Svara Nytt ämne
  1. 2009-03-09 14:55
    Svara | #1

Junior medlem

Sätta in fast Isolerglas i gammal karm

Hej! Har idag kopplade 2-glasfönster från 70-talet med stora glasytor i vardagsrummet, skulle vilja byta dem både för isolering och ljudförbättring, men vill helst inte byta karmarna pga merjobb med foder, smygar utvändig panel m.m. Undrar därför om man kan sätta in måttbestälda 2eller 3-glas isolerrutor i de gamla karmarna i samma storlek som fönsterbågarna är idag? Ska man silikona fast dem i karmen eller bara ny tätningslist? Hade tänkt att man sätter fast dem med lister som man skruvar på utsidan sedan...
    Kan det funka?
    /Mattias.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2009-03-11 14:10
    Svara | #2

Junior medlem
    Så har tidigar ägare i mitt hus gjort. Det har varit så sedan 80-talet. De är satta med någon typ av flexibel fogmassa.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2009-03-12 19:48
    Svara | #3

Jag går oxå och funderar på något sådant.
    Byta ut innerrutan mot ett 4mm energiglas.U värdet skulle hamna på ca 1.8
    Någon som gjort något liknande?Blev det någon skillnad?

4. 2009-03-12 20:13
    Svara | #4

Forumgud
    När jag bytte fönster på 80-talets början så blev det tvåglas. Men det blev imma och is på dem när det var riktigt kallt. En glasmästare fräste ur de inre bågarna och ersatte enkelglaset med en glaskassett, dvs tvåglas med ngn gas emellan. Kassetten fästes sedan med lister som spikades i bågen. Aldrig is mera, vid riktig kyla så finns där lite vattendroppar längst ner på glaset.

5. 2009-03-12 23:13
    Svara | #5

Junior medlem
    jag har bytt ut de gamla innerrutorna i kopplade fönster i köket. det är svårt att veta om det blev bättre, dels har vi samtidigt gjort andra renoveringar och dels är det svårt att jämföra. Vi bytte rutor i två köksfönster, det bästa hade nog varit att endast byta ett fönster (=två rutor) som en start och se om de immar annorlunda än de som inte blivit bytta.

6. 2009-03-15 19:09
    Svara | #6

Senior medlem
    Trådskaparen har ju tänkt att inte ha någon båge överhuvudtaget, så som jag uppfattade det.

Visst borde det gå, jag har dock ingen erfarenhet. Jag skulle nog rekommendera att ha lite rörelsemån på några millimeter, till fall om karmen rör lite på sig med tiden och fuktigheten. Fogmassa/kitt som normalt används vid montering i båge borde gå utmärkt att använda. Se till så att det blir en bra vattenavrinning nertill. Det du gör är ju igentligen ett vanligt fast fönster.

7. 2009-04-06 21:36
    Svara | #7

Junior medlem
    Funkar klockrent med en skruvad list med tätningslist limmad på..

Som nämnt tidigare så ska det finnas möjlighet till rörelse runt om, hur mycket vet glasmästaren.
    Han har också rätt material till de distanser du ställer glaset på för att få spalt även i underkant.

Enda nackdelen är att en tystlåten tjuv kan skruva bort glaset o ta sig in..

De stora tillverkarna använder silikon o limmar rutan mot bågen i hörnen.

Är typgodkänt.

Liknande ämnen

1. fast fönster i gammal karm
    av benganbb i forum Fönster & dörrar
  2. Sätta igen dörr, karm är lättbetong.
    av grungarn i forum Byggmaterial & byggteknik
  3. sätta innedörrar och karm efter parkettgolvet - fel ordning?
    av JanneSjo i forum Byggmaterial & byggteknik
  4. Hjälp med att sätta in ny innerdörr + karm
    av abel48 i forum Fönster & dörrar
  5. Gammal dörr, ny karm
    av jorwes i forum Byggnadsvård