Svara Nytt ämne
  1. 2006-08-11 08:46
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: jun 2006
    138 inlägg

knak-knak i trappan

vår trappa knakar rätt mycket när man går i den (går verkligen inte smyga hem sent om kvällarna...) finns det något smidigt sätt att fixa till det? Eller så att det knakar lite mindre åtminstone...

2. 2006-08-11 09:17
    Svara | #2

Johan Gunverths avatar
    Gudfader Medlem: feb 2005
    Göteborg, Björlanda
    6 224 inlägg
    Gillad 231 gånger
    40 bilder

Re: knak-knak i trappan

Gammal eller ny trappa? Limmad eller spikad/skruvad?

3. 2006-08-11 13:32
    Svara | #3

138 inlägg

på fråga ett svarar jag gammal, på fråga två har jag ingen aning tyvärr... ska kolla upp det...

4. 2006-08-11 13:41
    Svara | #4

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2003
    163 inlägg

Vi har samma problem. Det är en SSC Nordic som är skruvad. Enligt deras hemsida så ska man ha mellanlägg mellan vang och vägg för att undvika knarr och det undrar jag om våra snickare använde sig av. Det känns som att det i så fall inte är det enda problemet för det låter som att det knarrar i själva stegen också.

5. 2006-08-11 23:38
    Svara | #5

138 inlägg

sambon säger att den är spikad.. han funderar på att dra i några skruvar till, skulle det hjälpa tror ni?

6. 2006-08-13 19:34
    Svara | #6

Wigerts avatar
    Senior medlem Medlem: jan 2004
    Stockholm
    676 inlägg

14 bilder

Vi har ett 2 planshus med källare från -44 som hade en rejält knarrande trappa. Det var planstegen som gneds mot sättstegen i vertikal ledd. Detta ordnades med kvartsstav som limmades och skruvades underifrån (från källartrappen) i varje innerhörn mellan plansteg och sättsteg. Med lite målning kommer kvartsstaven knappt synas, och numera kan man komma hem sent utan att väcka resten av familjen!
    Trähus från 1944, 2 plan plus källare. 155 boyta plus 75 biyta.
    Avklarat: Dränerat, Ny altan, Ny värmepump Nibe 1230-10, Nytt badrum på övervåning, Målat och slipat/lagt golv i 3 sovrum. Källaren renoverad, grävt ur och isolerat, med golvvärme, byggt bastu, ny tvättstuga, förråd, gästrum m.m.

Sen: ny fasad, nya fönster, ny planlösning på bottenvåningen...

7. 2006-08-13 21:34
    Svara | #7

Johan Gunverths avatar
    Gudfader Medlem: feb 2005
    Göteborg, Björlanda
    6 224 inlägg
    Gillad 231 gånger
    40 bilder

lillajuni skrev
    sambon säger att den är spikad.. han funderar på att dra i några skruvar till, skulle det hjälpa tror ni?
    Bra idé om den är gammal och spikad. Försök belasta trappan med det som åstadkommer knarret när ni skruvar i extra skruvar, så sätter ni den i "motspänn".
    Gamla trappor är nästan alltid spikade.

8. 2006-08-14 10:58
    Svara | #8

138 inlägg

Tack för hjälpen!

9. 2006-08-21 07:45
    Svara | #9

Fullvärdig medlem Medlem: mar 2006
    105 inlägg

Våran trappa knakade också en hel del så jag drog i tre rejäla skruvar, nu knakar det betydligt mindre.
    Så mitt tips är att du drar i lite extra skruvar.

10. 2006-08-21 12:31

Forumgud Medlem: aug 2005
    Stockholms län
    1 940 inlägg
    22 blogginlägg
    Gillad 7 gånger
    21 bilder

Vår trappa från 1927 knarrar rejält, nästan vartenda steg.
    Efter en hel del tittande och lyssnande har jag kommit fram till att det antagligen är så att när man kliver på ett plansteg så gnider sättsteget under det mot bakkanten av plansteget nedanför.
    (Trappan ser ut så att sättstegen går ner till i höjd med undersidan på plansteget nedanför. Jag antar att det är det vanliga i trappor från den tiden.)

Wigert, är det samma problem som ni hade?
    Kan du i så fall förklara er lösning närmare, jag förstår inte riktigt var ni monterade kvartsstavarna.

Eller skulle jag helt enkelt prova att underifrån (eller från trappans baksida, om man säger så) dra några skruvar horisontellt genom sättstegens nedre del och in i planstegens bakkant?
    Jag är forumgud bara för att jag renoverar så erbarmligt sakta.

11. 2006-08-21 13:31

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2003
    163 inlägg

Nusse77, var drog du i de tre skruvarna?

12. 2006-08-21 14:40

Nykomling Medlem: aug 2006
    46 inlägg

Jag anar att Du har en trappa som har sättsteg.

Om Du kommer åt underifrån, så arbetar Du från den sidan. Börja med att försöka lyfta sättsteget och pressa upp det ordentligt i spåret i plansteget. Skruva spika inte där efter i planstegets bakkant. OBS! Lim brukar inte löna sig, det släpper förr eller senare.

Ev. behöver Du kapa befintliga spikar, vilket kan vara lite små pilligt.

Ett annat sätt är att borra några hål snett underifrån mot fogen mellan plan-sättsteg och pressa in silikon, som har smörjande verkan.

Handlar det om knarr vid vagnstyckena, kan träkilar pressas in i de springor som finns i fogarna mellan steg och vagnstycken. Välj ek eller annat hårt lövträd till kilarna.

Du kanske behöver ha hjälp med trappans anatomi?

Liknande ämnen

1. Knak / knäpp från taket
    av pellepirat2010 i forum Småhus, garage, friggebod, m m.
  2. Hur få bort knarr/knak i trappa?
    av JohanÅ i forum Byggmaterial & byggteknik
  3. Vad gör vi med trappan?
    av Wera i forum Färg, måla & tapetsera
  4. Hur gör jag trappan?
    av vitabergspredikan i forum Inredning