Svara Nytt ämne
  1. 2008-04-12 11:58
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: dec 2007
    Skåne
    371 inlägg
    Gillad 1 gånger

Snabbspackel, snickerispackel eller träspackel?

Hej,

Om man ska fixa till skador på golvlister och dörrfoder inför målning, vilken sorts spackel ska man då använda? Vad jag sett så finns det både snabbspackel, snickerispackel och träspackel som samtliga ska fungera för detta ändamål. Dock har jag inte fått klart för mig:

1. Vad är skillnaden mellan de olika sorternas spackel?
    2. Vilken sorts spackel är bäst lämpat för det jag ska göra, och varför?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2008-04-12 15:58
    Svara | #2

Junior medlem Medlem: mar 2008
    hkhklhlkh
    54 inlägg

NyfikenVit skrev Visa original
    ... finns det både snabbspackel, snickerispackel och träspackel..
    1. Vad är skillnaden mellan de olika sorternas spackel?
    2. Vilken sorts spackel är bäst lämpat för det jag ska göra, och varför?
    1. Snabbspackel är avsedd för brådskande job. Snckerispackel är för snickare. Träspackel är föt träytor. Målspckel är...
    2. Amatörspackel, men fråga inte vidare...
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2008-04-13 11:03
    Svara | #3

Skåne
    371 inlägg
    Gillad 1 gånger
    Vad använder du själv? Dum-dryg-spackel eller? Borde passa dig bra...

Någon annan som har bättre koll än Pjohan?

4. 2008-04-13 12:00
    Svara | #4

Nykomling Medlem: apr 2008
    Västra Götaland
    3 inlägg

Så här har jag lärt mig. Men jag är inget proffs...

Snickerispackel, används till t.ex. golvlister, dörrlister, dörrar och möbler. Det har mindre bindemedel och är mer lättslipat.

Snabbspackel, används som snickerispackel men torkar fortare och sjunker inte in lika mycket. Är lite hårdare att slipa.

Hoppas det hjälper något.

5. 2008-04-13 12:40
    Svara | #5

Pjohan skrev Visa original
    1. Snabbspackel är avsedd för brådskande job. Snckerispackel är för snickare. Träspackel är föt träytor. Målspckel är...
    2. Amatörspackel, men fråga inte vidare...
    Om du lär dig att stava först innan då du tänkt vara rolig, så kanske det finns en chans att nån tar dig för att vara äldre än tio år.

6. 2008-04-13 23:06
    Svara | #6

Nykomling Medlem: feb 2008
    Västra Götaland
    35 inlägg

Snickerispackel använder du på när du spacklar snickerier, dvs karmar och foder mm. Du måste grundmåla på snickerispacklet annars blir det matta fläckar.
    Snabbspackel använder du på små skador som du missade när du spacklade med snickerispacklet. Fördelen är att du inte behöver grundmåla på snabbspacklet innan slutstrykningen.
    Snabbspackel är mycket hårdare och därför mer svårslipat och skall bara användas till små skador
    Mvh

Leo M

7. 2008-04-14 19:53
    Svara | #7

Skåne
    371 inlägg
    Gillad 1 gånger
    Tack för förklaringarna!

Om listerna/dörrfoderna redan är målade, är det bättre att använda snabbspackel då för fixa skador så man slipper grundmåla igen? Om den enda nackdelen med snabbspackel är att det är lite svårare att slipa så kanske det är ett bättre alternativ i det här fallet, eller?

8. 2008-04-16 22:07
    Svara | #8

Västra Götaland
    35 inlägg

Du skall alltid grundmåla ommam du färdigstryker. Det blir fylligara och bättre. Toppfärgen flyter ut mycket bättre.
    Ån en gång. Du skall alltid grundmåla innan du färdigstryker

9. 2008-04-16 22:55
    Svara | #9

Skåne
    371 inlägg
    Gillad 1 gånger
    Ok, rekommendationen är alltså:

1. Slipa.
    2. Spackla i alla skador med snickerispackel.
    3. Slipa igen på de ställen det satts snickerispackel. Eventuellt gå tillbaka till steg 2 om det behöver spacklas i mer.
    4. Grundmåla.
    5. Färdigstryk 2 ggr.

Om allt görs rätt så ser jag ingen användning för snabbspacklet. Det skulle vara om man efter steg 4 upptäcker att det finns fler skador kvar som man vill fixa utan att grundmåla igen, men jag tycker det borde vara lätt att hitta alla skador redan i steg 2 & 3.

10. 2008-04-19 19:41

Västra Götaland
    35 inlägg

På nytt snickeri:
    Schellack på kvist
    grundmåla
    I-och på spackling av ojämnheter, eventuellt bredspackling
    slipning
    grundmålning med grundfärg
    mellanstrykning med grundfärg
    slipning
    spackla småmärken med snabbspackel
    färdigstrykning med avsedd snickerifärg i önsvärd glans

11. 2008-04-20 19:15

Skåne
    371 inlägg
    Gillad 1 gånger
    Ok, tack. I mitt fall är snickerierna redan målade. Har du något liknande arbetsschema för hur man bör gå tillväga då?

Och sen undrar jag om det räcker med att bara färdigstryka en gång? Även om färgen man använder vid färdigstrykningen har en annan kulör än vad grundfärgen har?
    Senast redigerad av NyfikenVit 2008-04-20 19:29

Liknande ämnen

1. Snickerispackel eller latexfog i trappsteg?
    av richmoijn i forum Färg, måla & tapetsera
  2. Snickeri- /träspackel eller plastiskt trä?
    av frufridell i forum Färg, måla & tapetsera
  3. Träspackel i tub för skelettpistol?
    av Tokv41 i forum Färg, måla & tapetsera
  4. snickerispackel direkt på träregel?
    av marie79t i forum Byggmaterial & byggteknik
  5. Snickerispackel över latexfog?
    av Alko i forum Färg, måla & tapetsera