Nu har vi tagit in 5 offerter till vårt fönsterbyte. Snart kan jag själv bli fönsterförsäljare
Alla kör samma säljsnack, mäter lite hastigt och kör sin grej vare sig det är Wisy, Mockfjärds, Ekstrands eller en snickare. Säljarna är lite lenare i munnen, men slutsatsen är densamma; av de offerter vi fått är helt de lokala snickarna betydligt billigare än helhetsleverantörerna. De sistnämnda pratar sig varma om att de kan ta hand om "helheten" åt oss, vad det nu innebär. Jag förstår inte, varför ska man välja en helhetsleverantör när det blir så mycket dyrare och det inte finns något märkbart mervärde?
Nackdelen som jag ser det är att helhetslösningen inte är lokal. Tycker det är skönare med att ha kontakt med lokala förmågor. Kommunikationen går smidigare. Ser inga fördelar med en dyrare helheyslösning.
Vad säger förresten att du inte får desamma från en snickare?
Min erfarenhet från fönstermontörer är också att de gör ett ganska kasst jobb. Det skall gå så omöj* fort. Inte för alla snickare gör bra jobb men.
Fördelen med montörer från föbstertillverkare är kanske att reklamationer kanske går smidigare då de har eget lager och resurser. Man slipper ju ett eller två led.