Svara Nytt ämne
  1. 2009-06-26 18:07
    Svara | #1

Nykomling Medlem: jul 2007
    värmland
    8 inlägg

Falu-vapen fasadfärg

Hej!

Tar tacksamt emot alla erfarenheter av det som falu-vapen fasadfärg (alltså inte deras slamfärg). Bra eller dålig?

Pär häggqvist
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2013-07-19 10:40
    Svara | #2

Nykomling Medlem: jul 2010
    Stockholm
    14 inlägg
    Gillad 1 gånger
    13 bilder
    Puff puff, nu lyfter jag den här tråden.

Har läst allt jag kommit över i detta forum om icke-slam-falufärg men har inte blivit klokare.

Jag ska måla en tillbyggnad och tänker passa på att ändra färg på huset till falurött. Kan tyvärr inte använda slamfärg eftersom det inte lirar med den gamla husfärgen (brunsvart, ej övermålningsbar med slamfärg ).

Vilka är era erfarenheter av Falu vapen fasadfärg (1)? Jag har också sneglat på Caparol Intact (2) & Beckers Perfekt (3) brutna i falufärg. Om jag förstått det rätt så slipper jag grunda med (1) som är en alcydfärg. Akrylatfärgena (2,3) måste grundas först men får en finare finish efter några år när de blir matta? Stämmer det?

Är dessa alternativ något att ha? Är jag rätt ute? Eller kommer jag gå och störa mig i 10 år på att huset ser fuskfärgs-plastigt ut?

Tack för er hjälp!
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2013-07-19 12:49
    Svara | #3

Nykomling Medlem: jul 2012
    Västra Götaland
    46 inlägg
    Gillad 3 gånger
    Är du helt säker på att det inte funkar att måla över med slamfärg?
    Jag trodde det samma med min cuprinolade/laserade bruna fasad, men det gick bra.

4. 2013-07-20 12:30
    Svara | #4

Stockholm
    14 inlägg
    Gillad 1 gånger
    13 bilder
    Hej. Nej jag är inte säker. Har tagit med mig en fasadbit till färghandeln och fått det beskedet. Så jag är inte så sugen på att chansa...

5. 2013-07-23 09:21
    Svara | #5

Nykomling Medlem: jul 2012
    Västra Götaland
    46 inlägg
    Gillad 3 gånger
    Och det är en trovärdig källa..?
    Prova själv och måla på en provbit.

6. 2013-07-29 11:02
    Svara | #6

Stockholm
    14 inlägg
    Gillad 1 gånger
    13 bilder
    Ok tack för din input karlmb. Jag ska viga kommande semestervecka åt att måla om huset så jag är som sagt inte så sugen på att chansa. Vi stannar där.

Är det ingen annan på forumet som har erfarenheter av av Falu vapen fasadfärg, Caparol Intact eller Beckers Perfekt?

7. 2013-08-19 21:26
    Svara | #7

EWM
    Gävleborg
    7 inlägg

2 bilder
    Har hus målat med den. Utseendemässigt så är den absolut inte plastig. Många tror att det är falurödfärg (inklusive målaren som lämnade offert vid ommålning). Kvalitetsmässigt kan jag inte säga något då jag inte har något att jämföra med. Den bleknar efter ett antal år men ser fortfarande ut som falurödfärg. Tyvärr har gammal färg lossnat under men det tror jag inte har med den här färgen att göra.

8. 2014-05-30 18:15
    Svara | #8

kysans avatar
    Senior medlem Medlem: sep 2010
    Kronoberg
    690 inlägg
    Gillad 53 gånger
    65 bilder
    Hur håller det?

Liknande ämnen

1. Falu vapen GRÅ?
    av Raven001 i forum Färg, måla & tapetsera
  2. Måla över slamfärger (t.ex Falu vapen)
    av jokomoko i forum Fasad
  3. Falu grön och falu svart?
    av LOS i forum Färg, måla & tapetsera
  4. Fasadfärg?
    av schecter i forum Fasad
  5. Fasadfärg
    av roblar i forum Färg, måla & tapetsera

Taggar