Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Racemans avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2009
    Län: Stockholm

aha nu förstår jag gerningen! Fick läsa några gånger
    Jag då har jag alternativ att fundera på
    Fast i ditt fall får du problem om du gör enligt den geringen eftersom nederkanten på dörrfodret (som skall stå på sockeln) är tjockare än överkanten på sockeln.

Köp du foderklossar istället. 20kr styck är väl inget att tveka om.

2.    länk #17
    Senior medlem Medlem: Jan 2007

True men jag har aldrig ställt fodret på sockeln utan det går som vanligt ända ner till golvet i mitt exempel.

Fast i ditt fall får du problem om du gör enligt den geringen eftersom nederkanten på dörrfodret (som skall stå på sockeln) är tjockare än överkanten på sockeln.

Köp du foderklossar istället. 20kr styck är väl inget att tveka om.

3.    länk #18
    Racemans avatar

True men jag har aldrig ställt fodret på sockeln utan det går som vanligt ända ner till golvet i mitt exempel.
    Aha.

Men vad är då vitsen med att gera, mot att bara låta fodret gå ned till golvet och låta sockeln ligga an?

4.    länk #19

Beroende på typen av foder blir det inte alltid så snyggt att gå emot.
    Tex 95x16 golvsockel allmoge och 60x12 dörrfoder slät blir inte snyggt ihop om man bara avslutar rakt emot. och att ha ett 60x20 dörrfoder kan se klumpigt ut tycker jag.

Aha.

Men vad är då vitsen med att gera, mot att bara låta fodret gå ned till golvet och låta sockeln ligga an?

5.    länk #20
    Racemans avatar

Hmm... jag förstår din poäng Tossegubben. Du har hittat på en spännande lösning.

Även om jag själv aldrig skulle göra så, i samband med foder kommer jag definitivt att använa din idé i andra sammanhang framöver.

6.    länk #21

Ja det kan vara en snygg avslutning på mga ställen som kakellister och där man inte vill fortsätta med en list runt hörnet osv.
    Lycka till!

Hmm... jag förstår din poäng Tossegubben. Du har hittat på en spännande lösning.

Även om jag själv aldrig skulle göra så, i samband med foder kommer jag definitivt att använa din idé i andra sammanhang framöver.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01