1 254 läst · 8 svar
1k läst
8 svar
Flytta hål för låskolv?
Jag köpte innerdörrar (blad) för gamla standarden och de passar bra förutom att jag måste höja plåtblecket som kolven går in i.
Hur gör jag för att göra en försänkning på samma vis som det är nu fast högre upp? Enda jag kan tänka på är att grovhugga med huggmejsel.
Tips mottages gärna!

Hur gör jag för att göra en försänkning på samma vis som det är nu fast högre upp? Enda jag kan tänka på är att grovhugga med huggmejsel.
Tips mottages gärna!

Medlem
· Södermanlands län0
· 960 inlägg
Huggmejsel? Stämjärn menar du? En enkel metod är ju att med ett lagom stort borr avverka bort större delen av träet ur den nya försänkningen och använda stämjärn för att få måttet på hålet precis som du vill ha det.
Ja, stämjärn heter det nog 
Själva hålet klarar jag nog av men det jag är mest bekymrad över är försänkningen för blecket. Jag hade fundering på att försöka sig på att göra försänkning med överhandsfräs men det verkar svårt på ojämn yta
Själva hålet klarar jag nog av men det jag är mest bekymrad över är försänkningen för blecket. Jag hade fundering på att försöka sig på att göra försänkning med överhandsfräs men det verkar svårt på ojämn yta
Medlem
· västra götaland
· 153 inlägg
Rita av, hugg lite försiktigt runt "ritandet" sen lite fortsatt finlir med stämjärnet som f ö behöver vara smalt.
Tackar, ska prova det. Återkommer med resultat
Nu har jag huggit ut så jag kan höja. Hur får jag det gamla hålet snyggt? Passa in en träbit och någon typ av spackel??

Tack för tipset!
Liknande trådar
-
Kan man flytta ut "3 hål i väggen"-kontakt m h a påbyggnadsringar/förhöjningsringar
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Flytta transformator från hall till elskåp i förråd?
El -
Flytta ingångshålet för köksfläkten i murstocken.
Kök -
Flytta trappa för att få större hall
Planlösningar -
Script för att flytta innehåll i en mapp till en annan?
Teknik