Byggahus.se
Nyligen så köpte jag hem granitkeramik-plattor som jag har tänkt att lägga i mitt garage. Plattorna har en storlek på 30*30 cm och garaget har en total yta på cirka 140 m2.

Jag köpte plattorna efter att jag läst igenom ett flertal forumtrådar om vilket golv som skulle passa mitt garage bäst.

Nu till problemet. Jag har inte bestämt mig än om jag ska lägga plattorna själv, eller låta ett proffs göra det. Därför tog jag ut två olika hantverkare som fick titta på jobbet och uppskatta pris/tid.

Hantverkarna uppskattar tidsåtgången till 130 timmar ungefär, vilket motsvarar väldigt mycket pengar. Kostnaden för plattorna (kampanjpris) blir en väldigt liten del i det hela.

Då kostnaden blir så hög funderar jag på att lägga plattorna själv. Ingen av hantverkarna verkar så sugen på jobbet, då golvet är så stort. Nu funderar jag på om de har gett mig en väldigt hög uppskattning på tid, eller om det verkligen tar så lång tid.

Vad tror ni som har lagt plattor i garaget? Kan det verkligen ta så lång tid för ett proffs? Jag är rädd att jag ger mig in i ett för stort projekt och hoppas därför att jag kan få lite tips här.

Ingår det att förbereda underlaget i hantverkarnas pris?
Ev slipning, flytspackling och primening kan dra iväg både i pris och tid.

• Gilla
BerraBl
  • Laddar…
Jag har lagt lite klinker och det tar väldigt mycket mer tid än man tror. Det ska blandas och "dra" fix och sen bäras och flyttas på grejer samt kapa. Är det ett helt fyrkantigt rum går det förstås snabbare...
Är golvet hyffsat plant och slätt går det nog enklast med ett flytfix, typ Kiilto. Visst det är dyrare men jag lovar att du kommer att vara glad när du är klar jämfört med att använda vanligt fix till 30x30 plattor...

• Gilla
nordenman
  • Laddar…
Ja, absolut flytfix.

Det ingår lite flytfix i priset. Båda hantverkarna räknar dock med att jag ska slipa och flytspackla de större problemområdena innan.

Skönt att ni säger flytfix, verkar som att det är det klart smidigaste alternativet.

Är det stor skillnad mellan olika fabrikat på flytfix tror ni? Tror ni att ett billigare fabrikat kan leda till problem, jämfört mot ex. Kiilto?

Funderingarna går nu mellan att lägga golvet själv, eller att sälja plattorna och måla golvet istället.

Nej, det är nog inte några större skillnader... Jag gillar Kiilto för att det är finsk-tillverkat och då känns det som om de tar våra förhållanden mer med i beräkningarna...
Bauhaus Probau har jag använt någongång och det verkar också bra men för något mer permanent skulle jag nog välja en märkesprodukt...

Tänk på att med flytfix behöver underlaget vara plant. Du kan inte "bygga upp" med flytfix på samma sätt som med vanligt fix så du måste flyta alla gropar och/eller slipa ner ojämnheter före du lägger golvet.

Det är ju inget svårt så att lägga klinker men underlaget är A och O så se till att det är bra. Jag har en billig (400kr ?) elektrisk kakelkap från Biltema som sparat mig många svordomar jämfört med sån "bryt-kap". En brytkap kräver erfarenhet!

Vad är det för färg på plattorna... Jag har ca. 130 kvm altan jag behöver klinker till annars... :)

Vad ska de göra mer än lägga klinkers? 130 timmar låter helt hysteriskt! 140kvm läggning kan man klämma in på 16 timmar om man stressar öronen av sig. Inte ens med underarbete kan man skrapa ihop 130 timmar.

anders07:
Underlaget är ganska långt från perfekt. Jag kommer att slipa golvet och flytspackla lite större områden, det kommer dock att finnas en del problem efter det. Jag har även hört att man kan ta vanligt fix och bakstryka plattorna. Vad tror ni om det, jämfört mot flytfix?

1337:
Skönt att du tror att det inte tar så lång tid. Blev rätt förvånad själv när jag fick offerten. Det som är med i offerten är primer, plattläggning och fogning.

Fick reklamblad från Bauhaus idag. Bra pris på både flytspackel och flexfix från Probau. Funderar på om man ska våga sig på det märket. Det står att flytspacklet är fiberförstärkt. Kan det fungera till en oisolerad betongplatta, eller är det något annat man måste tänka på (diffusion kanske)?

Ska du dra på fix på varje platta är dom där 140 timmarna snart uppnådda, inget bra alternativ.

För mig som inte gjort det förut och jobbade sakta för att vara noggrann med mätningen tog det ca 2 tim/kvm inkl mätning, planering, primning, läggning, fogning, sluttvättsamt + rengöring av verktyg. Granitkeramik (60x30) med kiilto flytfiix i 25 kvm hall. Mkt nöjd med resultatet. Smidigt att jobba med Kiilto.

Det som tar tid är kapning av plattor vid väggar, vinklar och vrår för det ska måttas, kapas (kapelkap rekommenderas starkt) och provas in. En stor plan yta som garage med stora ytor med hela plattor går rätt mkt fortare. Gissar att jag (som noggrant icke-proffs) skulle kunna komma ned mot 1 tim/kvm. Ett proffs borde kunna göra det dubbelt så fort minst.

Jag fick dra fix på plattorna under de lägsta trappstegen på trappan för att komma åt. Alternativet fix på plattorna gör man inte om man inte måste så att säga.

Tack för många bra svar! Guld värt med tidsuppskattningar och tips.

Jag försöker nog lägga lite mer tid på slipning och flytspackel för att sedan kunna använda flytfix.

Kakelkap står på inköpslistan. Vilken typ av fixkam kan vara bra att börja med? Har läst något om rundade hörn till flytfix, men inget jag vet.

Johan_A_M
Intressant projekt. Visa gärna lite bilder när du drar igång, och framför allt, lycka till!

T
1337 skrev:
Vad ska de göra mer än lägga klinkers? 130 timmar låter helt hysteriskt! 140kvm läggning kan man klämma in på 16 timmar om man stressar öronen av sig. Inte ens med underarbete kan man skrapa ihop 130 timmar.
Eller hur:wow::x

Du kan få jobb på vilken plattfirma direkt om du själv kan prima/lägga/foga 140 kvm på 2 dagar.

Kom in i matchen för helvete......

Inte ens om garaget hade varit ett fyrkantigt rum med perfekt plant golv utan brunnar m.m. hade du klarat det på 16 timmar.

• Gilla
Pfes och 4 till
  • Laddar…
tank77 skrev:

Du kan få jobb på vilken plattfirma direkt om du själv kan prima/lägga/foga 140 kvm på 2 dagar.

Inte ens om garaget hade varit ett fyrkantigt rum med perfekt plant golv utan brunnar m.m. hade du klarat det på 16 timmar.

Kunde inte sagt det bättre själv! Förstår inte hur man kan uttala sig utan att ha vart på plats heller..

tank77 skrev:

Har redan jobb på golvfirma, men tack ändå. Vi har gjort garage och andra utrymmen i den storleksordningen fler än en gång på den tiden. Enbart läggning och fogning då. Så ta du och steppa upp och försök komma med i matchen.

Du tycker det verkar rimligt med 130h timmar då? Det hinner man ju för fan tre normalstora badrum på och får tid över.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.