Svara Nytt ämne
  1. 2007-04-24 23:46
    Svara | #1

Senior medlem Medlem: mar 2004
    39 år
    Stockholm
    1 279 inlägg
    Gillad 4 gånger
    25 bilder

Förbränningstoalett - priser? köpa utomlands?

Vi funderar på att installera en förbränningstoalett på landet för att helt enkelt "slippa skiten" med latrinhantering. Många besökande kvinnor/tjejer är inte så sugna på att huka sig i buskagen för "det lilla" så latrintunnor blir fulla i förtid och allmänt djäkliga att hantera.

Så... för att köpa oss fria från trasslet och få en angenämare vistelse så tänker vi nu uppgradera toaletten. Förbränningstoaletter verkar ju vara grejen men varför dessa priser? Över 20000 kr för en elslinga och en hink (ja ja, *litet* mer är det väl) tycker jag är galet dyrt. Eller är det något i konstruktionen som jag missat och som gör att de verkligen måste vara så här dyra?

Går det att få tag på en sådan här toalett i typ tyskland/polen där saker ju brukar vara litet billigare? Har letat litet men det är svårt eftersom jag inte ens vet vad förbränningstoalett heter på polska

Nödiga hälsningar

/Ola
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2007-04-25 19:26
    Svara | #2

hkkvs avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: jul 2005
    153 inlägg

12 bilder
    Hej,

Har sätt en för 28 papp som kan hantera upp till 14 pers/dygn. Blir bara en kopp kvar efter förbränning. Intressant att veta hur mycket ström en sådan toa förbrukar på ett dygn?

Är trött på att bära ut tunnorna, gräva ner efter minst 6 mån och tvätta dem.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2007-04-25 19:42
    Svara | #3

Senior medlem Medlem: mar 2004
    39 år
    Stockholm
    1 279 inlägg
    Gillad 4 gånger
    25 bilder
    El för en knapp krona per "spolning" drar de om man kolla specarna. Mellan 0,4 och 1 kWh.

Hög initialkostnad men klart skönt att slippa all hantering. Lägsta pris jag hittat är 23000 men det borde finnas billigare tycker man. Det är ju inga enormt komplicerade grejer.

4. 2007-04-25 19:56
    Svara | #4

hkkvs avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: jul 2005
    153 inlägg

12 bilder
    OlaF,

Det är det värt. Där jag har min sommarstuga kommer vi att fö ett besked vad kommunen kommer att göra under hösten gällande vatten och avlopp.
    Är idag anlsuten till ett gemensam infiltrations anläggnig som håller på att packa ihop.

Får vänta in deras svar. Har tittat på 6 kb tank gällande toa. Vi får se vad som händer.

5. 2007-04-26 11:44
    Svara | #5

joflopps avatar
    Forumgud Medlem: nov 2006
    Västra Götaland
    2 566 inlägg
    2 blogginlägg
    Gillad 168 gånger
    46 bilder
    De toaletter som jag har hittat verkar alla vara produkter från svenska eller eventuellt finska företag. Andra länder har kanske inte samma behov av liknande produkter och jag har heller inte hittat någon förbränningstoalett utanför norden.

Men visst skulle det vara smidigt, även om det är en väldigt hög startkostnad.

6. 2008-01-28 12:27
    Svara | #6

Nykomling Medlem: jan 2008
    skåne
    2 inlägg

Kollar runt efter förbränningstoaletter...men har inte hittat någon för "billiga" 23 000, utan alla verkar kosta mellan 27 och 30'.
    Var hittar man en för 23' ?

7. 2008-02-02 16:02
    Svara | #7

Nykomling Medlem: feb 2008
    Västra Götaland
    3 inlägg

Utbudet är tyvärr inte så stort vad gäller förbränningstoaletter, har själv jagat en under en längre tid och priserna är som sagt väldigt höga (25-30000).

De modeller som jag har hittat är Cinderella och Sievert ECC 230 sedan finns det ju en del gasolvarianter också men det är inget för mig. Är också nyfiken på vad man hittar en för 23.000:-

8. 2008-02-02 17:43
    Svara | #8

Nykomling Medlem: mar 2006
    2 inlägg

Tips!

Hej!

Jag köpte direkt av tillverkaren på Blocket för en tid sen. Kollade precis nu och han har ett gäng kvar. Nya för 17500 kr/st och demo för 14 000kr/st. Det är garanti på dom dessutom. Sök på ”forbrenningstoalett” på Blocket.

Mvh
    Anders

9. 2008-02-02 17:44
    Svara | #9

Nykomling Medlem: mar 2006
    2 inlägg

Tips igen!

Och det gäller Sievert ECC 230, senaste modellen.

/Anders

10. 2008-02-03 12:45

Forumgud Medlem: nov 2004
    Stockholm
    1 702 inlägg
    Gillad 20 gånger
    15 bilder
    Jag vet att det finns förbränningstoaletter i USA. Jag tvekar om det lönar sig att köpa i US pga fraktkostnaden. För 12-15 år sen vet jag att en amerikansk firma med förbränningstoaletter sökte distributörer i Europa. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad firman heter. Undrar vad förbränningstoalett heter på engelska!?

11. 2008-02-04 18:12

Nykomling Medlem: jan 2008
    skåne
    2 inlägg

Finns en amerikansk förbränningstoalett som heter : Incinolet.
    Gå in på www.incinolet.com

Vet inte om det finns några på en marknad lite närmare

12. 2008-03-15 19:19

de.zoegas avatar
    Junior medlem Medlem: mar 2008
    Stockholm
    69 inlägg

1 bilder
    Tråden kanske är död, men Kompostcenter har en som inte låg över 20 loppor.
    http://kompostcenter.se/biotoa7.htm

Liknande ämnen

1. Köpa hus utomlands
    av Lisamatilda i forum Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  2. Köpa golv utomlands
    av Grolt i forum Golv
  3. Köpa verktyg utomlands?
    av gosh i forum Verktyg, maskiner & fordon
  4. Köpa kök utomlands
    av Annelie1 i forum Kök
  5. Var kan man köpa mexitegel utomlands?
    av johan3848 i forum Byggmaterial & byggteknik