Svara Nytt ämne
  1. 2006-02-09 15:24
    Svara | #1

Nix
    Senior medlem Medlem: feb 2004
    1 053 inlägg
    Gillad 2 gånger
    3 bilder

Flytspackla

Hej

Jag tänkte flyta betongplattan i källaren med självnivellerande flytspackel.

Hur stor är skillnaden på Maxit/Ardex/biltema...

Dels att jobba med, dels i pris.

Det handlar om runt 5mm på cirka 80 kvm.
    Någon som har gjort research?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2006-02-09 15:43
    Svara | #2

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2006
    188 inlägg

1 bilder

Re: Flytspackla

Jag har en kontakt på Optimera som jag handlar allt via och de säljer Ardex. Nu är han visserligen part i målet men vad han påstår är att Ardex visserligen är dyrare per kilo men lika i pris per kvadratmeter då de är drygare, dvs. de ska blandas med mer vatten än andra och ger därmed fler liter färdig massa per kilo torrbruk.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2006-02-09 16:26
    Svara | #3

Nix
    1 053 inlägg
    Gillad 2 gånger
    3 bilder

Det kan nog stämma mot Maxit, men hur är det med billighetsvarianterna från biltema?
    Är det som med färg, och som du antyder, att de kostar lika per kvm till slut, med ett struligare jobb som grädde på moset.
    Eller kan det vara lönsamt att köpa dem trots att de inte håller lika hög klass???

4. 2006-02-09 22:33
    Svara | #4

Nykomling Medlem: dec 2005
    46 inlägg

2 bilder

5mm då bör du använda ett fin spackel kolla även finja och bostik dom har prylar som funkar men Ardex är bäst men tyvärr dyrast.
    Hör med firmor runt dig som håller på med flyt kanske dom kan sälja billigt till dig.

5. 2006-02-09 23:26
    Svara | #5

Senior medlem Medlem: sep 2004
    639 inlägg

55 bilder

Jag har precis använt Bostik Fiber Quick i mitt badrum och måste säga att det var väldigt lätt att jobba med. Har aldrig flytspacklat innan men resultatet blev kanon!

6. 2006-02-10 06:57
    Svara | #6

Fullvärdig medlem Medlem: dec 2005
    357 inlägg
    Gillad 2 gånger
    9 bilder

Med tanke på att det är massa jobb med allt underarbete som oftast förekommer före flytspackling (ofta primer ibland ska en värmekabel läggas) och sedan spara några kronor på att köpa billiga produkter. Skulle alldrig göra så själv. Bra fabrikat är oftast bättre att jobb med och gäller nog troligen flytspackel också. Gör man jobbet själv och inte är proffs så tror (anser jag) att det är ännu viktigare att använda bra fabrikat för att få ett bra slutresultat.

Har provat att köpa "billig" färg och tapeter någon gång och gör aldrig om det. Använder normalt de lite dyrare men mycket bättre fabrikaten av färg och tapeter. Blir bättre slutresultat och enklare att jobbamed.

Har gjort om mitt nya köksgolv och endast använt de "dyra" fabrikaten. Vågar inte ens tänka tanken på vad som kunde hänt om någon av de ingående delarna varit bristfällig. (brrrr)

Mitt golv nedifrån och upp.

(Golvspånskiva på regel cc60, orginalgolvet i huset)
    Primer (Maxit)
    Gippslim (Maxit)
    Gippsskiva (Gyprock GG13)
    Primer (Maxit)
    Värmekabel (EBECO)
    Flytspackel (Maxit)
    Fästmassa (Höganäs)
    Klinkel (bra kvalitet)
    Fog (Höganäs)

Kostar massor men jag har sparat massor genom att göra jobbet själv och vet nu att allt kommer att funka eftersom jag inte backat på någon ingående komponent för att spara pengar. Som proffs hade jag kanske vågat om jag då även haft kunskap om "billiga" alternativet. (ok billiga kan vara lika bra men hur ska jag få garanti för detta?)

Fick dessutom låna proffs verktyg vilket underlättat massor samt bra tipps från medelemmar på forumet här.

mvh Roland

7. 2006-02-10 07:46
    Svara | #7

Nix
    1 053 inlägg
    Gillad 2 gånger
    3 bilder

Tack skall ni ha.
    Min grundkänsla håller i sig; att använda "dyrare" produkter.

Kemi (dvs färg, spackel, etc) verkar vara ett område där man får det man betalar för.
    Alltså är det värt att ta en större kostnad för att slippa femtiosex satanshelvetesjävlaförbannadeskitgrejer...

Liknande ämnen

1. Flytspackla
    av pezlin i forum Golv
  2. Flytspackla
    av DMR i forum Grund & markarbeten
  3. Flytspackla
    av Andreas.ante.carlsson i forum Golv
  4. Hur flytspackla
    av Erik Ljung i forum Golv
  5. Flytspackla
    av tomaso i forum Golv