Svara Nytt ämne
  1. 2012-10-20 08:43
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2008
    Skåne
    139 inlägg
    Gillad 1 gånger
    7 bilder

Skruva längs båda långsidorna, trägolv

Hej

Jag håller på att lägg ett kilgolv med breda grantiljor på ett modernt spångolv. På loftgången skulle jag vilja skruva den yttersta brädan längst båda långsidorna ( en sida underifrån och den andra i noten). Detta för att jag måste lägga den brädan först. Kommer den spricka om båda långsidorna skruvas? Kan jag göra avlånga hål i spånskivan i ytterkant som då gör att tiljan kan röra sig men hålls ner i båda långsidor ( alltså i den sida jag kommer åt att skruva underifrån)
    /Pär

2. 2012-10-22 09:24
    Svara | #2

Junior medlem Medlem: jun 2012
    Stockholm
    60 inlägg
    Gillad 4 gånger
    9 bilder
    Det är nog bara att skruva på. Den kommer inte att spricka. Inte av den anledningen iallafall. De rörelser som uppstår kommer bara kröka skruven en aning.
    Bara du inte blandar in något lim.
    Men jag förstår inte, kommer du åt att skruva underifrån?

3. 2012-10-22 11:49
    Svara | #3

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2008
    Skåne
    139 inlägg
    Gillad 1 gånger
    7 bilder
    Hej

Det är en loftgång med vägg på en sida och öppet ner till bottenvåningen på andra sidan. Den sidan som har öppet ner skjuter golvspånet ut 5-6cm för att jag ska kunna sätt spottar i mellanbjälklagets kant. Jag kan då skruva den yttersta brädan underifrån i ytterkant för att hålla ner den längst den långsidan samt skruva den som vanligt i noten längst den andra långsidan. Jag måste lägga den brädan först varför den behöver skruv längst båda långsidorna (är 40cm bred så jag är rädd att den kan resa sig med svikt som följd i en långsidorna om den inte skruvas)

/Pär

4. 2012-10-23 17:39
    Svara | #4

Fullvärdig medlem Inloggad Medlem: maj 2009
    Uppsala
    358 inlägg
    Gillad 44 gånger
    11 bilder
    Jag tror att du kan få räkna med att den kommer röra sig lite även om du skruvar om det är så brett som 40 cm. Hur beror på årsringarnas riktning, fuktighet m.m. Jag antar att golvet är tjockt, 1,5-2 tum. Det är mycket kraft i det och jag tvivlar att golvspånet kan hålla emot. Dock tror jag inte det kommer spricka på den sida du skruvar underifrån. Spricker det nånstans är det i sponten där det är svagare.

En del avråder från att skruva/spika breda kilsågade plank i sponten just för de stora krafterna som koncentreras till sponten då. Antingen risk för sprickor, att golvet kryper upp över skruv/spik eller drar med sig skruv/spik. Fast finns nog många som lyckats bra också. Vi valde att spika vårt kilsågade golv uppifrån med smidd spik, men vi vill ha det utseendet också.

Hur stor risken för problem är beror ju på hur mycket fuktigheten inne varierar hos dig. Golvet bör förstås också vara ordentligt torkat innan det läggs.

5. 2012-10-23 19:13
    Svara | #5

Senior medlem Medlem: nov 2005
    845 inlägg
    Gillad 7 gånger
    4 bilder
    Vi ha fäst vårt kilsågade med enstaka skruvar i sponten i väntan på att det ska torka ordentligt. Det har gått galant. Håll det glest alltså, kan man tänka.

Liknande ämnen