Medlem
· Skåne
· 32 inlägg
Vi har anlitat en hantverkare för totalentreprenad av vårt fönsterbyte. Vi har valt Allmogefönster. Det är Aluminiumfönster.
De har gjort en för mig tveksam montering av två fönster, vill ha era synpunkter. De säger att plåtslagaren ska rätta det med plåtfoder istället.
Hålen i väggen är (BxH) 635mm X 720mm , i detta har det monterat ett HFA Vit 5x6 och det andra är (BxH) 635mm X 725mm här är ett HFKA Vit Fast 5x6. Tänker jag fel eller borde man inte kunna monterat 6x7 fönster i båda "hålen"?
För på Allmoges hemsida står det
Modulmått
Alla våra fönster benämns med modulmått, det är hålet i väggen. Karmens yttermått är något mindre (10-20 mm) för att kunna justera och dreva. Exempelvis är ett vridfönster 10x10 (dm) i verkligheten 980x980 mm
Tar gärna emot bra argument för att få dem att byta ut dem!
De har gjort en för mig tveksam montering av två fönster, vill ha era synpunkter. De säger att plåtslagaren ska rätta det med plåtfoder istället.
Hålen i väggen är (BxH) 635mm X 720mm , i detta har det monterat ett HFA Vit 5x6 och det andra är (BxH) 635mm X 725mm här är ett HFKA Vit Fast 5x6. Tänker jag fel eller borde man inte kunna monterat 6x7 fönster i båda "hålen"?
För på Allmoges hemsida står det
Modulmått
Alla våra fönster benämns med modulmått, det är hålet i väggen. Karmens yttermått är något mindre (10-20 mm) för att kunna justera och dreva. Exempelvis är ett vridfönster 10x10 (dm) i verkligheten 980x980 mm
Tar gärna emot bra argument för att få dem att byta ut dem!
Jo troligtvis har de måttat fel. Men det finns en del hustyper där tegelmåttet är mycket större än hålet i trästommen.
Har de monterat breda lister invändigt oxå?
Varför är där inget fönsterbleck?
Har de monterat breda lister invändigt oxå?
Varför är där inget fönsterbleck?
Medlem
· Skåne
· 32 inlägg
Ja det är breda foder på insidan och karmen går innanför de gamla fönstermsmygarna. Fönsterblecken är inte på plats för plåtslagaren har inte varit hos oss än.
Då har de troligen måttat fel eller har du ett speciellt hus så det var tvunget att sätta det nya fönstret i de gamla karmen?
Upplyste de dig om det förfaringsättet isåfall?
Blecket kommer inte att kunnas monteras rätt på fönstret som bilden visar då de fodrat på fel sätt.
Blecket skall gå mellan teglet och ligga an mot teglet nedtill.
Upplyste de dig om det förfaringsättet isåfall?
Blecket kommer inte att kunnas monteras rätt på fönstret som bilden visar då de fodrat på fel sätt.
Blecket skall gå mellan teglet och ligga an mot teglet nedtill.
Medlem
· Skåne
· 32 inlägg
Nej, fick ingen info. Alla andra fönster har de monterat utan att sätta den i den gamla karmen. De skötte måttagningen och när vi kom hem såg det ut såhär.
Är också tveksam till om det kan lösas med plåt och precis som du säger lyckas få dit ett bleck utan problem. Tack för bra synpunkter
Är också tveksam till om det kan lösas med plåt och precis som du säger lyckas få dit ett bleck utan problem. Tack för bra synpunkter
Medlem
· Skåne
· 32 inlägg
Har påpekat det till byggföretaget men de vägrar byta ut det, nu när det är monterat.
Har kontaktat konsumentvägledare i vår kommun för hjälp att gå vidare.
Känns tråkigt när man hyr in "proffs" och det ser sämre ut än om man skulle gjort det själv....
Har kontaktat konsumentvägledare i vår kommun för hjälp att gå vidare.
Känns tråkigt när man hyr in "proffs" och det ser sämre ut än om man skulle gjort det själv....
