6 996 läst · 10 svar
7k läst
10 svar
Spricka i fönsterruta i nytt hus? Sättningar?
Vi har byggt nytt och huset sattes upp för nästan precis ett år sedan, flyttade in till midsommar -10. Vi har märkt att stommen rört sig/torkat/satt sig(?) då färgen i hörnen och vid vinklar i innertaket spruckit. Nu såg vi häromdagen att ett fönster fått sprickor i två av tre glas. Det är ett fast 3-glas "energifönster". Är detta vanligt? Kan det bero bara på att husstommen torkar eller har det blivit sättningar i stommen? Ska vi i så fall oroa oss för det? Ska någon fönstret, kan man reklamera det till husleverantören? Kan tillägga att huset står i norrland och har en del snö på taket, men inga ovanligt stora mängder.
Tips mottages tacksamt! Sitter här och funderar på om huset kommer att falla ihop snart...
Tips mottages tacksamt! Sitter här och funderar på om huset kommer att falla ihop snart...
Att huset rör sig och sätter sig kommer man inte undan. Men att en ruta spricker då är det något annat som är fel. Jag hade reklamerat direkt. Antingen är rörelsen större än vad rutan klarar eller så är glaskassetten felmonterad i ramen.
Det händer ibland att glas spricker. Reklamera till dem som du har köpt av. De vill säkert ha ett glasnummer, det hittar du på stämpeln på listen som sitter mellan glasrutorna.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Är det ett öppningsbart? Så länge som fönstret går att öppna så är det inte sättningar i huset.
Däremot kan det vara en skada på glaset. För mig sprack en 3-glasruta innan glasmästarn ens hade lämnat ut den.
Protte
Däremot kan det vara en skada på glaset. För mig sprack en 3-glasruta innan glasmästarn ens hade lämnat ut den.
Protte
Det händer faktist av och till att man lyckats få sig ett fönster där diamant skär verktyget har skapat ett mikroskopiskt hack när glasen beskärs. Detta vill kapa spricka förr eller senare. Men oftast när glasen får lite sol på sig.
Som någon sa tidigare så står det stämplat "tillverkare, glas typ, list typ och produktions data i listen. Skriv bara ner allt innan du ringer och reklamerar så får du nog snabb hjälp.
Som någon sa tidigare så står det stämplat "tillverkare, glas typ, list typ och produktions data i listen. Skriv bara ner allt innan du ringer och reklamerar så får du nog snabb hjälp.
Det kan även bero på att något svart föremål har legat i på insidan/fönsterbänken. En svart halv neddragen rullgardin i solläge har pangat en ruta för mig...
Det där trodde jag med när mittenrutan i skjutdelen på vårt hajomparti sprack. 1 månads glasgaranti hade man visst på ett väldigt dyrt parti...kimmo_thn skrev:
Medlem
· västra götaland
· 73 inlägg
Har man av någon anledning fått en spricka i ett glas så gäller nästan alltid hemförsäkringen. Detta glömmer nästan alla kunder jag möter. Man tror att det är fönstertillverkaren som skall stå till svars, men så är det inte. I de flesta fallen gäller 1 månads garanti på spricka på glas från slutbesiktningen eller inflyttningsdagen. Om man kan påvisa att det är fel monterat från fabrik så är det en helt annan sak nämligen fönstertillverkaren som skall stå för kostnaden.
Lycka till.
Lycka till.
Hej! tack för alla svar och tips. Vi har nu reklamerat fönstret till husfirman (Götenehus) men har inte hört något mer sedan. Vi ska kolla hemförsäkringen också, det hade vi inte tänkt på. Fönstret är ett fast fönster så vi kan inte testa om det går att öppna. Vi får se vad som händer. Eftersom vi ska mål huset så snart det blir varmare så vore det ju bra att få det bytt innan om det ska bytas.
Tack igen för att ni svarar! Guld värt!
Tack igen för att ni svarar! Guld värt!