4 749 läst · 9 svar
5k läst
9 svar
Svårt att stänga fönstret
Jag har ett Elit H-fönster 15x13 som inte vill stänga sig. Själva fönstret tar i karmen nere så man får lyfta och dra igen samtidigt. Det verkar som om det blivit glapp i vridgrejerna. Vad finns att göra ? Vill helst inte byta fönstret.
Infästningen mot karm är skruvat och de sitter fast , de rörliga lederna är nitade och de verkar inte glappa . Jag ser inte alla leder och ej heller infästning mot rutramen (2:a våning). Vi har ett flertal fönster som är lika gamla men det är bara det här som krånglar.
Fönsterkarmen verkar ej ha flyttat på sig inga sprickor eller dragningar i färgen karm-smyg. Jag satte passet precis nu och det ser bra ut även fönsterramen är i vatten. Det verkar som om hela fönsterramen har ramlat ner ca 5mm.
Det är inte så att bottenstcket bågnat pga skumning?
Inge skum drevning.
Det har ändrat sig gradvis . På sommaren har fönstret oftast varit öppnat i vent läge.Men nu när kylan kryper på så vill man ju stänga om sig. Men det är numer nästan omöjligt.
Det har ändrat sig gradvis . På sommaren har fönstret oftast varit öppnat i vent läge.Men nu när kylan kryper på så vill man ju stänga om sig. Men det är numer nästan omöjligt.
Redigerat:
Ställde upp stegen och kollade utifrån. Det visar sig att understycket på rutramen har släppt i hopfogningarna (har fukt gått in??) och har spruckit en bit längsmed. Tillfällig åtgärd blev att köra med elhyveln så fönstret går att stänga. Jag tror att ett får bli ett nytt fönster till våren. Får bli ett alufönster så underhållet minskar.
Tack för alla tips.
Tack för alla tips.