8 151 läst · 13 svar
8k läst
13 svar
Täta fasad mot getingar?
Har problem med getingar som bygger bon bakom träfasaden på huset. Finns det någon tätningsmassa man kan använda i de springor de tar sig in genom för att minska problemen?
Tec7 lät ju som en mirakelprodukt med pris därefter. 😀 Har inga bilder och befinner mig inte vid huset nu, men det är lockläkten på ovanvåningen som inte sluter tätt mot panelen på bottenvåningen. Huset är målat med Falu rödfärg, och luftspalt finns naturligtvis bakom panelen, men när panelen torkat har den böjt sig lite så det skapats springor, till getingarnas glädje.
Är det målat med falurödfärg är tyvärr tec7 eller någon annan form av fog inte så bra. Färgen fäster inte på det.fritidshusbyggare skrev:Tec7 lät ju som en mirakelprodukt med pris därefter. 😀 Har inga bilder och befinner mig inte vid huset nu, men det är lockläkten på ovanvåningen som inte sluter tätt mot panelen på bottenvåningen. Huset är målat med Falu rödfärg, och luftspalt finns naturligtvis bakom panelen, men när panelen torkat har den böjt sig lite så det skapats springor, till getingarnas glädje.
Det går inte att tvinga in lockläkten på något sätt?
Myrr och ett tunt plaströr gör susen....
Att täta ett hus med träfasad så att det inte finns en enda springa där getingar kan ta sig i vill jag påstå är omöjligt. Att sätta myggnät i alla öppningar som är till för ventilation av fasaden innebär att man reducerar luftgenomströmningen till en tredjedel av den ursprungliga, därför min kommentar om olämpligt. Det är inte så många som känner till hur mycket ett myggnät stör genomströmningen.Xlntjone skrev:
Du får ursäkta, men det där är skitsnack! Visst reducerat man luftgenomströmningen med myggnät, men inte med 66%. Oavsett så räcker den återstående genomströmningen med råge!mlkjhr skrev:Att täta ett hus med träfasad så att det inte finns en enda springa där getingar kan ta sig i vill jag påstå är omöjligt. Att sätta myggnät i alla öppningar som är till för ventilation av fasaden innebär att man reducerar luftgenomströmningen till en tredjedel av den ursprungliga, därför min kommentar om olämpligt. Det är inte så många som känner till hur mycket ett myggnät stör genomströmningen.
Däremot tror jag också att det är grymt svårt att få det så tätt överallt att inte en enda geting kan ta sig in! Men omöjligt är det inte!
En geting är väldigt liten i förhållande till ett hus.....vad kan krävas...1st 6-8mm stort hål på ett helt hus?
Tack för tipsen. Ventilation är som sagt inget problem, då huset är målat med falu rödfärg, och panelen därmed kan "andas". Det handlar dessutom om att täta springor som inte ska finnas. Både vi och saneringsfirmor har sprutat gift i öppningarna årligen, men nästa år är getingarna tillbaka igen.
Möjligt att jag förväxlat minskar med en tredjedel och minskar till en tredjedel. Oavsett detta så är det lite märkligt att du kan påstå att ventilationen räcker med råge när du, antar jag, inte har en aning om hur luftspalten är dimensionerad i detta hus?vectrex skrev:
Liknande trådar
-
Täta fasad/reglar mot betongaltan / betongbalkong / betongtrapp
Fasad -
Plåt mot fasad, täta
Byggmaterial & Byggteknik -
Hjälp. Hur täta läckande korrugerat tak på uterum mot putsfasad?
Tak & Vind -
Här täta glipan mot fasaden där man bygg altan?
Byggmaterial & Byggteknik -
Täta husfasaden mot bärlinan med?
Altan & Uteplats