4 103 läst · 3 svar
4k läst
3 svar
Sätta upp en dörr?
Flyttade in i en ny lägenhet precis och saknar en dörr i ett rum, denna ligger dock uppe på vinden. Gångjärn satt fast på dörren, men på dörrkarmen är allt igenspacklat.
Hur går man tillväga? Är första gången jag ska göra detta så har faktiskt ingen aning.
1) Köpa nya gångjärn och fästa på dörr och karm (?)
2) Hur fäster jag dom på karmen, läste någonting om att använda stämjärn (?)
3) Hur gör jag så att det "passar" och dörren går att stänga och öppna när allt är klart?
Tack på förhand!
Hur går man tillväga? Är första gången jag ska göra detta så har faktiskt ingen aning.
1) Köpa nya gångjärn och fästa på dörr och karm (?)
2) Hur fäster jag dom på karmen, läste någonting om att använda stämjärn (?)
3) Hur gör jag så att det "passar" och dörren går att stänga och öppna när allt är klart?
Tack på förhand!
Se till att du har ett vattenpass först, se efter så att de karmar som står är raka. Sen är det bästa om du tar bort ett av de gamla gångjärnen, tar med de till byggbutiken och fråga om de har någe liknande. Alt. nya som bör passa. Sen är det bara till att använda huvudet och räkna på dörr och karm så de kommer i samma höjd. Självklart kan de då vara bra att ha stämjärn kanske en liten större borr så att du försänker ner gångjärnen.
Så det är i princip att sätta dit dörren för att se var gångjärnen skall vara. Sedan markera och därefter bara sätta dit dem och haka på dörren?
Bästa är att du sätter dit dörren som du tycker med en skruv i varje gångjärn, sen använder du vattenpasset och ser att dörren står lodrät. Du kan mäta då den sida där låskolven går ut samt även på panelen sida.
Liknande trådar
-
Sätta upp innervägg med ny dörr i intilliggande vägg
Byggmaterial & Byggteknik -
Sätta upp stor spegel på innerdörr i badrum
Fönster & Dörrar -
Ersätta entredörrsupplåsningsknapp(?) i lägenhet
El -
Sätta upp en innedörr
Fönster & Dörrar -
Stockholm: Riva väggar samt sätta upp väggar och dörrar
Referenser Hantverkare & Entreprenörer