Byggahus.se
Går det att korta av en altandörr ? är en hyfsad modern så det sitter "lås" på 3 ställen så det lär väl sitta nåt stag i. Behöver korta den 7cm

7 cm är ju ganska mycket..
Det behövs en bild för att kunna bedöma mer exakt.

Redigerat:
Kapning både uppe och nere är ju det optimala, om andra förutsättningar (ex gångjärn) medger det.
Det är inte säkert att ramens uppbyggnad är identisk i över- och underkant. Kan ex. vara grövre i nederkant.
Klarar låsspanjoletten så kraftig kapning?

Skall öppna upp och se. Men den låser 10 cm upp från nederdelen så 3.5 hoppas jag skall funka

Ofta så brukar det ju sitta en metallist, som i stort sett följer hela dörrens längd.

Går det att skruva isär dörren (för att putsa fönster)?
För i så fall kan du väl troligen se regelverket..

Går tyvärr inte att dela så lätt men hoppas att det går att se klokt om jag skruver av metallisten. Vore tråkigt att köpa en ny dörr när man har en fin dörr tillövers

Ja på det funkade att korta. Dock gjorde jag det bara nere så att handtaget sitter 7cm lägre men det blir bra för min korta sambo =) jag plockade bort spanjoletten. Bort med de lister som håller den nedre skivan på plats. Då var det bara själva ramen kvar och fönsterrutan förstås. Sen skicka jag upp den i gersågen för att få det rakt och kapade bort 7cm. Skruvade sedan tillbaka bottenstycket. upp med skivan som jag plockade ur i sågen så att den passade igen sen dit med listerna igen. Så nu syns det inte att den e kortad sånär på handtaget. Hoppas att det gick att förstå. Var inte alls svårt men lite pyssel var det

Grattis!
Förra gången jag gjorde ett försök att korta en dörr (friggebodsvariant) blev det synlig frigolit..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.