ju billigt. Ska undersöka kostnaderna på fredag då jag har hela dagen till detta. En av mina tankar var ju att om man tappar ett tungt verktyg på klinker så lär väl plattan spricka? Dessutom, varför skulle det bli unken luft då plastplattorna är ventilerande? Ok, jag dömer inte ut klinker än då.

4. 2008-02-13 17:53
    Svara | #4

norrbotten
    1 590 inlägg
    Gillad 13 gånger
    49 bilder
    visst plattorna andas, men det far ner smuts och skräp mellan plattan och betongen som efterhand kan ge dålig lukt.
    Visst det tillkommer lite fix och fog till klinkern, men jag tror det är mer framtidssäkert. Man bör nog undvika att tappa
    7kilos släggan på klinkret men mindre saker brukar inte göra ngt....
    /
    M

5. 2008-02-13 18:01
    Svara | #5

Skåne
    162 inlägg

7 bilder
    Tål att tänka på, har ju tänk klinkra (heter det så) ett större rum så småningom, kan ju vara bra att testa lite i dessa mindre utrymmen. Får väl träna upp reflexerna så jag hinner få foten under släggan så plattorna klarar sig

Så när man satt klinker med massa fog och allt så har man alltså inte lagt på något på plattan som bygger in fukt? Det blir ju ett litet lager man lägger på, men materialen är alltså sådana att egenskaperna blir som om man hade haft betonggolvet bart?

Alla pratar så vackert om klinker, får kanske vika mig till dess fördel.

6. 2008-02-13 21:57
    Svara | #6

Senior medlem Medlem: maj 2005
    40 år
    Västra Götaland
    594 inlägg

21 bilder
    Finns inget som hindrar dig att lägga klinker på källargolv, det andas fortfarande fint.
    Plus att du får ett golv som är snyggt, å lätt att hålla rent.

7. 2008-02-13 22:16
    Svara | #7

Skåne
    162 inlägg

7 bilder
    Har precis varit på Coop Bygg och hittat klinker för 49kr/m2 såg snyggt ut dessutom. Så nu får det bli klinker, ska bara leta efter någon tråd att läsa på hur man gör. Anledningen att det blir detta beslut är att jag inser att det kommer att samlas smuts i öppningarna, mer jobb att lägga klinker, men mer jobb att städa i plastplattorna och jag gillar INTE städning

8. 2008-02-14 13:45
    Svara | #8

ylvens avatar
    Senior medlem Medlem: jul 2004
    Östergötland
    1 290 inlägg
    Gillad 3 gånger
    1 bilder
    Börja i ett mindre rum med klinkerläggningen!

Vi började i det största rummet vi har, blandade till en hel säck med fix och insåg att vi hade köpt fel fix-kam... Så nu kommer vi att få leva med ett ojämt klinkergolv med olika bredd på fogarna ;-) Tur att det är ett hobbyrum!

9. 2008-02-14 17:21
    Svara | #9

Skåne
    162 inlägg

7 bilder
    Jo, det är ett litet rum, eller rätare sagt tre st små rum i ett det handlar om. Jag är mycket mån om att det ska bli snyggt, blir det så är chansen stor att jag kan få sambon att säga OK till att fortsätta på resterande större rum. Tack för alla tips.

10. 2008-02-14 21:37

morsans avatar
    Moderator Medlem: mar 2004
    Dalarna
    2 777 inlägg
    Gillad 20 gånger
    14 bilder
    Om du är rädd för att tappa verktyg kan du väl lägga gröna plastplattor som en "gångmatta" vid en ev arbetsbänk

11. 2008-02-19 00:29

Nip
    Nykomling Medlem: dec 2006
    47 år
    Kalmar Län
    33 inlägg

varning för "snuskmatta"

Den gröna klick-mattan du visar är läskig. Jag har haft liknande i min källare för jag tänkte som du.....Men FY FABIAN vad äckligt det blev under, jag har lagt klinker-golv och är SUPERNÖJD, det är inte dyrare än sådana där plastmattor. jag köpte jättefint granitgrå klinker på Cheapy för 88:- kvm. Så inte blev det spec dyrt inte. Plattorna kag hade kostade dock 59;-st och dessa var 49x49 cm, räkna ut kvm priset på det! och lägg till storstädning av bakteriehärd....och om du inte tycker det är så viktigt med utseende, så kanske det inte gör ngt om en klinkerplatta får en spricka? den går fö att byta ut i såfall.

Jag håller på klinker, rent, fräscht och snyggt.
    Lycka till!

Mvh Nip

12. 2008-02-19 09:58

Ugglans avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: sep 2006
    253 inlägg
    Gillad 3 gånger
    4 bilder
    Några fördelar finns det med plastgolv. Lätt att lägga. De andas bättre än klinker, och man får en torrare källare? Klinkerplattor lossnar om fukt tränger upp genom källargolvet.

Har ett sånt plastgolv i tvättstugan och det har funkat fint, utan några bakteriehärdar... Men många är väligt kakel och klinker frälsta förståss
    Senast redigerad av Ugglan 2008-02-19 10:58

13. 2008-02-19 10:55

it-snubbens avatar
    45 år
    Västernorrland
    1 725 inlägg
    Gillad 2 gånger
    97 bilder
    Ugglan skrev Visa original
    Klinkerplattor lossnar om fukt tränger upp genom källargolvet.
    ???

Med detta menar du också att det skulle vara omöjligt att ha klinker i dusch...

Klinker sitter fast om man gör det rätt.

14. 2008-02-19 12:29

Ugglans avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: sep 2006
    253 inlägg
    Gillad 3 gånger
    4 bilder
    Det är klart om man gör rätt och har en torr betongplatta under så funkar klinkers. Men jag tror det är många som inte har det... då är det lätt att plattorna lossnar med tiden. Fukten jag talar om är den som kommer underifrån i marken.

15. 2008-02-19 13:30

ylvens avatar
    Senior medlem Medlem: jul 2004
    Östergötland
    1 290 inlägg
    Gillad 3 gånger
    1 bilder
    Det är rätt vanligt att de lossnar om man sätter kakel på puts om det är fukt i väggen som får putsen att vittra.

Liknande ämnen

1. Golvplattor linoleum
    av Majjijann i forum Golv
  2. Golvplattor av plast i källare?
    av Yalla i forum Golv
  3. Lägg lätt golvplattor
    av Kunigunda i forum Golv
  4. Golvplattor i garage?
    av Hans32 i forum Småhus, garage, friggebod, m m.
  5. Storlek golvplattor ?
    av MickeÖ i forum Badrum