Vadå nu när det är monterat? De märkte väl själva att det var fel fönster innan de sågade ut det gamla? (normalt förfaringsätt är man kollar vad man fått för fönster levererat innan man sågar ur det gamla) Då skulle de aldrig monterat det utan krypit till korset och sagt, f-n vi har måttat fel på två fönster vi måste beställa nya! Det innebär att du får leva med de gamla fönsterna några veckor till men vi vill ju inte sätta i fel fönster! Det tror jag du sm kund hade acceptearat och blivit nöjd över att de var raka o erkände att de måttat fel.mattias.tiaz@home.se skrev:
Det är inte ovanligt, att muraren sätter teglet fram till fönstrets karm, och kanske någon tegel t o m kommer över karmen någon 10-del, eller någon tegel är lite sned, då är det kört, med att få ut karmen den vägen. Vill man då inte sabba smygen på insidan, får man lyfta ut bågen, och såga karmen. Förmodar att måttet på fönsterhålet är sådan då, att man fått välja ett mindre fönster, för att komma förbi allt extra arbete det för med sig, med att göra hålet lite större. Det är en sak att stå i dagar och juxa med dessa småproblem, och en annan att lämna pris och räknat med att all tegel runt fönster/dörrhål, håller samma mått. Man kan inte kapa teglet där, och få det att likna något. Visa gärna bild på något fönster Du är nöjd med.
Eller så gör man som ett proffs och måttbeställer ett fönster . Det brukar kosta ca 600 kr för bredd och 600 för höjd. En del tar inget extra för uddamått.saturnus skrev:Det är inte ovanligt, att muraren sätter teglet fram till fönstrets karm, och kanske någon tegel t o m kommer över karmen någon 10-del, eller någon tegel är lite sned, då är det kört, med att få ut karmen den vägen. Vill man då inte sabba smygen på insidan, får man lyfta ut bågen, och såga karmen. Förmodar att måttet på fönsterhålet är sådan då, att man fått välja ett mindre fönster, för att komma förbi allt extra arbete det för med sig, med att göra hålet lite större. Det är en sak att stå i dagar och juxa med dessa småproblem, och en annan att lämna pris och räknat med att all tegel runt fönster/dörrhål, håller samma mått. Man kan inte kapa teglet där, och få det att likna något. Visa gärna bild på något fönster Du är nöjd med.
Helt klart att dom måttat fel, ta bort ett foder, så ser du hur mycket mellanrum det är.
Det ska vara 1-2 cm springa runt om
Det ska vara 1-2 cm springa runt om
helt rätt, att man får beställa enligt måttet om det inte passar, men då alla inläggen vet att man måttat fel, så tänkte jag visa att det kan bli fel av andra orsaker med, det vet vi inget om ännu, vi får hoppas att TS återkommer, och förklarar.Det har funnits alla olika mått på fönster, sedan fönstrens begynnelse, därför kan man aldrig vara tvärsäker på något fönstermått. Numera är de färdiga fönsterns mått, standardiserade till hela dm - 15 mm.
Med de mått som TS anger för hålet 635 X 720 mm, så passar ett standard fönster
6 X 7 där, varför man då juxat med ett annat mått, är naturligtvis svårbegripligt, men vi får väl hoppas att svar kommer.
T ex är 6 X 7 fönstret 585 X 685 mm. m a o 585 till 635 ger 50 mm ställeplats. eller 25mm på var sida, hänger du med, fönsterpågen?
Det foder som finns idag, uppfattade jag som ett färdigt i alu, medan plåtis skall komma och fixa till ett nytt i plåt, så detta minskar kanske på nuvarand foders totala bredd. Nog ser det konstigt ut, att det skall passa med ett fönter som är 100 bredare än det som sitter nu + att där är en ställeplats på 50 mm. Jag böjer mig gärna, om någon kommer med en godtagbar förklaring
6 X 7 där, varför man då juxat med ett annat mått, är naturligtvis svårbegripligt, men vi får väl hoppas att svar kommer.
T ex är 6 X 7 fönstret 585 X 685 mm. m a o 585 till 635 ger 50 mm ställeplats. eller 25mm på var sida, hänger du med, fönsterpågen?
Det foder som finns idag, uppfattade jag som ett färdigt i alu, medan plåtis skall komma och fixa till ett nytt i plåt, så detta minskar kanske på nuvarand foders totala bredd. Nog ser det konstigt ut, att det skall passa med ett fönter som är 100 bredare än det som sitter nu + att där är en ställeplats på 50 mm. Jag böjer mig gärna, om någon kommer med en godtagbar förklaring
Redigerat: