Besiktningsprotokoll - Brunnsmanschett felaktigt tillskuren

Publicerad 2011-01-24 07:22
  1. Hej,

Är på väg att köpa ett hus som är byggt 2006. Säljaren har gjort en besiktning via Anticimax och det finns en anmärkning på golvbrunnen i badrummet på ovanvåningen. Brunnsmanschetten är felaktigt tillskuren, finns risk att klämring och brunnsmanschett inte tätar som dom ska.
    Något att oroa sig för?
    Tack på förhand!
  2. Svar:

I värsta fall kan detta fel innebära at fuktskyddet i badrummet inte är tätt vid brunnen.
    På sikt kan detta leda till fuktskador med stora kostnader till följd,

Ni bör ha pengar över för att åtgärda detta direkt när ni flyttar in.
De senast besvarade frågorna:

Fuktrisk i vägg till tillbyggnad?

23 apr 2014 15:40

Hej, såg på tv för en tid sedan om en familj som skulle göra en tillbyggnad. I sammanhanget nämndes risk för att fukt kunde tränga upp i den gamla... Läs mer

Bygglov för rum på vinden

8 apr 2014 08:58

Hej! Jag undrar om man måste söka bygglov om man gör ett rum på vinden? Vinden är idag kallvind. Är det skillnad på om huset är k märkt eller inte?... Läs mer

Glasisolering uterum

31 mar 2014 09:03

Hej, Vill bygga ett uterum. Har köpt stor mängd glas (över 300 kvm, float, 6mm) till bra pris på en auktion. Hur bör jag bäst ordna med glassen för... Läs mer

Halmbalshus

17 mar 2014 08:39

Hejsan! Jag har med intresse noterat metoden att bygga hus med trästomme och putsade halmbalar som isolering. Med rätt förutsättningar och fuktskydd... Läs mer

Vikt på ett bjälklag

24 mar 2014 08:32

Hej Vi har ett Myresjöhus från -85 med krypgrund. Vi har spacklat och lagt klinker i badrum och tvättstuga på bottenvåningen samt har en braskamin... Läs mer

Ångspärr mellan vägg och golv i friggebod

10 mar 2014 08:26

Hej, håller på att isolerar friggeboden(betonggolv) och undrar hur överlappningen av ångspärren mellan vägg och golv ska se ut? -Golvet... Läs mer

Få tag i huskonstruktionskunnig?

4 mar 2014 08:12

Hej, jag undrar vem (titel) och hur man får tag i någon som kan komma och hjälpa en med att få kolla på vilka väggar som är bärande samt hur mkt... Läs mer

Hur ska kontrollplan för stenmur se ut?

24 feb 2014 08:34

Hej, Jag har planerat att bygga ca 100m stenmur av löst staplad sprängsten. Höjd från ca 40 till 160cm. Bredd får stenar och hållfasthet avgöra.... Läs mer

Gräva ut Sutteräng våning

17 feb 2014 08:07

Hej, vi har ett sutteränghus från -68 och tänkte gräva bort jord massorna bakom huset, finns det nåt speciellt man skall tänka på ? Behöver man... Läs mer

Diffusionsöppet underlagstak

10 feb 2014 10:33

Hej! Jag ska byta tak i sommar och planerar nu jobbet genom att titta på olika lösningar. Nuläget är att jag har en oisolerad kallvind,... Läs mer

Visa alla frågor
Fråga experten
Byggnadsingenjör Charlotte Andersson vid Ingenia Byggkonsult svarar på dina frågor.
Ställ en fråga

Vilken bokstav börjar Byggahus.se på?