Mina fönster som jag skall montera är förborrade (14mm) och jag vill sätta två direkt brevid varandra, alltså montera dem karm i karm.
(Jag vill montera dem dikt an för att min drevmån runtom inte är så stor.)
Jag fick rådet att köpa speciella karmhylsor som ser som korta gängstångar. Men hur används de? Skall jag sätta dit fönstren och sedan från ena fönstrets karmskruvhål borra vidare ett 14mm hål i andra karmen, för att sedan dra in karmhylsan? Men drar den ihop karmarna då?
Jag skulle ju kunna köpa normala karmskruvar, men nu vill jag veta hur den här fungerar! :S
Essve och västsvensk byggskruv säljer dessa "för seriekoppling av fönster" men det står inte hur de används!
De hylsorna används när karmhålen sitter på samma höjd. Tillverkarna brukar förskjuta karmhålen på sidostyckena så att man slipper karmhylsor. Har du förskjutna hål använder du karmskruv. Kontrollera längden på skruven innan du drar i den så att den inte går igenom karmen eller in i något glas.
Måtta ut var fönsterna skall sitta, lyft i ett fönster och skruva fast ena sidan och justera in i lod, skråa fast det fönstret med lämplig skruv, lägg två strängar mjukfog på utsida sidostycke, lyft dit nästa fönster och skruva fast , spänn ihop med justernyckeln till karmskruven.