Svara Nytt ämne
  1. 2008-03-17 18:44
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2008
    Stockholms Län
    271 inlägg

20 bilder

Hur målar man på tapeten?!?

Tja

Tänkte måla vitt i köket. På väggarna sitter det idag en vanlig tapet som jag inte hade tänkt att riva ner.

Min fråga är om jag ska slipa ner tapetskarvarna innan jag målar, eller riskerar jag att "ludda upp" tapeten? Jag behöver även spackla på ett par ställen och där måste jag ju slipa.

Ska jag måla direkt över tapetskarvarna eller ska jag slipa först?

Tack!

/Johan
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2008-03-17 19:23
    Svara | #2

Du ska aldrig slipa ner skarvarna. Du måste alltid spackla ut skarvarna, sen slipar du på spacklet.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2008-03-17 23:06
    Svara | #3

Nykomling Medlem: feb 2008
    Västra Götaland
    35 inlägg

När du målar direkt på tapet finns det en risk för att det blir blåsor på väggarna som inte går bort.
    Ta en vass brytbladskniv och skala bort skarvarna samt lös tapet från väggen. Därefter spacklar du ut ojämnheterna. Nu är det bara att måla 2ggr. VAr noga med spacklingen, ojämnheterna syns väldigt tydligt på en målad vägg jämfört med en tapetserad yta.

4. 2008-03-24 13:57
    Svara | #4

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2008
    Stockholms Län
    271 inlägg

20 bilder
    Vad tror ni om att måla direkt över tapeten då? Så det ser ut ungefär som en vit tapet?!?

/Johan

5. 2008-03-24 14:07
    Svara | #5

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2007
    441 inlägg

23 bilder
    Bluff skrev Visa original
    Vad tror ni om att måla direkt över tapeten då? Så det ser ut ungefär som en vit tapet?!?

/Johan
    Det har jag gjort i en lägenhet och det blev mycket bra. Bubblor som blir när man målar brukar torka ut och gå tillbaka. Använd en kvalitetsfärg, inget billigt "vatten"!

6. 2008-03-24 14:35
    Svara | #6

Forumgud Medlem: maj 2007
    stockholms
    2 326 inlägg
    Gillad 75 gånger
    26 bilder
    Brukar alltid rolla bara direkt på tapeten, inte spacklat några skarvar. Spacklat igen spikhål bara. Skarvarna finns ju alltid på en tapetserad vägg. Dom blir ju inte annorlunda eller mera störande för att tapeten fått en annan kulör.

7. 2008-03-25 18:28
    Svara | #7

Nykomling Medlem: jul 2007
    Västmanland
    44 inlägg

3 bilder
    En tapethyvel finns att köpa billigt på clas ohlson. Den fungerar som en kniv att hyvla bort eventuella kanter om man har tapetserat omlott. En jättebra sida är http://www.malaovertapeten.nu/

8. 2008-03-30 17:46
    Svara | #8

knotobert skrev Visa original
    En tapethyvel finns att köpa billigt på clas ohlson. Den fungerar som en kniv att hyvla bort eventuella kanter om man har tapetserat omlott. En jättebra sida är http://www.malaovertapeten.nu/
    Ja, sen då? Då är man ju tvungen att spackla skarven. Tidigare i tråden så ville man ju inte det.

9. 2008-03-30 19:07
    Svara | #9

imported_Byggaren
    Gäst
    Börja med att kolla om tapeten är fastlimmad på rätt sätt mot väggen, annars får du bara problem senare. Kollar gör du genom att spärra ut fingrarna och böja dem i lederna så att fingertopparna hamnar mot tapeten. För sen armen med fingrarna mot ytan och lyssna noga (släng mediaplayern och allt du har i öronen först). Hör du inget sitter tapeten fast. Hör du ett svagt prasslande sitter den löst. Då går det inte att måla på den. Kolla hela ytan (skulle tippa på att det är större chans att du hör prasslande mitt emellan vådskarvarna).

Köp sen en tapethyvel om tapeten är satt omlott i skarvarna och hyvla ner dem. Spackla. Måla och hoppas att det inte blir för många bubblor i ytan. Skulle det bli det får du invänta morgondagen för att se om de gått tillbaka när tapeten torkar. Har de inte jämnat ut sig efter tre dygn kommer de heller inte att göra det. Då bara att riva och göra jobbet som du borde ha gjort från början.

10. 2008-04-05 20:08

Nykomling Medlem: mar 2008
    f
    22 inlägg

Jag har målat över flera tapeter och är helt klart nöjd med resultatet. Tapeter kan vara konstruerade på lite olika sätt. En del tapeter har ett ytskikt som kan dras bort i samband med omtapetsering eller ommåling. Testa på något undanskymt ställe. Annars har jag för mig att man tvättar tapeterna med målartvätt och ser hur tapeten uppför sig. Sitter den kvar utan att bubbla sig så kan man måla på den. När det gäller de gamla skarvarna så beror det på ens egen ambitions- och toleransnivå. Normalt är väl att man spacklar över dem och slipar för att få det jämnt. Även gamla hål och skador spacklas och slipas. Det finns en del information om hur man målar på tapet på en hemsida med samma namn och hos de olika färgfabrikanternas sidor. Lycka till.

Liknande ämnen

1. Hur målar du?
    av Segge i forum Färg, måla & tapetsera
  2. Vad är tapeten?
    av Kullan i forum Färg, måla & tapetsera
  3. Hur f*n målar man??
    av Sandberg i forum Färg, måla & tapetsera
  4. Hur målar man tak?
    av Beppo i forum Färg, måla & tapetsera
  5. Ska jag sätta på väv innan jag målar på tapeten
    av Xantippa i forum Färg, måla & tapetsera