10 680 läst · 8 svar
11k läst
8 svar
u-värde 1.3 kontra 1.0? energibesparing?
Jo, planerar att byta 14st fönster och tre altandörrar på huset,
en av leverantörerna har u-värde 1.3 och betalar man extra ca 800kr/fönster så blir det u-värde 1.0
Då är frågan, är det lönsamt? Det är ungefär 1,5års elförbrukningskostnad för att ändra u-värdet från 1.3 till 1.0
jag gissar att det är svårt att beräkna vinsten naturligtvis men finns det någon typ av beräkningsmodell?
/C
en av leverantörerna har u-värde 1.3 och betalar man extra ca 800kr/fönster så blir det u-värde 1.0
Då är frågan, är det lönsamt? Det är ungefär 1,5års elförbrukningskostnad för att ändra u-värdet från 1.3 till 1.0
jag gissar att det är svårt att beräkna vinsten naturligtvis men finns det någon typ av beräkningsmodell?
/C
Om jag minns det hela rätt så beräknar du värmeförlusten som:
[Fönstrets area] x [U-värde] x [Temperaturdiff mellan inne och ute] = [Energiförlust i Watt]
Temperaturdiff mellan inne och ute är alltså den temperatur som du vill hålla innomhus minus den temperatur som råder ute.
Om du vill få fram den årliga förlusten genom fönstret måste du leta reda på statistik över vilka temperaturer som råder över året där du bor. Eventuellt borde det funka att ta medeltemperaturen på din ort och sedan multiplicera resultatet (i watt) med 8760 som är antalet timmar på ett år. Då får du fram antalet Wh som försvinner genom fönstret på ett år.
[Fönstrets area] x [U-värde] x [Temperaturdiff mellan inne och ute] = [Energiförlust i Watt]
Temperaturdiff mellan inne och ute är alltså den temperatur som du vill hålla innomhus minus den temperatur som råder ute.
Om du vill få fram den årliga förlusten genom fönstret måste du leta reda på statistik över vilka temperaturer som råder över året där du bor. Eventuellt borde det funka att ta medeltemperaturen på din ort och sedan multiplicera resultatet (i watt) med 8760 som är antalet timmar på ett år. Då får du fram antalet Wh som försvinner genom fönstret på ett år.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Det blir nog inte riktigt rättvisande.Janus82 skrev:
Man förbrukar ju bara energi för uppvärmning under "eldningssäsongen".
Därför använder man begreppet gradtimmar, dvs temperaturskillnaden x tiden då skillnaden mellan inne- och utetemperaturen överstiger ett bestämt värde.
Här finns lite mer info och länk till data:
http://energieffektivisering.net/gratis-graddagar-for-din-ort/
http://www.google.com/url?sa=t&rct=...jLGkb4iFM1STfQw&bvm=bv.76477589,d.bGQ&cad=rja
PS
Jag är inte expert på detta, så nu har jag nått min inkompetensnivå
Medlem
· Västra Götaland
· 2 180 inlägg
Medeltemperaturen tror jag inte funkar. Man kan ju tänka sig att medeltemperaturen på en plats är lika med önskad innertemperatur, vilket skulle ge noll i besparing. Och det stämmer ju inte, för man kan ju inte på vintern tillgodogöra sig den (oönskade) värmeinstrålningen som man har på sommaren.
På sidan 6 i pdf:en som kan tankas ner gratis från energimyndighetens hemsida
https://energimyndigheten.a-w2m.se/Home.mvc?ResourceId=2832
finns en beräkningsmodell. Man ska ange ett nyckeltal som beror på bostadsort, I till exempel Stockholm är nyckeltalet 89, vilket skulle ge en besparing på ca 27 kWh per m² fönster per år.
På sidan 6 i pdf:en som kan tankas ner gratis från energimyndighetens hemsida
https://energimyndigheten.a-w2m.se/Home.mvc?ResourceId=2832
finns en beräkningsmodell. Man ska ange ett nyckeltal som beror på bostadsort, I till exempel Stockholm är nyckeltalet 89, vilket skulle ge en besparing på ca 27 kWh per m² fönster per år.
Redigerat:
ok, väldigt groft räknat så kan jag spara runt 1000sek / år på att byta från 1.3 till 1.0 i u-värde naturligtivis så måste man r'änka noggrannare på det och kolla priser men i den mycket enkla kalkylen så skulle det ta runt 15-17 år att räkna hem extrakostnaden...
I värsta fall så kommer fönstrena behöva bytas innan dess...
och så har jag juh bergvärme så redan där drar det ner vinsten ytterligare... men att gå på u-värde sämre än 1.3 kommer jag nog inte göra...
och så har jag juh bergvärme så redan där drar det ner vinsten ytterligare... men att gå på u-värde sämre än 1.3 kommer jag nog inte göra...
Gradtimmar var ordet sa Bull...KnockOnWood skrev:Det blir nog inte riktigt rättvisande.
Man förbrukar ju bara energi för uppvärmning under "eldningssäsongen".
Därför använder man begreppet gradtimmar, dvs temperaturskillnaden x tiden då skillnaden mellan inne- och utetemperaturen överstiger ett bestämt värde.
Här finns lite mer info och länk till data:
[länk]
[länk]
PS
Jag är inte expert på detta, så nu har jag nått min inkompetensnivå![]()
Jag hade ett svagt minne av att det fanns ett riktigt "verktyg" som var gjort för detta istället för medeltemperatur. Tack för namnet på det.
Jag bytte fönster för ett antal år sedan och hade samma frågeställning. Valde mellan 1.7 och 1.3. Räknade länge och väl och kom fram till att besparingen bara blev ett par hundringar om året (om jag nu räknade rätt...). Valde följaktligen 1.7. Dels för att det aldrig skulle gå att räkna hem men även över paranoja för kondens på alltför energieffektiva fönster.
Precis, med bergvärme blir den verkliga ekonomiska vinsten bara drygt en tredjedel av de formler/beräkningsprogram som en del fönstertillverkare har på deras hemsidor.Christer Hedlund skrev:ok, väldigt groft räknat så kan jag spara runt 1000sek / år på att byta från 1.3 till 1.0 i u-värde naturligtivis så måste man r'änka noggrannare på det och kolla priser men i den mycket enkla kalkylen så skulle det ta runt 15-17 år att räkna hem extrakostnaden...
Jag har bergvärme med golvvärme och bytte 2010 ut 11 fönster + 2 altandörrar , valde 1.2 U värde och besparingen i elkostnad har blivit mellan 500-700kWh per år. Beräkningarna som jag gjorde pekade på en årlig energibesparing på c 2000kWh, så det värdet delat med värmepumpens COP på c 3 ger ungefär den besparing jag gör.
Satsa på U 1.3, tror inte du kommer att bli besviken.
Liknande trådar
-
13 grader inne, bergvärme, rengöra givare?
Värmepumpar -
Luftfuktighet garage kontra temperatur?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Markentreprenad fakturerar mig 130 000kr extra enligt kontrakt
Juridik -
Uterum i söder - U-värde kontra skugga
Altan & Uteplats -
Bosch Indego 1000 kontra 1300
Robotgräsklippare