Byggahus.se
När jag läser alla inlägg om golv i källare så verkar det som om varenda kotte har rent betong-golv i gillestugorna. Jag syftar då på alla råd om platonmatta och sedan golv etc.

Utan att kolla tog jag då hem lite platon och ett klickgolv, men när jag rivit ut den gamla nålfiltsmattan så finner jag golvspånplattor lagda ovanpå frigolit. Har inte lyft frigoliten men jag misstänker att betongplattan kommer där.

Golvspånplattorna var friska så jag skrapade dom rena från alla limrester och lade laminatgolvet direkt på. Fick lämna tillbaka platonmattan.

Har jag reonerat fel någonstans?

är förmodligen lagt plast på betongen, frigolit på det, spån överst. fukten kan då inte vandra upp i skivorna.

frågan är var fukten istället tagit vägen. om det nu finns nån.

du skulle kollat om det var lagt plast. rivit en del av golvet i ett hörn och mätt fukten i golvet och i nedre del av väggen, sen tagit avgörelsen om det är ok. nu vet du inte om hela konstruktionen flyter i en bassäng vatten och alla väggar vittrar/ruttnar upp istället.

Hade en liknande konstruktion i min källare innan jag rev ut allt. Som du säger, spånskivorna såg friska ut, liksom reglarna under, men INTE längs ut mot ytterväggarna, där var det bara murket kex av alltihop. Hoppas du kollade under listerna också.
Om nu allt såg fint ut i ditt fall är det nog inget problem att göra som du gjort, däremot är det förstås betydligt känsligare för fukt än vad ett rent betonggolv eller klinker är.

Om det är problem så syns det med stor säkerhet på nedre delarna av väggarna. Inga fuktgenomslag där så är det med stor säkerhet ok under också. Jag har en tvättstuga 26m2 m plastmatta, 40 år gammalt, fortfarande inga problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.