12 219 läst · 5 svar
12k läst
5 svar
Tips på flytspackel till källare?
Vi har en källare med betonggolv som behöver jämnas av lite. Jag hade därför tänkt flytspackla, men ju mer jag läser om flytspackel desto mer osäker blir jag.
Eftersom det är en källare så bör ju flytspacklet klara en del uppskjutande fukt från plattan. Det är inte speciellt fuktigt idag, men någon form av fuktvandring existerar ju garanterat. Jag hade även tänkt dra golvfärg direkt på flytspacklet (vattenbaserad epoxy).
Spacklet skall m.a.o. klara följande:
* Självutjämnande.
* Klara viss fukt (eftersom det skall ligga i en källare).
* Gå att måla med vattenbaserad epoxyfärg.
Jag har varit och letat och den enda typ jag kunde hitta som fixade ovanstående var ett flytspackel som kostade 759:- för 25kg och det var lite väl saftigt.
Jag tänkte därför kolla om någon kan tipsa om ett bra flytspackel som klarar ovanstående, men som ändå inte kostar skjortan. Jag vet att man ofta får vad man betalar för, men billigare än 759:- per säck måste ju finnas?
Eftersom det är en källare så bör ju flytspacklet klara en del uppskjutande fukt från plattan. Det är inte speciellt fuktigt idag, men någon form av fuktvandring existerar ju garanterat. Jag hade även tänkt dra golvfärg direkt på flytspacklet (vattenbaserad epoxy).
Spacklet skall m.a.o. klara följande:
* Självutjämnande.
* Klara viss fukt (eftersom det skall ligga i en källare).
* Gå att måla med vattenbaserad epoxyfärg.
Jag har varit och letat och den enda typ jag kunde hitta som fixade ovanstående var ett flytspackel som kostade 759:- för 25kg och det var lite väl saftigt.
Jag tänkte därför kolla om någon kan tipsa om ett bra flytspackel som klarar ovanstående, men som ändå inte kostar skjortan. Jag vet att man ofta får vad man betalar för, men billigare än 759:- per säck måste ju finnas?
Redigerat:
Jag har tänkt om lite... Eftersom golvet i övrigt är ganska jämnt förutom på vissa ställen där jag bilat och gjutit ny betong (d.v.s. skarvarna mellan ny och gammal betong) kanske man kan strunta i flytspackel och använda "vanligt" spackel för golvbruk. D.v.s. spackel som appliceras med spackelspade.
Epoxyfärgen kräver dock en ytdraghållfasthet på minst 1,5 MPa (helst mer).
Spacklet bör även kunna "bita på" marmoflor-färg, eftersom vissa delar är målat med denna färg. (och ja, jag vet att mormoflor inte är difussionsöppen, men den täcker bara vissa delar av golvet).
Alltså: Kan någon tipsa om ett bra golvspackel som appliceras med spackelspade och som har väldigt god vidhäftning på både ren betong och färg? Förmodligen behövs primer? Men det är inga problem.
Väldigt tacksam för tips!!
Epoxyfärgen kräver dock en ytdraghållfasthet på minst 1,5 MPa (helst mer).
Spacklet bör även kunna "bita på" marmoflor-färg, eftersom vissa delar är målat med denna färg. (och ja, jag vet att mormoflor inte är difussionsöppen, men den täcker bara vissa delar av golvet).
Alltså: Kan någon tipsa om ett bra golvspackel som appliceras med spackelspade och som har väldigt god vidhäftning på både ren betong och färg? Förmodligen behövs primer? Men det är inga problem.
Väldigt tacksam för tips!!
Redigerat: