Skriv svar Nytt ämne
  1. 2012-12-19 22:45
    Svara | #1

Nykomling Medlem: jan 2011
    Stockholm
    22 inlägg

Frusna lås

Vi har ASSA dp nyckelsystem till huset. Samma system sitter även i ett par ouppvärmda uthus/förråd. Problemet är att dessa lås ständigt fryser ihop. Ofta fryser även nyckeln fast i låset. Det hela är naturligtvis vansinnigt irriterande. Vad gör man åt detta? Jag har testat låsspray men det verkar dunsta väldigt fort och ger ingen bestående verkan.

2. 2012-12-20 08:44
    Svara | #2

HandySmurfs avatar
    Senior medlem Medlem: jul 2012
    Stockholms län
    643 inlägg
    Gillad 52 gånger
    22 bilder
    Om låset är fruset kan du tina upp dem genom att fylla en plastpåse med varmt vatten och hålla mot låset. När låset sedan tinat sprutar du i någon tunn olja typ grafitolja eller 5-56. Låsspray tinar bara låset, den smörjer inte.

3. 2012-12-30 10:54
    Svara | #3

Junior medlem Medlem: dec 2012
    Stockholm
    92 inlägg
    Gillad 23 gånger
    HandySmurf skrev Visa original
    När låset sedan tinat sprutar du i någon tunn olja typ grafitolja eller 5-56. Låsspray tinar bara låset, den smörjer inte.
    Nej vad du än gör så använd inte grafitolja eller 5-56 då detta sabbar ditt lås (tänker inte hålla ett föredrag i låsteknik och förklara hur det förstör låset men det gör det).
    Den vanligaste orsaken till att lås havererar är felaktig smörjning vilket även påverkar säkerheten och slitaget negativt samt dödar alla ev. garantier.
    Att smörja med felaktigt medel kan orsaka 15års slitage i stort sett omgående samt ta bort all säkerhet i värsta fall.
    Allt som det står olja på är alltid fel och tinande sprayer du köper på bensinmacken är även dom fel och kräver en efterbehandling efter användandet.
    Sedan att det ofta står på oljor mm att dom är för lås är felaktig marknadsföring.
    Helst bör du använda ett av fabrikanten avsett medel vilket brukar vara deras låssprayer för att garantier ska gälla och funktion ska erhållas.
    Men i regel så brukar det vara assa låsspray eller kaba cleaner som gäller.

Ett lås bör smörjas ca 2ggr per år och detta ska ske på hösten och våren helst innan vädret slår om mellan varmare och kallare och luftfuktigheten ändras, men i ett litet hus med få passager så räcker det nog med 1gång.
    ASSAs garantivillkor föreskriver 2ggr per år.
    Under vintern kan det vara försent, men om det har frusit så kan du använda assa lock de-icer för att tina låset, med denna tinar endast låset.
    Efter detta så måste du smörja med assa låsspray som smörjer låset och förebygger framtida bekymmer.
    När du smörjer låset så är det viktigt att du får ut all smuts så spruta in en "dusch" i låscylindern där du stoppar in nyckeln håll ett papper under så slipper du att det kan rinna smuts och låsspay längs dörren.
    Sedan stoppar du in nyckeln och vrider om lite och drar sedan ur nyckeln igen, nu torkar du av nyckeln och ev smuts fastnar på pappret, stoppa in nyckeln igen och upprepa tills det inte kommer någon smuts (eller väldigt lite).
    När det är smutsfritt så ger du låscylindern en ny dusch med låsspray och upprepar sedan proceduren på övriga låscylindrar.

OBS tillhållar lås får aldrig smörjas. (inte aktuellt i denna tråden men postar informationen ändå).

4. 2012-12-30 11:29
    Svara | #4

Kilensnickares avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: apr 2009
    Uppsala
    207 inlägg
    Gillad 11 gånger
    4 bilder

Frusna lås

Jo gör det, vill gärna få din föreläsning i låsteknik, så lär man sig nått i grunden, istället för att försöka komma ihåg att olja i lås inte e bra...
    Vad innehåller ASSA låsspray?

