Svara Nytt ämne
  1. 2007-07-26 17:01
    Svara | #1

Junior medlem Medlem: nov 2006
    77 inlägg

Skötsel av oljad ekparkett?

Vi har dels lagt Byggmax oljade ekparkett i ett par rum, dels låtit slipa och olja ett fint parkettgolv som redan fanns i lägenheten. Nu är det dags för första underhållet av den gamla parketten, och jag undrar om det är viktigt att använda samma olja som de gjorde som fixade parkettgolvet? Firman som säljer oljan (Carl's, tror jag oljan heter) har semesterstängt, så jag är sugen på att antingen använda den underhållsolja som vi köpte till Byggmax-golvet (men de ser så olika ut, så jag är nästan lite fundersam på om det är ett oljat golv och inte ett lackat....) eller om jag kan köpa något annat märke, Faxe eller liknande som jag kan få tag i på Bauhaus eller Beijers. Hur olika kan golvolja egentligen vara?

2. 2007-07-28 10:42
    Svara | #2

77 inlägg

Tja, eftersom ingen annan svarat får jag väl göra det själv ;-)

Golvolja kan tydligen vara antingen kompositbildande eller filmbildande, och det är därför ganska noga med vilket märke man använder. Filmbildande går i och för sig att lägga ovanpå en kompositbildande om man har glömt bort vad man oljade in med första gången, men det går inte att göra tvärtom. Och för att få ett bra resultat med den filmbildande oljan krävs polermaskin även vid underhåll, vilket dock inte krävs för den kompositbildande oljan. Häpp!

3. 2007-07-30 15:37
    Svara | #3

Junior medlem Medlem: sep 2006
    Gotland
    81 inlägg

3 bilder
    Hur vet man vilken typ av olja man haft innan om man köpt ett fabriksoljat golv? Vilken typ är t.ex. byggmaxgolvet och faxeoljan? Har aldrig sett någon märkning.

4. 2007-07-31 10:46
    Svara | #4

77 inlägg

Nä, jag har heller aldrig tänkt på det förut. Det här fick jag reda på genom att fråga, och eftersom jag antagligen kommer att glömma bort det hela innan det är dags att olja om igen får jag nog ta och spara lappen från firman som slipade om golvet, och sedan fråga om igen.

5. 2007-07-31 12:35
    Svara | #5

Senior medlem Medlem: feb 2005
    560 inlägg

1 bilder
    Intressant. Jag har aldrig hört talas om detta och fick inga googleträffar heller.

Kan det vara så att filmbildande innehåller lite vax eller liknande, som ger en mera avstötande och blänkande yta?

Jag har använt faxe träolja på mitt ekparkett och den går att polera både manuellt och med maskin, enligt instruktionerna. Det jobbigaste är att inte lägga på för mycket olja eftersom just ek tenderar att "svettas" ut små blänkande pölar av olja, vilka stannar kvar om de inte poleras bort innan oljan oxiderat.

6. 2007-09-12 10:57
    Svara | #6

Fullvärdig medlem Medlem: jun 2006
    Stockholm
    147 inlägg

2 bilder
    Det finns oljeskum att köpa - rekommenderas.

7. 2007-09-13 13:31
    Svara | #7

Skåne
    74 inlägg

Angående byggmaxgolvet.
    Skall man använda den oljan de säljer? Jag har ännu inte oljat mitt golv, men det börjar bli dags.
    En sak som gjort mig lite förrvirrad är att Byggmax-golvet är UV-oljat, vilket betyder att porerna är stängda och borde därför inte vara mottagbara för mer olja. Eller?

Ni som köpt byggmax oljade golv. Har ni använt er av deras produkt och har detta blivit bra?

8. 2007-09-14 14:56
    Svara | #8

Gotland
    81 inlägg

3 bilder
    Hade byggmax oljade ekgolv i vår lägenhet som jag renoverade. När vi flyttade efter 1,5 år började det bli lite slitet vid diskbänken i köket, pga vattenstänk och mycket spring. Körde på med lite faxe-olja för att fråscha upp det lite, och det funkade bra. Någon större renovering hann jag inte med. Jag kan inte påminna mig om att golvet inte sög åt sig av oljan. Självklart sög det inte som obehandlat trä, men uv-behandlingen är väl bara för att oljan ska härda snabbare, så att fabriken kan packa och sälja det tidigare. Så det borde väl inte vara någon skillnad mellan ett uv-härdat och ett "normalhärdat" golv?

Lite halvt off topic tycker jag att golvet var mycket fint, men mitt underlag var lite ojämnt, så det blev en liten "kant" på golvet, men det var så lite att man knappt kunde se det. Dessutom hade det troligtvis blivit likadant med vilket annat golv som helst.

Jag gjorde rent det med dammsugning och såpskurning vid behov och det såg bra ut när jag flyttade. Ska bygga nytt i vår och kommer troligtvis att lägga samma golv igen. Skönt att gå på och snyggt. Det enda negativa var att kortsidorna var svåra att få ihop. Men det gick att övertala dem med våld! =)

Liknande ämnen

1. Ljusnar rökt oljad ekparkett?
    av Stefan 1971 i forum Golv
  2. Är detta oljad ekparkett?
    av Torslow i forum Golv
  3. oljad eller lackad ekparkett
    av saabstefan i forum Golv
  4. Byggmax Oljad ekparkett?
    av t955i i forum Golv
  5. Oljad eller lackad ekparkett??
    av Katrin i forum Byggmaterial & byggteknik