Vill du ha det vitt, och alltid vitt ska du kalka huset, kalk är ett offerskikt som sakta regnar bort, detta medför att fasaden alltid är fin. Kalk är dessutom vackrare än en annan färg, mer levande och ändra sig efter ljus och luftfuktighet. Det är miljövänligt och mycket billigt.

Jag har själv kalkat mitt tegelhus och är nöjd med det.

Kalkning får göras om oftare, då det förr eller senare regnar bort, men det är ganska lätt att måla eller spruta på igen.

Man kan köpa pasta i 20 kilosburkar och det motsvarar ca 10 kilo kalk, priset blir ca 600:-. Bättre och billigare är att köpa släckt kalk, en säck på 10 kilo kostar under hundringen. Rör ut det i vatten och låt det stå under vatten i allafall några veckor.

Det påstås att det är svårt att kalka, men det är det inte. Tunna lager och upp till fem-sex ggr första omgången, vid underhåll nån gång.

Kalka *tunnt flera ggr med minst en dags mellanrum tills det inte syns igenom, och börjar suga, då är det klart, det ska inte vara för tjockt.

Med kalk behöver du inte oroa dig för att fukt som kommer i väggen stannar, som med tät färg.

Du behöver bara borsta av ytan före kalkning.

Jag lade ca 200:- på att kalka hela huset, det tog 14 dagar, men jag höll inte på hela tiden.

På en gavel provade jag för tre år sen, och det är lika fint ännu, vitt trots trafik och rykande åkrar.