5. 2012-12-30 12:04
    Svara | #5

Fullvärdig medlem Inloggad Medlem: maj 2010
    Örebro
    375 inlägg
    Gillad 46 gånger
    4 bilder

Sv: Frusna lås

Jag vill också gärna ha en rejäl genomgång av ämnet!
    Man har ju alltid hört att man inte ska smörja lås, och jag har alltid (lite i hemlighet) ställt mig lite skeptisk till det eftersom jag aldrig hört någon ordentlig förklaring.

Snälla, skingra vår okunskap en gång för alla, så kan vi hjälpa till att sprida ordet!

Skickat från en telefon nära mig.

6. 2012-12-30 12:15
    Svara | #6

Fotografens avatar
    Gudfader Medlem: mar 2006
    43 år
    E
    4 377 inlägg
    Gillad 182 gånger
    3 bilder
    Tips nr 2 är att göra rent sina nycklar ibland så att man inte trycket in skit i låset i onödan. Klipp av en liten pensel så att det blir 5 mm stubb kvar och borsta rent nycklen med sprit, låt torka helt innan man använder nyckeln.
    Tillhållarlås ska inte smörjas därför att då drar tillhållarna till sig smuts och klabbar ihop.

Assas låssmörja rekommenderas. Kan tyckas dyrt, tror jag betalade 130 spänn för en pytteliten sprejburk, men använder man den får man inga låsproblem.

7. 2012-12-31 18:00
    Svara | #7

HandySmurfs avatar
    Stockholms län
    643 inlägg
    Gillad 52 gånger
    22 bilder
    Fortfarande inget föredrag? Snälla berätta varför man skall använda Assa låsolja och inte något annat. Hur är det då, har varje fabrikant sin egen olja eller är det just Assa som rekommenderar egen olja? Vad är det för speciellt innehåll i den som kostar 130:- ?

Vad är tillhållar lås för något? Har hört talas om tillhållarlås dock.

8. 2012-12-31 21:21
    Svara | #8

JPM
    Fullvärdig medlem Medlem: nov 2005
    307 inlägg
    Gillad 3 gånger
    Olja binder smutsen och kan göra att stift fastnar i kanalerna.
    I tillhållarlås klibbar tillhållarna ihop. Man får oftast ta hjälp av en kniv för att dela på dem....

9. 2013-01-01 11:58
    Svara | #9

Stockholm
    92 inlägg
    Gillad 23 gånger
    @ HandySmurf Att klaga på en särskrivning istället för informationen finner jag riktigt ruttet och sådant får mig alltid att fundera helt på att sluta svara.
    Känner tyvärr ingen lust att lägga tid på ett föredrag då det kräver en del utbildningsmaterial jag inte har den minsta lust nu att sätta ihop.
    Men JPM kortfattar svaret rätt ok även om det är mer avancerat än så.

10. 2013-01-01 12:09

Enk Projektets avatar
    Gudfader Inloggad Medlem: maj 2010
    45 år
    Uppsala
    4 923 inlägg
    Gillad 671 gånger
    7 bilder
    Jag hade tidigare hänglås som frös och fick tips att hänga något över låset för att slippa det....jag var naturligtvis skeptisk till att det skulle hjälpa, men klippte till en bit av en gummimatta och hängde över låset och hade efter det inga mer problem...
    Det blev som det blev när det inte blev som det skulle eller gjord bit passar..

11. 2013-01-01 17:04

HandySmurfs avatar
    Stockholms län
    643 inlägg
    Gillad 52 gånger
    22 bilder
    En snabb genomgång av säkerhetsdatabladen på Assa låsolja och 5-56 visar att de båda innehåller mineralolja och petroleumdestillat. Verkar som de båda produkterna fungerar på samma sätt, dvs petroleumdestillaten löser upp smuts och sedan smörjer mineraloljan. Jag tolkar det så att det fungerar lika bra med 5-56 i låsen.

Det kan hända att en tjockare olja typ motorolja kan göra att låsen beckar ihop.

Att sedan en låstillverkare rekommenderar sitt eget smörjmedel är självklart -de tjänar pengar på den produkten också.

