1 839 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Fast fönster med kittfals?
Hej
Finns det någon fönstertillverkare som har 2+1 fasta fönster med glasdelande kittad spröjs i ytter glaset?
Vi har ett hörnfönster där varje sida är 15×19 (om man "viker ut" fönstert blir det 30×19 moduler). I varje sida (15×19) vill vi ha två glasdelande poster vertikalt och två glasdelande spröjs horisontellt. Att göra detta öppningsbart som fönster med äkta kittspröjs verkar vara ger för breda mittposter.
Hoppas ni förstår min fråga!
/Pär
Finns det någon fönstertillverkare som har 2+1 fasta fönster med glasdelande kittad spröjs i ytter glaset?
Vi har ett hörnfönster där varje sida är 15×19 (om man "viker ut" fönstert blir det 30×19 moduler). I varje sida (15×19) vill vi ha två glasdelande poster vertikalt och två glasdelande spröjs horisontellt. Att göra detta öppningsbart som fönster med äkta kittspröjs verkar vara ger för breda mittposter.
Hoppas ni förstår min fråga!
/Pär
Ett fast fönster tillverkas aldrig som 2+1. Ett 2+1 fönster måste ibland kunna öppnas för att putsas i mellanrummet.
I ett fast fönster är det dubbel- eller trippelglas som gäller, eller annan tät glaskonstruktion. I en sådan konstruktion blir spröjsen lös, limmad eller att den delar glaskasetten. Det finns aluminiumkonstruktioner med utseende som en kittfals.
I ett fast fönster är det dubbel- eller trippelglas som gäller, eller annan tät glaskonstruktion. I en sådan konstruktion blir spröjsen lös, limmad eller att den delar glaskasetten. Det finns aluminiumkonstruktioner med utseende som en kittfals.
Det är alltså så... förstår det med putsning men tänkte om det fanns fasta där kittfalsrutan sitter som en kassett på utsidan i någon slags beslag. När det är dax för putsning så tas bara ytterrutan ner som tex vissa har med en extra ruta vintertid invändigt. Ingen som sett denna lösning?
Aluminium och lös spröjs tycker jag fungerar på mer än 20m håll men sen ser man hur fult det är.
Aluminium och lös spröjs tycker jag fungerar på mer än 20m håll men sen ser man hur fult det är.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 162 inlägg
RM har fönsterbågar som fästs från utsidan, precis som du beskriver. Jag har det själv som blindfönster. Fyra diskreta skruvar håller fast bågen.
Liknande trådar
-
Är fönster med helt glas tätare än fönster med fast fast spröjs?
Fönster & Dörrar -
Fönsterbågar har delat sig och fastnat
Fönster & Dörrar -
Läckande fönster(fast) i tegelfasad.
Fönster & Dörrar -
Skägget i brevlådan - Innerfönstret har fastnat på utsidan av andra fönsterbladet - Vad göra?
Fönster & Dörrar -
Köpte fönster från Polen, både fast och skjutdörr läcker in
Fönster & Dörrar