Att tänka på innan man köper fönster med lågt U-värde. När det går från lite varmare och fuktigare till kallare blir det kondens eller som nu när det är kallt, is! (På utsidan)
Så här såg det ut en dag fram till kl 12 innan solen kom och värmde!
Det är Elitfönster Elitextreme 0,9.
Överlag är jag ändå nöjd, fast just dessa dagar muttrar jag en del.
När vi bytte fönster i vårt hus valde jag med flit fönster med sämre U-värde (1,3) av just denna anledning (förutom priset, och att jag var tveksam till långtidseffekten av de knep som behövs för att uppnå extremt lågt U-värde). Har trots det alldeles för ofta kondens på utsidan av fönstrena, framförallt på hösten. Sällan några problem med frost, de dagar jag haft det är det bara spridda öar med frost, inte alls som din bild visar.
De knep jag insett är att antingen skaffa vindrutetorkare(!), eller att använda markis för att minska utstrålningen under natten. Det är nämligen det som är problemet att fönstret blir så kallt när det är stjärnklart (utstrålning mot himlen är inte att leka med, det är därför sjöar kan frysa även vid plusgrader). Om jag skickar ut markiserna (som jag inte har än) så att jag får en keps över så minskar ju utstrålningen väldigt mycket. Då borde kondensproblemet minska väldigt mycket. Kan någon verifiera att detta funkar till hösten, kanske? Gissar att det räcker med att hänga ut markiserna lite grand.
Vårt hus har ett osymeteriskt tak, och den sidan vi har större takutsprång på har vi sällan problem med kondens. De andra sidorna har vi nästan inget takutsprång på, där blir det kondens på alla fönster.
Någon som har något tips på en just vindrutetorkare ;-)