2 073 läst · 8 svar
2k läst
8 svar
Korta altandörr
Det är en sådan dörr på ett ungefär http://www.bygglagret.se/ddt-altandorr-passar-oppningsbara-fonste__1336 . Var inne på att kapa av 35mm uppe och lika mycket nere så att inte handtaget känns alldeles för lågt. Verkar vara en tjock ram av virke därav att det bör att korta något eller vad tros?
Redigerat:
Kapning både uppe och nere är ju det optimala, om andra förutsättningar (ex gångjärn) medger det.
Det är inte säkert att ramens uppbyggnad är identisk i över- och underkant. Kan ex. vara grövre i nederkant.
Klarar låsspanjoletten så kraftig kapning?
Det är inte säkert att ramens uppbyggnad är identisk i över- och underkant. Kan ex. vara grövre i nederkant.
Klarar låsspanjoletten så kraftig kapning?
Ja på det funkade att korta. Dock gjorde jag det bara nere så att handtaget sitter 7cm lägre men det blir bra för min korta sambo =) jag plockade bort spanjoletten. Bort med de lister som håller den nedre skivan på plats. Då var det bara själva ramen kvar och fönsterrutan förstås. Sen skicka jag upp den i gersågen för att få det rakt och kapade bort 7cm. Skruvade sedan tillbaka bottenstycket. upp med skivan som jag plockade ur i sågen så att den passade igen sen dit med listerna igen. Så nu syns det inte att den e kortad sånär på handtaget. Hoppas att det gick att förstå. Var inte alls svårt men lite pyssel var det