Byggahus.se
Köpte nya dörrar idag. Storlek m.m. verkar vara perfekt. Den enda lilla detaljen är att jag inte lyckas knäppa i befintliga "gånggärn" (vet inte namnet) i dörren. Verkar inte passa helt enkelt.

Det vita som sitter i dörren följde med. Det guldiga som syns på bilden hade jag kvar sedan tidigare.

Antar att jag måste byta ut det guldiga mot en vit motsvarighet som är exakt lika stor som det guldiga.

Nu hoppas jag bara att det finns en exakt lika stor vit som guldig, fast som passar min dörr. Någon som vet vad jag behöver? Finns det olika storlekar, eller varför passar inte min nuvarande guldiga med den vita?

Eller är det kanske lättare att byta ut den vita på bilden, mot en guldig motsvarighet som passar med min nuvarande guldiga?

• bild (45).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vet inte om den vita har en lös framsida, så den delar på sig när du släpper skruvarna lite, med tanke på klacken som finns mitt på biten. En del gångjärn är så när dörren är tung, eller det kanske går att vända på gångjärnet =honan, eller hela dörren upp och ned. Tycker alla tillverkare har lyckets fixa sina innerdörran så de skall passa både H eller V hängd. Låskolven t ex, brukar man dra utåt och vända ett halvt varv.

B
konstigt brukar funka så där. testat att lossa lite på plastbeslaget(dom är ibland fastskruvade så att metallbeslaget ej kommer in).

Det fungerade att lossa lite! Tack för hjälpen!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.