Svara Nytt ämne
  1. 2008-02-04 11:34
    Svara | #1

Nykomling Medlem: feb 2008
    skåne
    4 inlägg

Få bort bård men inte tapet

Vi vill måla om ett rum med strukturtapet men det sitter en bård mitt på väggen som vi vill ta bort innan vi målar. Hur är de bästa sättet om man vill ha kvar strukturen på tapeten som är under? Her pillat lite på den o den verkar inte sitta jättebra. Vågar man använda ånga utan att strukturtapeten trillar ner den med eller ska man försöka fukta den med nått annat?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2008-02-04 19:28
    Svara | #2

Senior medlem Medlem: dec 2004
    691 inlägg
    Gillad 1 gånger
    6 bilder
    Tapetstrip (klet man smörjer på för att få tapeten att släppa) borde kunna funka om man är lite försiktig.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2008-02-04 19:52
    Svara | #3

Junior medlem Medlem: apr 2007
    Dalarna
    89 inlägg
    Gillad 2 gånger
    3 bilder
    Tias 78 skrev Visa original
    Vi vill måla om ett rum med strukturtapet men det sitter en bård mitt på väggen som vi vill ta bort innan vi målar. Hur är de bästa sättet om man vill ha kvar strukturen på tapeten som är under? Her pillat lite på den o den verkar inte sitta jättebra. Vågar man använda ånga utan att strukturtapeten trillar ner den med eller ska man försöka fukta den med nått annat?
    Duscha med blomspruta, vatten och en aning tvål för att få bort ytspänningen ordentligt på den.
    Lägg tidningar i blöt.... kladda dit de blöta tidningarna utanpå.
    Duscha på mera vatten.

Gå och ta en fika....

Dra av bården...
    IT-konsult som bygger glatt hemma och rotar i det mesta :D

4. 2008-02-14 13:22
    Svara | #4

Nykomling Medlem: feb 2008
    skåne
    4 inlägg

Det blev att vi satte en renoverings tapet istället. Det var ett evihetsjobb att få bort bården och inte med nått jättesnyggt resultat ändå. Vi har börjat sätta en tapet från Bauhaus (Wall Cover, color) som funkar bra. Lätt att sätta på de väggarna där man inte har några vinklar men vid fönsterna är de lite värre. Vi har djupa fönstersmygar som är tapetserade och dessa är ett litet he.... att få till. Invändiga hörn är inga prolem men däremot när man ska vika tapeten över ett hörn är det svårt att undvika bublor för att tapeten är så styv som den är. Annars kan jag bara rekomendera denna tapet.

5. 2008-02-26 15:14
    Svara | #5

Fullvärdig medlem Medlem: sep 2006
    202 inlägg
    Gillad 1 gånger
    5 bilder
    I vårt hus är det snygg tapet i hall och två sovrum, tapetserat 2006 och 2007, men tanten kunde inte hålla sig utan att smälla upp bård ovanpå tapeten, är det omöjligt att få bort bården, det får inte bli skador eller skiftningar av limmet på tapeten...

6. 2008-03-05 16:36
    Svara | #6

Nykomling Medlem: feb 2007
    1 inlägg

Jag har tagit bort bårder på löpande band i mitt hus, både från strukturtapet och papperstapet. Det har funkar jättebra med vanligt ljummet vatten, en liten skumgummiroller, eller svamp, och lite tålamod.

Jag har gjort så att jag börjat med att rolla på bården en bra bit (säg ca 3 m) sedan har jag väntat en liten stund. Därefter har jag enkelt kunnat dra bort det översta tapetlagret på bården. Därefter rollade jag samma sträcka igen och då lossnade resterande skikt. Medan jag väntade på att detta skulle blötas upp rollade jag ytterligare 3 m för att förbereda nästa sträcka.

Jag hade hela tiden en påse hängande på armen där jag kunde lägga tapetspill då det kunde bli riktigt små bitar i taget. Dessutom hade jag en stor hink med vatten för att kunna skölja av fingrarna som ganska snabbt blev fulla med tapetklister.

Naturligtvis innebär detta lite pill, men jämfört med att behöva bekosta renoveringstapet var det ett enkelt val för mig. Jag tror att jag la ner max 2 timmar på att få bort bården i det lilla sovrummet på ca 6 m2.

Positiv av mina erfarenheter från mitt hus gav jag mig hem till mammas lägenhet för att åtgärda hennes gräsliga bård i sovrummet. Denna måste ha suttit med superlim eller något, det tog 8 timmar att få bort den Stor skillnad alltså...

Då mina bårder suttit uppe i ca 10 år var det stor skillnad på nyanser i tapeten (solen har ju gjort sitt) men det blev inga skador i tapeten varken av limrester eller bortskrapad tapet.

Hälsar Undran
    Senast redigerad av undran 2008-03-05 16:42

Liknande ämnen

1. Våtrumsmatta vägg, tapet som bård?
    av Fliken i forum Badrum
  2. Våtrumsmatta/tapet, skippa bård.
    av Joco_ i forum Badrum
  3. Knacka bort bård?
    av FSS i forum Badrum
  4. Måla på tapet med bård
    av Hup i forum Färg, måla & tapetsera
  5. Ta bort bård...
    av sudden99 i forum Färg, måla & tapetsera