@123abc: Det var inte meningen spela språkpolis. Känner att slaget om svenska språket är förlorat iallafall.

12. 2013-01-01 18:17

Senior medlem Medlem: nov 2008
    Uppsala
    602 inlägg
    Gillad 1 gånger
    Jag har än så länge inte haft något problem med "huslås". Däremot så har jag använt 5-56 till billås och det har ju fungerat bra hittills. Det kan väl inte vara helt fel om även ASSAs låsoljainnehåller mineralolja. Vid närmare eftertanke så var det faktiskt en låsfirma som sa att 5-56 inte är bra. Jag antar att han ville sälja sin dyra olja, jag köpte inte den gången. Tack för infon HandySmurf

13. 2013-01-01 18:23

mariathereses avatar
    Senior medlem Medlem: aug 2009
    Västragötaland
    952 inlägg
    Gillad 198 gånger
    16 bilder
    Dessa förbenade krav på säkerhetsdatablad! ;-) Det är lite som när frisören berättar om sina silikonfria produkter.
    gaia gillar detta.

14. 2013-01-01 23:48

Stockholm
    92 inlägg
    Gillad 23 gånger
    CRC 5-56 klibbar och binder smuts bl.a från atmosfären sedan den har felaktig viskositet samt blir som lim med tiden, den felaktiga viskositeten kan vara tillräcklig i sig för att permanent skada låscylindern.
    Men använd gärna 5-56 så säljs det fler lås och det blir mindre garantiärenden då ni dödar all ev. garanti på låset samt ökar slitaget och ev. sätter säkerheten ur funktion.
    ASSAs låsspray innehåller ingen mineralolja, inget som innehåller olja har något i ett modernt lås att göra.
    Låssprayer har till uppgift att göra rent och avlägsna smuts, sedan lämnar många efter sig ett ytskikt med önskade egenskaper.
    ASSAs säkerhetsblad (MSDS eller 16-punters) http://www.assa.se/sv/site/assa/Orde...y-declaration/
    CRC 5-56 MSDS http://www.crcind.com/csp/web/msds.c...0_&idx=2568552

I en bil så har låsen en helt annan konstruktion invändig vilket gör att dessa lås inte är lika känsliga, men jag rekommenderar inte CRC 5-56 till billås då det bildar klibbigt lager på skivorna i billåset som sedan stelnar och orsakar bekymmer samt kan sätta säkerheten ur spel.
    Billås bör plockas ur och isär och göras rent och sedan fettas in med ett fett som inte binder vatten för bästa funktion (om du inte har tillgång till rätt fett så kan vaselin användas).
    Dom största och vanligaste problemen med billås uppstår pga tinande medel som skadar ytan på "låsmekanismen" i låscylindern som sedan börjar ärga och skapar bekymmer i låsen.
    Tinande medel kräver efterbehandling.

Tyvärr så har olika fabrikanter ofta ett eget medel då dom inte kan testa deras produkter med marknadens alla olika medel.
    Men det finns tillverkare som godtar fler medel än sina egna men det är snarare undantag.

@HandySmurf är bara så trött på alla språkpoliser.
    Brukar säga att de som inte förstår det tekniska innehållet klagar på det dom förstår vilket ofta är skriftspråket.
    Nyfniken, Himmapularen och 2 andra gillar detta.

15. 2013-01-02 21:11

JPM
    Fullvärdig medlem Medlem: nov 2005
    307 inlägg
    Gillad 3 gånger
    Naturligtvis ska man använda 5-56 om man tror på produkten.... Man slipper ju garantin och får i stället köpa nya cylindrar.... Nya cylindrar är bäst! Personligen skiter jag i vad ni sprutar i era lås, jag tjänar pengar på omläggning och nyförsäljning.

Men för er som tycker det är värt att cylindern får åldras med värdighet, använd rätt låsspray!
    Himmapularen, Fotografen och en till gillar detta.

Liknande ämnen

1. frusna rör
    av haakonsthlm i forum Vatten & avlopp
  2. Frusna rör
    av Birmatjejen i forum Vatten & avlopp
  3. frusna rör
    av alvaro.rubio i forum Vatten & avlopp